بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۲۰۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
یک اقتصاددان، بانک اطلاعات مالی فعلی دولت را برای شناسایی پردرآمدها کافی دانست و گفت: باتوجه‌ به اینکه اطلاعات مالی و ثروت افراد در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد، به راحتی می‌توان اقشار پردرآمد را شناسایی و یارانه‌شان را حذف کرد و مالیات هم گرفت. بر این اساس، یارانه گرفتن اشخاصی که مالیات می­‌پردازند هم توجیهی ندارد.
تدبیر24»میثم پیله فروش با اشاره به تکلیف قانونی دولت در حذف یارانه­‌ها، بانک اطلاعات مالی دولت را برای شناسایی اقشار پردرآمد کافی دانست و گفت: می‌توان دولت را ترغیب کرد که با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی از امکان‌های قانونی خود در جهت حذف یارانه و مالیات‌ستانی از ثروتمندان به نحو احسن استفاده کند.

وی حذف تدریجی یارانه اقشار پردرآمد را روشی مناسب‌تر ارزیابی و اظهار کرد: با حذف تعداد معدودتری از افراد، خطای عملکرد دولت در حذف یارانه­‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین با کاهش خطا در اجرا، مدیریت اعتراض­‌ها و نارضایتی­‌ها ساده‌تر شده و در نتیجه سیاست حذف یارانه اقشار پردرآمدد هم پایدارتر خواهد بود.

یارانه ثروتمندان را قطع کنید و از آنها مالیات بگیرید

عضو مرکز پژوهش­‌های مجلس با تاکید بر ضرورت حذف یارانه اقشار پردرآمد و مالیات­‌ستانی از آن­ها ادامه داد: روش اصلی شناسایی اقشار پردرآمد استفاده از داده‌های سازمان امور مالیاتی است و طبق قانون باید همه اطلاعات مالی و ثروت افراد در اختیار سازمان امور مالیاتی باشد؛ از این طریق دولت هم می‌تواند اقشار گوناگون را شناسایی کند و هم از اقشار پردرآمد مالیات بگیرد. بر این اساس یارانه گرفتن اشخاصی که مالیات می­ پردازند هم توجیهی نخواهد داشت.

او با اشاره به اینکه دولت با استفاده از روش‌هایی همچون برآورد میزان حساب‌های بانکی یا مجموع درآمد افراد، کار قطع یارانه‌ها را پیش می‌­برد، اظهار کرد: اگر بتوانیم نظام یکپارچه مالیاتی را عملیاتی کنیم، هم می‌توانیم حقوق مردم را احقاق کنیم و هم اینکه یارانه اقشار ثروتمند را قطع کنیم که لازمه چنین کاری هم تنها تمکین به اجرای قانون توسط دولت است.

یارانه پردرآمدها قطع شود مبالغ بیشتری به نیازمندان می‌رسد

این کارشناس اقتصادی همچنین با بیان اینکه هرچه میزان دریافت‌کنندگان یارانه‌ها کمتر شود، مبالغ بیشتری به افراد نیازمند خواهد رسید، ادامه داد: یکی از بهترین سیاست ها در این زمینه همان هدفمند کردن یارانه‌ها است. هدفمند کردن به این معنی است که سهم بیشتری به افرادی تعلق گیرد که نیازمندتر هستند. فارغ از اینکه رقم یارانه اقشار کم‌درآمد چقدر می‌تواند باشد، بحث بر سر توزیع هدفمند آن است.

عضو مرکز پژوهش­‌های مجلس روش حمایت کالایی از نیازمندان را روشی کم‌خطا معرفی کرد و گفت: پرداخت یارانه نقدی هدفمند یک شیوه شناخته‌شده در همه دنیا است که برای جلوگیری از به انحراف کشیده شدن آن می‌توان از روش حمایت کالایی استفاده کرد؛ به این معنی که صرفا اقشار نیازمند برای تأمین برخی کالاهای ضروری و اساسی مورد حمایت قرار گیرند که این حمایت هم به چند شکل می‌تواند انجام شود.

او با اشاره به راه‌های مختلف حمایت کالایی از اقشار ضعیف ادامه داد: یکی از راه‌ها این است که پس از شارژ کارت‌های اعتباری، افراد صرفاً مجاز به خرید و تهیه کالاهای خاصی باشند؛ برای مثال خانواده‌هایی که فرزند خردسال داشته یا زنانی که اکنون باردار هستند نیاز به استفاده از سبد غذایی دارند؛ بر این اساس می‌توان کارت‌های اعتباری را به‌نحوی طراحی کرد که محصولات مورد نیاز خاصی را بتوان از طریق آن خریداری و تهیه کرد؛ بنابراین متناسب با منابعی که آزاد می‌شود، می‌توان دست به‌نوعی اولویت‌بندی برای نحوه تخصیص این منابع زد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها