بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۲۰۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
شهیندخت مولاوردی:
عضو شورای‌ عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: هدف این است که در بین کسانی که با هزاران امید و آرزو در سال های 92 و 96 حماسه‌ای ملی را رقم زدند، یأس و سرخوردگی را دامن بزنند و قطعا با نگاهی به انتخابات پیش رو صورت می‌گیرد.
تدبیر24»زمزمه هجمه‌ها علیه روحانی و نگرانی در خصوص احتمال مذاکره با طرف آمریکایی، پیش از سفر وی به نیویورک به گوش می‌رسید و مطابق انتظار، حضور رئیس‌جمهور در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل، با ابراز نگرانی‌های توهین‌آمیز دلواپسان همراه شد.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس، در توئیتی نوشت: «آنی که پس از نهی مستدل و ترسیم خط صریح و نقشه توسط امام جامعه، می‌خواهد در تریبون رسمی خطای گذشته را تکرار کند، قطعاً کفایت بازگشت به ریاست جمهور ایران را ندارد.»

در توئیت توهین‌آمیز دیگری، حمید رسایی، از دلواپسان جبهه پایداری، نوشت: «کریستین امان‌پور: «ظریف به من گفت روحانی حاضر است به‌صورت مشروط این هفته با ترامپ در نیویورک ملاقات کند» البته روحانی قبلا با توجه به سابقه عهدشکنی آمریکا، مذاکره با آن‌ها را دیوانگی دانسته بود. به نظر شما در صورت دیدار و مذاکره مردم از یک دیوانه در فرودگاه چگونه استقبال می‌کنند؟»

«شهیندخت مولاوردی»، عضو شورای‌عالی اصلاح‌طلبان و دستیار سابق ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور حقوق شهروندی، درباره این هجمه‌ها به خبرنگار سیاسی برنا گفت: این هجمه‌ها تازگی ندارد و در ادامه هجمه‌ها و دلواپسی‌هایی است که از ابتدای دولت تدبیر و امید و از زمان برجام در جریان بوده که الان با سفر رییس‌جمهور به سازمان ملل، شدت گرفته است. 

وی افزود: در حالی که تلقی عمومی آن است که سران‌ کشورها با حضور در این رویدادهای جهانی، فرصت می‌یابند به نمایندگی از کشور خود صدا و پیام واحد ملتشان را به گوش جهانیان برسانند و رییس‌جمهور که بار دیگر این مجال را دارد تا خطرات یکجانبه‌گرایی برای جهان را از این تریبون گوشزد نماید، شایسته حمایت است نه سرزنش و تحقیر و توهین! و اتفاقا وقت آن است که یکصدایی، همبستگی و انسجام ملی بیش از هر زمان دیگری به نمایش گذاشته شود.

کسانی که اینگونه رفتار می‌کنند، در پی تسویه حساب‌های سیاسی هستند

مولاوردی در تشریح دلیل چنین ادعاهایی علیه رئیس جمهور بیان داشت: کسانی که اینگونه رفتار می‌کنند، یا واقعا ساختار حقیقی و بویژه حقوقی قدرت در این نظام را نمی‌شناسند و این آگاهی را ندارند که اگر مذاکره و دیداری هم در این سطح صورت بگیرد قطعا با هماهنگی‌های قبلی و برای تامین منافع ملی، در چارچوب اصول عزت، حکمت و مصلحت مندرج در قانون اساسی صورت می پذیرد.

وی افزود: یا اینکه با علم به این واقعیت، بسان کسی که خود را به خواب زده است، در واقع این زمان را برای تسویه حساب‌های سیاسی و برای انتقام از منتخب ملت انتخاب کرده‌اند، که به نظر می‌رسد محاسبه درستی نکرده‌اند و باید در مواضع تندروانه خود تجدیدنظر کنند، چرا که بیانات اخیر رهبری نظام در این رابطه هم دو بخش داشت که مکمل هم‌‌ هستند، لذا نمی شود بخش اول صحبت‌های رهبری را شنید و گوش خود را بر بخش دوم بست که مطابق آن در صورت بازگشت آمریکا به برجام و پای بندی به آن، مذاکره صرفا در چارچوب و در جمع 1+5 صورت می گیرد و بر خلاف گذشته، به سطح خاصی از مقامات هم محدود نکردند.

عضو هیات رییسه شورای‌ عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با تاکید بر اینکه هنوز نه از انجام دیدار خبری است و نه مذاکره ای صورت گرفته، بیان داشت: اگر هم این موارد صورت بگیرد مطمئنا مجوزها و‌ تاییدات لازم اخذ شده است و هر گونه تصوری غیر از این ساده انگارانه است.

در روابط بین‌الملل دشمن دائمی و دوست دائمی وجود ندارد

شهیندخت مولاوردی چنین رفتارهایی را بی‌نتیجه دانست و گفت: به نظر می‌رسد با تهمت، درشت گویی، دروغ و افترا، نتیجه مورد نظر کسانی که این روش ها را پیشه خود کرده‌اند، حاصل نخواهد شد، همانطور که تاکنون ره به جایی نبرده است، هر چند ممکن است در کوتاه مدت منافع جناحی و سیاسی‌شان تأمین شود، ولی قطعا اینگونه رفتارها و برخوردها در این شرایط تأمین‌کننده منافع ملی نخواهد بود، مگر اینکه برخی با«خودحق پنداری»همواره منافع خود را مساوی با منافع ملی بدانند!

وی در پاسخ به این سوال که راه حل مقابله با تنش‌های سیاسی داخلی چیست، بیان داشت: بی تردید راه حل در تعامل و گفت و گو ، تقویت مهارت شنیدن و محور قرار دادن منافع ملی توسط همه طرفین ماجراست و در این شرایط اقدامات یک طرفه جواب نمی‌دهد، چرا که می‌بینیم در عمل هرچه عقب‌نشینی از این طرف صورت می‌گیرد، آن طرف پیشروی کرده و به تندروی های خود سرعت و شدت بیشتری می بخشد.

مولاوردی افزود: ضرب المثلی که‌ مبتنی بر نظریه واقع گرایی است در عرصه سیاست ورزی حاکم است و آن اینکه «در روابط بین‌الملل دشمن دائمی و دوست دائمی وجود ندارد» و تنها منافع ملی کشورهاست که فاصله ها را تعیین می کند.

بر این اساس دیپلماسی به عنوان نمود کارآیی عقلانیت در روابط میان ملتها کاربرد دارد و همواره باید با اولویت قائل شدن به تقویت توانایی های دیپلماتیک خود و ابتکارات و پویایی مستمر این حوزه، در رفع چالش های ملی و فراملی کوشید، مبادا با بی توجهی به این مهم و میدان دادن به احساسات و کنار زدن عقلانیت، فرصتهای طلایی از یک‌ ملت سلب و به جای آن هزینه های جبران ناپذیری بر آنان تحمیل گردد.

باید دید به غیر از دلواپسان داخلی، کدام دولت‌ها از کاهش تنش‌ها در هراسند؟

این فعال سیاسی، رفتارها و مواضع برخی را دقیقا همنوا و همسو با راهبردی دانست که جنگ تمام عیار اقتصادی را به کشور ما تحمیل کرده و گفت: نتیجه و برونداد هر دو، افزایش نارضایتی و فشار حداکثری بر مردم است، نمی‌دانم چرا به این موضوع توجه نمی‌شود. همین الان هم که این هجمه‌ها صورت می‌گیرد باید بررسی و تجزیه و تحلیل کنیم تا ببینیم به غیر از  دلواپسان داخلی، کدام دولت‌ها و کشورها تمام تلاش خو را به کار بسته‌اند که راه هر مذاکره‌ای مسدود شده و با ایجاد بن بست برون‌ رفتی از وضعیت موجود حاصل نشود؟

وی افزود: اگر بررسی‌ها را به دور از انواع جانبداری‌ها و تعصبات انجام دهیم، به راه حلی می‌رسیم که نهایتا به نفع همه است.

شهیندخت مولاوردی درباره ورود مدعی‌العموم به موضوعاتی از این دست گفت: قاعدتا باید این‌ ورود انجام شود. اقتدار یک قوه و منتخب ملت به عناوین و بهانه‌ها و‌ مناسبت‌های مختلف در حال خدشه‌دار شدن است و عده‌ای تعمدا آن را زیر سوال می‌برند.

وی در پایان بیان داشت: هدف این است که در بین کسانی که با هزاران امید و آرزو در سالهای 92 و 96 حماسه ای ملی را رقم زدند، یأس و سرخوردگی را دامن بزنند و قطعا با نگاهی به انتخابات پیش رو صورت می‌گیرد.



برنا
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها