بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۰۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
فرارسیدن هفته دولت فرصت مغتنمی است تا به عملکرد دولت های مستقر پرداخته شود.
تدبیر24»فرارسیدن هفته دولت و سالگشت شهادت شهید رجایی و شهید باهنر، فرصت مغتنمی است تا به عملکرد دولت های مستقر پرداخته شود. 

1- دولت دوازدهم که به نوعی تداوم دولت یازدهم نیز به شمار می‌آید، در یکی از دشوارترین و پیچیده‌ترین شرایط بین‌المللی، اقتصادی و سیاسی روی کار آمد، عملکرد قابل دفاع دولت یازدهم در فاصله میان سال‌های 92 تا 96 باعث شد مردم در سال 96 نیز به دکتر روحانی اعتماد کنند و انتظار ظهور و بروز بیشتری در دوره دوم از او داشته اند اما مجموعه عواملی باعث شد که از پس از پیروزی در انتخابات 96 تا به امروز عملکرد دولت نسبت به دوره نخست ضعیف ترو میزان محبوبیت دولت کاهش یابد.
2- یکی از عوامل مهم کاهش محبوبیت دولت یازدهم و افزایش انتقادها تغییر شرایط بین‌المللی و تاثیر آن بر روی مهم‌ترین پرونده دولت یازدهم یعنی برجام بود، دولت روحانی که دوره اول با عملکرد درخشان دستگاه دیپلماسی سایه جنگ، تحریم و نوسانات اقتصادی را از کشور دور کرده بود، به دلیل حضور ترامپ با شرایط جدیدی روبرو شد و بخش زیادی از دست آوردها و چشم انداز های خود در عرصه سیاست خارجی را از دست داد.
3- روحانی در ایام انتخابات بیش از هر زمانی به اصلاح طلبان نزدیک شد، شعارهای او با شعارهای گفتمان اصلاحات یکی شده بود و بسیاری از فعالان اجتماعی و سیاسی به تغییرات مثبت در دوره دوم امید بیشتری داشته اند اما به دلایل مختلفی که در این مقال نمی گنجد، روحانی پس از انتخابات اردیبهشت 96، نتوانست برخی از وعده ها و مطالبات مهم آن روزها را عملیاتی کندو همین ناکامی باعث شد بسیاری از حامیان دیروز روحانی در زمره منتقدان امروز او قرار گرفته اند. 
4- یکی از بزرگ‌ترین نا بختیاری های دکتر روحانی در دوره دوم قدرت گرفتن ترامپ در انتخابات آمریکا بود، روحانی که با برجام به دنبال تحقق وعده های خود در سیاست داخلی بود ناگهان با پدیده ای به نام ترامپ روبرو شد و بخشی از اقتدار، مقبولیت و کارآمدی خود را از دست رفته دید تا مخالفان او در داخل نیز پرادعاتر از قبل به مقابله با وی برخیزند و روحانی را در سیاست داخلی هم محدود و ضعیف کنند.
5- به نظر می‌رسد با وجود همه انتقاداتی که این روزها از عملکرد روحانی مطرح می‌شود، اصلاح طلبان چاره ای در تداوم حمایت از او نداشتند، چرا که تجارب گذشته نشان داده یک دست شدن ارکان حاکمیت، پیامدهای ناگواری را برای مردم و نظام به دنبال داشته و شرایط کشور در داخل و خارج به گونه ای بود ، که عدم حمایت ازروحانی می توانست تبعات ناگوارتری به دنبال داشته باشد.
6- روحانی دو سال دیگر برای قضاوت شدن پیش رو دارد، بسیاری از مطالبات مردم از روحانی کماکان پابرجاست و اگر روحانی حتی تلاشی برای تحقق آن انجام دهد، بخش زیادی از رای دهندگان را قانع خواهد کرد مهم این است که مردم روحانی را مدافع مطالبات خود ببینند و دولتمردان او در حد وسع در مسیر گام بردارند، اماآنچه مسلم است روحانی یکپارچگی و انسجام در داخل برای مقابله با فشارهای خارجی را بر محبوبیت شخصی ترجیح داده است و به مصالحه و حفظ منافع عمومی تن داده و بسیاری از نقدها را به جان خریده است تا کشور و نظام از این شرایط سخت عبور کند.


ولی الله شجاع پوریان،فعال سیاسی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها