بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۰۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
جهانگیری:
معاون اول رئیس جمهور گفت: با نه گفتن به مطالبات جوانان مشکل حل نمی‌شود.
تدبیر24»اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع و معرفی وزرای پیشین و فعلی آموزش و پرورش، اظهار کرد: یکی از رویکردهای آموزش و  پرورش باید این باشد که کودکی و نوجوانی به رسمیت شمرده شود. کودک حق بازی ، ورزش و برخورداری از نشاط و شادی دارد، ما باید این حقوق را به رسمیت بشناسیم.

وی ادامه داد: وقتی این حقوق را به رسمیت نمی‌شماریم در برابر حوادثی قرار می‌گیریم که باید برای حل آنها از کل حیثیت نظام استفاده کنیم. ما باید کاری کنیم که کودکان و نوجوانان به کشور، دین، مدرسه و خانواده خود حس تعلق زیادی پیدا کنند. ما به عنوان دولت مسئول کل ملت با همه تنوع و تکثر آن هستیم. ما از هر رنجی که هر دختر و پسر ایرانی دارد باید آزار ببینیم و احساس آرامش نکنیم که چرا آنها در رنج هستند. ما باید زمینه رنج کودکان، نوجوانان و جوانان را از بین ببریم. با نه گفتن به مطالبات آنها مشکلی حل نمی‌شود باید روش‌های پیدا کنیم تا به مطالبات آنها پاسخ داده شود و هم اصول نظام حفظ شود.

وی در ادامه با اشاره به تلاش آمریکا برای فشار به ایران خاطرنشان کرد: آنها فشار حداکثری برای فروپاشی جمهوری اسلامی و حتی ایران به کار بردند. هدف حداقلی آنها هم فروپاشی اقتصاد ایران بود، ولی اکنون به این نتیجه رسیدند که به ایران فشار بیاورند تا ایران پای میز مذاکره بیاید. آمریکا به کشورهایی که باور نمی‌کردیم هم فشار وارد کرد تحت این فشارها برخی از کشورهای دوست هم در خرید نفت ما همراهی قابل قبولی نداشتند. به هر حال یک سوم درآمد کشور از فروش نفت است و وقتی نفت کمتر فروش می‌رود درآمد هم کمتر می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که راهبرد نظام که رهبری آن را تعیین کردند مقاومت فعال در مقابل فشار حداکثری دشمن بود،‌ خاطرنشان کرد: کشور اکنون شوک‌های روانی را پشت سر گذاشته است و روند شاخص‌های اقتصادی رو به بهبود است. برخی می‌گفتند تورم چند ده درصدی در کشور حاکم می‌شود یا اقتصاد کشور شبیه ونزوئلا می‌شود یا این که از قیمت‌های نجومی برای نرخ ارز صحبت می‌کردند اما در حال حاضر ثبات در اقتصاد به وجود آمده که یک دلیل مهم آن که در راس همه عوامل است، تحمل مردمی است که یک بار دیگر ثابت کردند یک ملت و یکپارچه هستند.

جهانگیری با بیان اینکه در حال حاضر اولویت برای ایران توسعه علمی و نیروی انسانی است، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش مهمترین مسئولیت را در توسعه سرمایه انسانی و علمی بر عهده دارد؛ بنابراین هزینه در آموزش و پرورش هزینه‌ سرمایه‌ای محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تغییر و تحولات در دنیا خیلی سریع است و آموزش و پرورش باید این جهان متغییر را شناسایی کنند. باید دانش آموزان را به جای توصیه به سکوت به گونه‌ای تربیت کنیم تا خود را با شرایط متغییر جهان تطابق دهند. آموزش و پرورش باید مهارت‌های زندگی را به دانش آموزان آموزش دهد. آموزش و پرورش باید کانون گفت‌وگو، استدلال، منطق و ترویج ارزش‌های اخلاقی و دینی باشد. آموزش و پرورش باید افرادی پرسشگر، نقاد و مشارک‌جو تربیت کند.

جهانگیر افزود: البته آموزش و پرورش با تنگناهایی از جمله فرهنگ حاکم، ساختار داخلی خود این وزارتخانه و مشکلات مالی مواجه است که دولت وظیفه خود را حل این تنگناها می‌داند. از شش سال عمر دولت، چهار و نیم سال تحریم وجود داشته است، اما دولت با همه محدودیت‌ها تلاش کرده تا بودجه آموزش و پرورش را تامین کند تا این سهم از سایر دستگاه‌ها هم بالاتر باشد. شرایط سخت زندگی معلم برای همه ما روشن است معلم نیازمند زندگی شرافتمدانه است و ما امیدواریم با همه محدودیت‌ها سهم بیشتری به آموزش و پرورش اختصاص دهیم معلم مهمترین گروه مرجع جامعه است و تلاش دولت هم باید براساس همین نگاه باشد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: مدرسه کپری در کشور نداریم یا خیلی کم داریم اما میان سطح مدارس ما تفاوت زیادی وجود دارد برخی مدارس به مدرنترین ابزار آموزشی مجهز هستند، در حالی که برخی مدارس با شرایط بد هم داریم ما باید این فاصله را کم کنیم. در این راستا هم باید دولت همت کند و هم یک ارتباط جدی میان دولت، جامعه و نهادهای مدنی با مدارس تعریف شود. خیرین مدرسه ساز یکی از این ظرفیت‌ها هستند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: مسائل صندوق ذخیره فرهنگیان باید باز شود. به هر حال 900 هزار فرهنگی در آن جا سهم دارند. در کشور ظرفیت بسیار زیادی وجود دارد و ایران کشوری ثروتمند است که باید این ظرفیت‌ها را به فعلیت دربیاوریم.

معاون اول رئیس جمهوری با تشکر از بطحائی وزیر پیشین آموزش و پرورش گفت: بطحائی خودش استعفا داد و من وقتی خبردار شدم که با استعفای او موافقت شده بود. این استعفا در ایام تعطیلات عید فطر بود و من آن را موبایل دیدم و تعجب کردم چرا وی هوس مجلس به سرش زده.

وی با تشکر از حسینی سرپرست آموزش و پرورش اظهار کرد: اولین کسی از که انتخاب حاجی میزرایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش در دولت ضرر خواهد کرد من خواهم بود. او شش سال برای اداره دولت خیلی به من کمک کرد، بخشی مهم از دلیل استحکام، انسجام و نظم مصوبات دولت مرهون کار حاجی میزرایی است. وی مدیری با برنامه، صاحب فکر است و قدرت هماهنگی و مدیریت دارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها