بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۰۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸

تدبیر24»در بازار رقابتی امروز هیچ کسب و کاری بی نیاز از تبلیغات نیست. سازمان ها و شرکت های بزرگ برای این که بتوانند در دنیای جدید با گروه های مختلف در یک رقابت سالم شرکت کنند نیاز مند استراتژی مناسب برای تبلیغات هستند تا بر اساس استراتژی تبلیغات، هدف گذاری و برنامه ریزی تبلیغاتی خود و همچنین شعار تبلیغاتی مناسب خود را تعیین کنند.

بی تردید شکل و شیوه های تبلیغات در دنیای جدید با توجه به گستردگی و گونه گونی فضای کسب و کار متنوع و متکثر است. شاید نتوان در این دنیای رنگارنگ از همان شیوه های تبلیغاتی سنتی استفاده کرد و همان شعار تبلیغاتی را به کار برد که 50 سال قبل شرکت ها و سازمان ها به کار می بردند. بطور قطع تبلیغات اینترنتی در عصر کنونی اعمیت بسیار بیشتری برای کسب و کارها پیدا کرده اند.

اما سوال مهم این است که تبلیغات چگونه بر رفتار مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد؟ تبلیغات چه تأثیری بر سهم بازار شرکت‌ها دارد؟ تاثیر تبلیغات در فروش چیست؟ در جوامع پیشرفته یک کودک سالانه به طور متوسط بیش از ۴۰ هزار آگهی تبلیغاتی می‌بیند. شرکت‌هایی مانند تایم وارنر سالانه حدود ۴ میلیارد دلار صرف تبلیغات می‌کنند. تبلیغات یعنی «ارتباط جمعیِ یک‌سویه توسط پیام‌هایی با موضوع محصول یا خدمتی که برای آن پول پرداخت می‌شود».

در عصر جدید تبلیغات، روابط عمومی، فعالیت‌های تبلیغی برای فروش و فروش شخصی ابعاد اصلی آمیخته ی طرح بازاریابی هستند. تبلیغات باید همه جا و همه وقت در جلوی چشم مشتری قرار بگیرد. هزینه‌ای که شرکت‌ها صرف تبلیغات می‌کنند تعجب آور است. مثلا شرکت‌های دارویی با شعار تبلیغاتی مناسب هزینه‌ای معادل دو برابر هزینه‌های تحقیقات واقعی را صرف تبلیغات می‌کنند! در میان شرکت‌های گوناگون، شرکت‌های تولید بازی و اسباب‌بازی بیشترین هزینه را به تبلیغات اختصاص می‌دهند. تبلیغات همچنین نقش مهمی در توسعه‌ی فروش و افزایش سهم بازار سازمان ها و شرکت های بزرگ دارد.

کسب‌وکارها برای حفظ سهم بازارشان هزینه زیادی را صرف تبلیغات می‌کنند. شرکت‌ها برای رقابت با کسب‌وکارهای رقیب باید پیوسته خود را به مشتری معرفی کرده و جایگاه نخست را در ذهن آنها داشته باشند. در غیر این صورت، سهم بازارشان را از دست می دهند.

طبق تحقیقات انجام شده کسب‌وکارهایی که سهم کوچک‌تری از بازار دارند ، نسبت به کسب‌وکارهای بزرگ‌تر به تبلیغات بیشتری نیاز دارند. دلیل این مسأله فرآیند واکنش به تبلیغات است. بر این اساس، تبلیغات باعث افزایش سهم بازار تا اندازه‌ی معینی می‌شود و پس از آن فروش به دلیل عدم بازگشت مشتریان و عدم تکرار خرید دچار ریزش می‌شود.بنابراین همواره شرکت های بزرگ و حرفه ای سعی می کنند تعادلی میان سهم بازار و هزینه تبلیغات برقرار کنند تا بتوانند حضور موثرتری در بازار داشته باشند.

شرکت‌های با سهم بازار بزرگ بیشتر بر تبلیغاتِ یادآور که آنها را در ذهن مشتری ماندگار می‌کند، تمرکز می‌کنند. در مقابل رقبای کوچک‌تر برای افزایش سهم بازارشان نیاز به تبلیغات بیشتری دارند. آنها برای ایجاد آگاهی از وجود محصولات‌شان و افزایش فروش و سهم بازار به بودجه‌ی بالایی برای تبلیغات نیاز دارند. بر مبنای «فرآیند واکنش به تبلیغات» کسب‌وکارها و محصولات نو برای دیده شدن در بازار هدف و حفظ این وضعیت برای تحقق خرید، نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری در تبلیغات با شعار تبلیغاتی مناسب دارند.

تبلیغات تأثیر زیادی در زندگی روزانه مصرف‌کننده‌ها دارد. تبلیغات پیوسته‌ی مشتری با پیام‌های گوناگون، بر آنچه او می‌خورد، می‌نوشد، می‌پوشد و تماشا می‌کند تأثیرگذار خواهد بود. تبلیغات در جوامع مختلف به قدری قدرتمند است که حتی در انتخاب رئیس‌جمهور یک کشور اثر می‌گذارد.

شاید مهم‌ترین اثر تبلیغات، تبدیل باور منفی درباره‌ی یک محصول به باوری مثبت درباره‌ی آن است. بسیاری از مردم به دلیل نا آگاهی و یا دانسته های نادرست افکار و باورهای نامناسبی در باره یک محصول دارند. تبلیغات موثر با شعار انتخابی درست می تواند نوع نگاه و باور افراد را به محصول و یا کالا تغییر دهد. تبلیغات همچنین به شکل‌دهی نگاه مصرف‌کننده نسبت به ویژگی‌های محصول و تغییر اولویت‌هایش کمک می‌کند. مثلا با تمرکز بر ترکیبات سالم‌تر در تبلیغات غذای کودک، می‌توان نگاه مصرف‌کننده را نسبت به خوراکی‌های شیرین تغییر داد و یا استفاده از روغن های با پالم یا بی پالم با تبلیغات گسترده مورد توجه قرار گرفت و مردم ایران با این آگاهی به سمت روغن هایی می روند که پالم نداشته باشد.

هیچ شرکتی برای ماندگاری بی نیاز از تبلیغات است تبلیغات سرمایه‌گذاریِ مهمی برای کسب‌وکارها به شمار می‌رود. کسب‌وکارهایی که با برنامه‌ریزی درست سهم بزرگی از بازار را از آن خود می‌کنند، می‌توانند بودجه‌ی کمتری به تبلیغات اختصاص دهند.

کسب‌وکارهای نوپا یا کسب‌وکارهایی که سهم بازار کوچکی دارند، مجبورند هزینه‌های بالایی صرف تبلیغات کنند، زیرا باید مشتریان را از وجود محصول‌شان آگاه و از این آگاهی مراقبت کنند.

بی تردید تبلیغات با شعار تبلیغاتی مناسب یکی از ابزارهای مهم برای ماندگاری شرکت ها و محصولات آنها در دنیای رقابتی است. شیوه ها ، گزینه ها و انتخاب های تبلیغاتی همه و همه می تواند در افزایش سهم بازار محصول شرکت ها موثر باشد .

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها