بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۰۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
کربلا، شهری زیارتی در عراق که شیعیان به عشق امام حسین (ع) آرزوی سفر به آن را دارند، مکان‌های زیارتی زیادی دارد که شاید با برخی از آن‌ها آشنا نباشید. در ادامه با مطلب ک توسط سایت " سفر باتو " گردآوری شده است را بخوانید.

عراق کشوری باستانی است که اماکن مذهبی زیادی در دل خود جای داده است. مسلمانان به‌خصوص شیعیان به منظور زیارت مقبره‌های ائمه‌ی اطهار عازم این کشور، مخصوصا کربلا می‌شوند


کربلا در یک نگاه

شهرت این شهر با نبرد کربلا در دهم محرم ۶۱ هجری قمری پیوند دارد. حرم حسین بن علی و برادرش عباس بن علی در شهر کربلا از مکان‌های مقدس اسلامی و زیارتگاه مسلمانان شیعه است. کربلا مرکز استان کربلا، از شهرهای جنوبی کشور عراق، با جمعیت ۵۷۲٬۳۰۰ نفر (۲۰۰۳ میلادی) در ناحیه غربی فرات قرار دارد و فاصله‌اش تا بغداد ۹۷ کیلومتر است. بهترین زمان برای دیدن مراسم‌های مذهبی در کربلا عاشورا، اربعین و نیمه شعبان است و هر ساله، به‌خصوص در ایام محرم، میزبان خیل عظیمی از زائرانی است که به قصد زیارت عازم کربلا و اماکن مقدسه می‌شوند. کربلا را می‌توان یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی جهان اسلام دانست.

در ادامه می‌خواهیم اماکن زیارتی کربلا در تور کربلا را به شما معرفی کنیم تا با اطلاعات بیشتری عازم زیارت به عراق شوید.

حرم مطهر امام حسین (ع)

به گزارش سفر باتو ، حرم امام حسین(ع) محل دفن امام حسین(ع)، شماری از بنی‌هاشم و یاران امام در کربلا است که در دهم محرم سال ۶۱ ق در مواجهه با سپاهیان عبیدالله بن زیاد به شهادت رسیدند. مختار ثقفی اولین بنا را بر مرقد امام حسین(ع) ساخت و در دوره‌های بعد شیعیان و محبان اهل بیت(ع) مخصوصاً پادشاهان و حاکمان، اهتمام ویژه‌ای بر بازسازی، ترمیم و توسعه این حرم داشته‌اند. این حرم بارها از سوی مخالفان از جمله خلفای عباسی و وهابیان تخریب شده است. مهمترین تخریب حرم امام حسین (ع) در زمان متوکل و آخرین آنها در سال ۱۴۱۱ق توسط حکومت بعث عراق در پی انتفاضه شعبانیه صورت گرفت.

زیارت حرم امام حسین(ع) یکی از اعمال مورد توجه شیعیان و مورد تأکید احادیث امامان شیعه است. بیشترین زیارت کنندگان در روزهای عاشورا، اربعین و نیمه شعبان در حرم امام حسین(ع) گرد هم می‌آیند. در فقه شیعه، حرم و تربت امام حسین(ع) احکام خاصی دارد.

حرم حضرت عباس

زیارت حرم مطهر حضرت عباس برای شیعیان و دوست‌داران اهل بیت یکی از اعمال مهم است که به جان آن‌ها آرامش می‌بخشد. آن حضرت برادر امام حسین(ع) و پرچمدار لشکر او در صحرای کربلا بود که در روز نهم محرم سال 61 هجری قمری که به روز تاسوعا معروف است، به شهادت رسید. حضرت عباس برای آوردن آب به سمت نهر علقمه رفت که با لشکریان عمر سعد مواجه شد. طبق روایت‌ها پیکر مقدس او را در جایی که جان باخت، دفن کرده‌اند. بارگاه مقدس حضرت عباس در نزدیکی حرم مطهر امام حسین(ع) قرار دارد و فاصله‌ی این دو حرم را بین النحرین نامیده‌اند. ایشان که از فرزندان ام البنین و حضرت علی(ع) بودند، از وفاداران و سرداران سپاه حسین(ع) هم بودند که زودتر از برادر خود جام شیرین شهادت را سر کشیدند. شیعیان از مشتاقان زیارت حرم مطهر حضرت عباس محسوب می‌شوند ولی با این حال ایشان در دل مردم با ادیان مختلف هم جای دارد و هر سال در روز تاسوعا عاشقان ریادی به سوی حرم او روانه می‌شوند. ضریح طلا و نقره‌ی این مرقد مانند بارگاهی الهی روح را به سمت پاکی سوق می‌دهد. رواق‌ها از چهار طرف ضریح با سقف و دیوارهای آینه کاری شده، به دل روشنایی می‌بخشد. دیدن ایوان طلا روبه‌روی گنبدخانه چشمانتان را از اشک پر می‌کند و می‌شوید. گلدسته‌ها در کنار ایوان طلا و دیوار حرم به سمت آسمان نگاه شما را به عرش کبریایی خدا می‌کشد و عظمت آستان مقدس حضرت عباس را نمایان می‌کند. چند باب مختلف رو به صحن حرم وجود دارد، باب القبله در جنوب، باب الامام الحسن به سمت صحن امام حسین(ع)، باب الامام الحسین(ع)، باب الامام الزمان، باب الامام موسی بن جعفر، باب الامام محمد جواد، باب الامام الهادی، باب الفرات و باب الامیر نام درب‌های رو به صحن حرم حضرت عباس است که از شمال و جنوب یا شرق و غرب شما را روانه زیارت مبارک این حضرت می‌کند.

نخل مریم

در دیوار جنوبی بالاسر و به فاصله تقریبی دو متر تا ضریح مطهر، محرابی به نام نخل مریم قرار داشت. این محراب نشانی از محل نخل خرمایی بود که حضرت مریم در حین ولادت حضرت عیسی، در آنجا مستقر شد. همان مکان دورافتاده‌ای که قرآن کریم در آیات 22-25 سوره مبارکه مریم بدان اشاره کرده است: پس [مریم] به او [عیسی] آبستن شد و با او به مکان دورافتاده‌ای پناه جست. تا درد زایمان، او را به سوی تنه درخت خرمایی کشانید. گفت: «ای کاش پیش از این مرده بودم و یکسر فراموش شده بودم. پس، از زیر [پای] او [فرشته‌ای] وی را ندا داد که غم مدار؛ پروردگارت زیر [پای] تو چشمه‌ آبی پدید آورده است و تنه درخت خرما را به طرف خود [بگیر] و بتکان تا بر تو خرمای تازه فرو ریزد.

در برخی از متون روایی ما به این نکته اشاره شده است که مریم از دمشق خارج شد و به کربلا آمد و در مکان شهادت حسین(ع) عیسی را به دنیا آورد. محراب نخل مریم به دستور سلطان اویس جلائری ساخته شد و به سال 1366 قمری (1946) به دست طاهر قیسی از میان رفت. آقای آل طعمه که خود، آن سنگ محراب را دیده است، مکانش را در محل بالاسر نشان داد. به گفته او، روی این سنگ نخلی ترسیم شده بود و بالای آن به صورت هلالی، این آیه مرقوم شده بود: «وَ هُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَهِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا»

مقام امام صادق(ع)

بنا به روایت تاریخی ,مکانی که یکی از پیامبران یا امامان معصوم در آن نماز گذارده اند اصطلاحا ( مقام ) می گویند,یکی دیگر از مکان های مذهبی و زیارتی کربلا مقام امام صادق(ع) می باشد که این مکان در کنار مقام صاحب الزمان(عج) در کربلا پلی بر روی نهر حسینیه قرار دارد که با عبور از آن وارد بازاری می‌شوید که در انتهای آن با فاصله حدود ۳۰ متر از نهر، زيارتگاهی وجود دارد که به مقام امام صادق(ع) معروف است.

مزار عون‌ بن عبدالله

مزار عون‌ بن عبدالله در یازده کیلومتری شهر کربلا می باشد که یکی از مکان های زیارتی کربلا به شمار می رود.این مکان دارای حرمی است که زائران و اعراب و اهالی روستاهای مجاور، در طول سال و به ویژه در مناسبت‌ها و اعیاد اسلامی، برای زیارت به آنجا می‌روند و برای او نذر می‌کنند.

ما در این پست فقط قصد بر این داشته ایم که یک معرفی کوچک از کربلا داشته باشیم,اما در مجموعه شهر کربلا بسیار زیاد برای زائرین و همچنین توریست ها بی نظیر و قابل توصیف می باشد که ما نمی توانیم این تعریف را برای مخاطبین خود بازگو کنیم.اگر از زائرین در مورد بی نظیرترین سفرشان سوال کنید قطعا کربلا را به شما معرفی خواهند کرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها