بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۰۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
روحانی:
رئیس جمهور با اشاره به عملیات اخیر یمنی‌ها گفت: این‌ها بیمارستان، مدرسه یا بازار را نزدند که شما ناراحتید بلکه به یک مرکز صنعتی حمله کردند برای این که به شما هشدار دهند و درس یاد بگیرید.
تدبیر24»حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت، با بیان اینکه امروز در مسایل منطقه شاهد دو نقطه متضاد، یکدیگر هستیم، گفت: از طرفی برخی کشورهای منطقه قرار دارند که تلاش می‌کنند، صلح و امنیت را مستقر و با ناآرامی‌ها و تحرکات تروریست‌ها مبارزه کنند و از سویی در گوشه‌ای دیگر از منطقه شاهد آتش‌افروزی و جنگ‌افروزی هستیم.

دکتر روحانی با اشاره به برگزاری پنجمین اجلاس سران ایران، ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه و آتش‌بس در سوریه در آنکارا، گفت: هدف از برگزاری این جلسات و تلاش‌هایی که در چارچوب روند آستانه انجام می‌شود ایجاد صلح و ثبات در منطقه بویژه در سوریه، بازگشت آوارگان و زندگی عادی مردم و مبارزه با باقیمانده تروریست‌های منطقه است که نشان می‌دهد یک تلاش جمعی در راستای صلح و آرامش منطقه شکل می‌گیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: از طرفی در گوشه دیگری از منطقه عده‌ای به دنبال آتش‌افروزی هستند و این در حالی است که با گذشت سالیان زیاد باید برای همگان روشن شده باشد که مقاومت ملت‌های بیدار و هوشیار منطقه، شعله خاموش‌ناشدنی است.

دکتر روحانی با بیان اینکه امکان‌پذیر نیست ملت‌هایی را که خود را برای مقاومت آماده کرده‌ و سال‌ها از کشور خود حراست و حفاظت کرده‌اند ، از مقاومت بازداریم، خاطر نشان کرد: عجیب این است که دشمنان منطقه هنوز قدرت این مقاومت را درک نکرده‌اند.

رئیس جمهور افزود: آنها به جای اینکه اعتراف کنند حزب‌الله لبنان دارای توانمندی‌ها و قدرت‌های بالایی هم از لحاظ دانش علمی و نظامی و هم از نظر شهامت در میدان است و یا قبول کنند بخشی از جوانان و ملت رشید عراق تحت عنوان حشدالشعبی به میدان آمده و تروریست‌ها را بیرون رانده و شهرهای شمالی عراق مانند موصل، الرمادی، فلوجه و کرکوک را آزاد کردند و به جای اعتراف به رشد و بزرگی ملت‌های بزرگی نظیر سوریه و یمن؛ به دنبال این هستند که با اتهام‌زنی اعلام کنند، پشت این ملت‌ها چه کسانی هستند.

دکتر روحانی با بیان اینکه پشتوانه ملت‌های مقاوم و فداکار منطقه رحمت و نصرت خداوند است، خطاب به بدخواهان مردم منطقه گفت: باید قدرت ملت‌ها را باور کنیم و به جای اینکه همواره به دنبال این باشید که کدام دولت را متهم کنید، بدانید که هیچ دولتی در کار نیست و این ملت‌ها هستند که به پا خاسته‌اند.

رئیس جمهور با اشاره به کشتار مردم بی‌گناه یمن و بمباران بیمارستان‌ها، خانه‌ها و مدارس در این کشور، گفت: دشمنان منطقه می‌خواهند در برابر این آتش‌افروزی‌هایی که ایجاد کردند، هیچ ملتی نباشد که پاسخ آنها را بدهد و این در حالی است که ملت یمن، ملتی بزرگ، هوشیار و بیدار است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز خواهان درگیری در منطقه نبوده و نخواهد بود، تصریح کرد: باید بدانیم که ملت یمن آغازگر درگیری‌ها نبودند، بلکه عربستان سعودی، امارات، آمریکایی‌ها، برخی کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی بودند که در منطقه جنگ را به راه انداخته و یمن را ویران کرده‌اند.

رئیس جمهور افزود: چگونه است که وقتی مردم یمن مورد حمله قرار گرفته و سیل اسلحه و مهمات به منطقه روانه می‌شود، هیچ‌کس نباید سخنی بگوید؟ چطور وقتی رئیس جمهور آمریکا اعتراف می‌کند که عربستان سال گذشته 400 میلیارد دلار پول در آمریکا خرج کرده هیچ‌کس نباید حرف بزند، اما وقتی مردم یمن در برابر این همه تجاوز، یک عکس‌العملی نشان داده و نقطه‌ای را زدند، این همه ناراحتی و عصبانیت ایجاد می‌شود.

دکتر روحانی اظهار داشت: یمنی‌ها، مدرسه، بیمارستان یا بازار را مورد اصابت قرار ندادند، بلکه به یک مرکز صنعتی حمله کردند تا به دشمنان خود هشدار دهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان منطقه باید از این هشدار درس گرفته و به دنبال خاموش کردن آتش جنگ در منطقه باشند تا مردم در آزادی و رفاه قرار بگیرند، خطاب به آنان گفت: سیاست شما در منطقه همواره بر مبنای جنگ‌افروزی بوده است و از 19 سال گذشته تاکنون هر جا در منطقه از جمله در عراق، افغانستان، سوریه و منطقه خلیج فارس آمدید ، ناامنی را با خود آورده‌اید.

دکتر روحانی ادامه داد: بیایید یک بار هم برای ملت‌های منطقه صلح بیاورید؛ چرا همواره برای ملت‌‌های منطقه باروت می‌فرستید و به آنان کمک نمی‌کنید و پس از آن به دیگر کشورها اتهام‌زنی می‌کنید و این در حالی است که هیچ‌کس این اتهام را باور نمی‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه واقعیت این است که بدخواهان باید قدرت ملی ملت‌های منطقه را پذیرا بوده و به سمت صلح و آرامش بازگردند، گفت: جمهوری اسلامی ایران همانطور که با همه همسایگان خود در شمال، شرق و غرب، روابطی دوستانه، برادرانه و صمیمی دارد، خواهان روابط دوستانه با همسایگان جنوبی خود نیز است.

دکتر روحانی اظهارداشت:  ایران هیچ‌گاه آغازگر قطع روابط و برهم زدن‌ها نبوده و همان‌هایی که پا را پس گذاشته‌اند، بیایند و پا پیش بگذارند، چرا که ما علاقمندیم با همه ملت‌های منطقه و همسایگان خود روابط خوبی داشته باشیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: در سفر به ترکیه و در حاشیه اجلاس سران ایران، ترکیه و روسیه مذاکرات بسیار خوبی با روسای جمهور روسیه و ترکیه انجام شد که در آن، روند پیشرفت روابط و همکاری‌ها در ماه‌های اخیر مرور شد.

دکتر روحانی ادامه داد: امروز خوشحالیم روابط بانکی ایران با برخی کشورها بدون استفاده از سوئیفت انجام می‌شود؛ زمانی غربی‌ها تصور می‌کردند بانک و روابط بانکی به معنای سوئیفت است و اگر زمانی کشوری را از این محروم کنند، روابط و تسهیلات بانکی برای آنها از بین خواهد رفت اما امروز جایگزین سوئیفت پیدا شده و روابط ما با روسیه و ترکیه و در آینده با کشورهای اورآسیا و دیگر کشورها می‌توانیم از این طریق، همکاری ها را تقویت کنیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: برقراری روابط تجاری و اقتصادی با استفاده از پول ملی با ترکیه و روسیه و دیگر کشورها مانند عراق می‌تواند بسیاری از مشکلات را در توسعه مناسبات از میان بردارد.

دکتر روحانی تأکید کرد: امروز در سطح جهان یک مبارزه جدی با دلار در حال شکل‌گیری است و با ادامه این روند، سلطه آمریکا بر بازارهای پولی و مالی جهانی و سیستم‌های بانکی تضعیف شده و از بین خواهد رفت.

رئیس جمهور اظهار داشت: در این سفر روابط، همکاری‌ها و مناسبات ایران با دو کشور دیگر در بخش‌های مختلف علمی، فناوری، دفاعی و هسته‌ای بررسی شد و خوشبختانه با هر دو کشور علاوه بر بررسی مسایل مربوط به سوریه و روند آستانه، تفاهمات و پیشرفت‌های حاصل شده در اجرای توافقات فیمابین نیز بررسی شد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه آمریکای‌ها باید بدانند آثار فشار حداکثری آنها علیه ملت ایران رو به پایان است، گفت: البته این اعمال فشار بر زندگی مردم زحمت وارد کرده اما این فشار حداکثری به نقطه اوج خود رسیده و آماده سرنگونی است.

رئیس جمهور افزود: در ماه‌های اخیر علیرغم آنکه آمریکایی‌ها سنگین‌ترین فشارها را علیه ایران اعمال کردند، اما شرایط اقتصادی کشور و حرکت آن رو به بهبود است؛ این به معنای حل مشکلات مردم نیست، اما شاخص‌ها نشان می‌دهد که ملت، دولت و مسئولان کشور قادر هستند تا شرایط را در مسیری قرار دهند که منجر به کاهش مشکلات شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی در 3 ماهه اول امسال نشان می‌دهد که در اقتصاد بدون نفت شاهد اولین حرکت رشد مثبت بوده‌ایم، گفت: این بسیار حائز اهمیت است چرا که سال گذشته رشد منفی داشتیم و دشمنان فکر می‌کردند که امسال این روند منفی ادامه پیدا می‌کند و اینکه امروز شاهدیم در زمینه رشد اقتصادی اولین قدم مثبت را برداشتیم به معنای آن است که مسیر را درست انتخاب کرده‌ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در زمینه تورم، اشغال و تولید در حوزه‌های مختلف، کشاورزی، صنعت، خدمات نیز علائم مثبت و رو به جلو را شاهد هستیم، گفت: براساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی تولید برخی دانه‌های روغنی در کشور مانند کلزا 4 برابر شده و صادرات در بخش کشاورزی هم میزان قابل قبولی را دارد.

دکتر روحانی افزود: در بخش صنعت نیز شاهد پیشرفت‌هایی هستیم، به گونه‌ای که صادرات در فولاد و سایر محصولات معدنی روند مثبتی داشته است؛ صادرات محصولات و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز در شرایط بهتری قرار دارد و این نشان می‌دهد که مسیر درستی انتخاب شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها نمی‌توانند با فشار حداکثری به اهداف خود دست پیدا کنند، تأکید کرد: به مقامات آمریکایی‌ اعلام می‌کنم که مذاکره با فشار حداکثری ناممکن است و اگر شما راست می‌گویید و به دنبال مذاکره هستید، باید همه فشارها علیه ایران متوقف شود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه همه دنیا می‌دانند که مذاکره در شرایط فشار به چه معناست، گفت: هیچ کشوری حاضر به گفتگو در شرایط فشار حداکثری نیست. بلکه مسئولان آمریکایی اگر واقعاً حسن نیت داشته و پشیمان شده‌اند، باید برای توبه واقعی صداقت خود را نشان داده و ظلم و فشار به مردم بزرگ ایران را به پایان برسانند.

رئیس جمهور ادامه داد: دولتمردان آمریکا امروز به جای اینکه فضا را مثبت کنند، در شرایطی که فشار روانی و اقتصادی را علیه ملت ایران روا داشته‌اند، می‌خواهند با اتهام‌زنی فشار تهمت‌زنی حداکثری را علیه ایران اعمال کنند و با حرف‌های بی‌پایه و اساس و بی‌معنا و بدون خریدار در داخل و خارج از ایران این رویه را پیش گرفته‌اند.

دکتر روحانی با بیان اینکه ملت ایران ملت صلح، دیپلماسی و مذاکره است، افزود: آن کسی که می‌خواهد از طریق فشار روانی، سیاسی و اقتصاد به ملت ایران زور بگوید باید این فشار را متوقف کند.

رئیس جمهور تأکید کرد: ایران هنوز هم به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و هنوز هم ناظران آژانس در مراکز هسته‌ای ایران حضور داشته و به نظارت ادامه می‌دهند.

دکتر روحانی افزود: ایران گام سوم خود را در کاهش تعهدات برجام آغاز کرده، اما دنیا باید بداند که ما در چارچوب مقررات بین‌المللی، پادمان و ان‌پی‌تی در حال ادامه فعالیت‌های خود هستیم و امیدواریم سایر کشورها و طرف‌های ایران در مذاکرات نیز به تعهدات خود عمل کرده و شرایط امن‌تر و بهتری را در کل منطقه و جهان شاهد باشیم.

وی در ابتدای سخنان خود نیز با تبریک فرا رسیدن بهار علم و دانش و روزهای پرنشاط دانش‌آموزی در کشور، گفت: فرا گرفتن علم و دانش و ایجاد فرصت جدید برای همه معلمین و اندیشمندان در راستای تحول علمی در کشور بویژه در شرایطی که در فشار دشمنان قرار داریم، اهمیت ویژه‌ای دارد.

رئیس جمهور افزود: امیدواری به آینده و اداره کشور، افزایش تولید و ارتقاء فرهنگ جامعه در سایه تلاش‌های نسل جوان قرار دارد و بی‌تردید امروز مسئولیت بسیار سنگینی برعهده آموزش و پرورش، آموزش عالی، حوزه‌های علمیه و همه دستگاه‌هایی است که در زمینه فراگیری نسل جوان برای بر دوش گرفتن مسئولیت‌های اجرایی، اجتماعی و مدیریتی تلاش می کنند.

دکتر روحانی اظهار داشت: آرزو می‌کنیم دانش‌آموزان، دانشجویان، جوانان و معلمان کشور هفته آینده با روحیه و نشاطی تازه مسئولیت بسیار سنگین فرهنگی و علمی خود را بر دوش بگیرند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها