بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۰۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
جهانگیری:
معاون اول رئیس جمهوری گفت: برای سلامت مردم هیچ خط قرمزی در کشور وجود ندارد، اگر قرار باشد کالایی تولید شود که به سلامت مردم آسیب بزند، حتما مردم در اولویت هستند.
تدبیر24»«اسحاق جهانگیری» روز سه‌شنبه در مراسم روز جهانی استاندارد که در سالن اجلاس سران ضمن قدردانی از تولیدکنندگان، گفت: گزارشات و آمار و ارقامی که توسط موسسات رسمی کشور منتشر می‌شود نشان می‌دهد شرایط اقتصادی کشور علیرغم تحریم شدید آمریکایی‌ها و همانطور که خود اعلام کردند با وجود جنگ اقتصادی علیه ایران، به سمت بهتر شدن حرکت می‌کند.

وی افزود: هم شاخص‌های اقتصادی کلان کشور و هم گزارشاتی که از تک تک بنگاه های اقتصادی دریافت می‌شود، نوید بهبود شرایط اقتصادی کشور را می‌دهد.  البته این به آن معنا نیست که ما  بنگاه مشکل‌دار و شرایط سخت نداریم.  

جهانگیری یادآور شد: آمریکایی ها فکر می کردند که اقتصاد ایران دچار فروپاشی می‌شود و مردم در شرایطی قرار خواهد گرفت که حرکت های خشن و بی‌برنامه انجام می‌دهند و ایرانی ها قادر نیستند که جشن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را برگزار کنند اما ما از این دوران سخت عبور کردیم.

 وی اضافه کرد: گزارش‌هایی که وجود دارد حاکی از این است که اقتصاد ایران شغل تولید می کند و به سمت رشد اقتصادی مثبت می رود و هم نرخ تورم به سمت کنترل حرکت می‌کند و هم بورس به عنوان یک شاخص مهم اقتصادی از امید مردم نسبت به آینده اقتصاد حرکت‌ و رشد جهشی از خود نشان می‌دهد.

 جهانگیری گفت: اینها به معنای این است که بالاخره فعالان اقتصادی مخصوصاً  بخش خصوصی ملی وطن‌دوست ما پای کشور و نظامشان ایستاده و در این جنگ اقتصادی و خط مقدم خوب فعالیت کردند و به نقطه مطلوبی رسیدند که من مطمئنم قادر خواهیم بود بتوانیم به شرایط بهتر از این هم برسیم.  

معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در این شرایط پیام فعالان اقتصادی این است که محیط بین المللی حاکم بر اقتصاد کشور را از این محیط متشنج با گفتگو و تعامل به سمت محیط با ثبات ببریم.

وی با بیان اینکه امروز مسائل منطقه ما بسیار حساس است که باید با گفت و گو و تعامل آن ها را حل کنیم، اظهارداشت: امروز منطقه حساس و مهم خلیج فارس و خاورمیانه با مسائل بسیار جدی روبرو شده است امروز جهان درگیر مسائلی است که اگر از آنها غفلت شود این مسائل می‌تواند به مسائل خیلی خطرناکی منجر شود.

جهانگیری اضافه کرد: بنابراین باید با تدبیر و دقت مسئولین سیاسی کشور این بخش را نظارت و کنترل کنند که هم در منطقه ما اتفاقی نیافتد و بتوانیم مسائل منطقه را با گفت و گو حل کنیم و هم در سطح بین‌المللی بتوانیم فشارهایی که بر اقتصاد کشور وارد شده آن ها را کم کرده و به نقطه مطلوب برسانیم.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه به مسائل مربوط به استاندارد در کشور اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات تصور می‌شود که چون در دوران تحریم قرار گرفته‌ایم، برخی از سازمان‌هایی که به طور طبیعی وظیفه‌اشان مهم است و به نوعی احساس می‌شود ایجاد محدودیت می‌کنند به آنها نباید توجه کرد و بلکه باید آنها را از صحنه کنار گذاشت.

وی یادآور شد: عده‌ای ممکن است بگویند که محیط زیست برای دورانی است که همه چیز گل و بلبل است و فعال اقتصادی در یک فضای آرام قرار گرفته است در آن فضا اجازه دهیم محیط زیست فعالیت خود را انجام دهد. اما چون در دوران تحریم و شرایط سخت هستیم پس در این دوران سازمان محیط زیست فعالیت خود را کم کند و خیلی سخت گیری نکند یا سازمان ملی استاندارد در این شرایط تحریم خیلی به فعالان اقتصادی سخت گیری نکند.  

معاون اول رئیس جمهوری گفت: سازمان هایی مثل سازمان بهره وری و نهادهایی که کارشان این است که کالایی که تولید می شود از استاندارد لازم برخوردار باشد و باعث اطمینان و اعتماد داخل و خارج کشور شود این موضوع را می خواهند از چرخه حذف کنند که این یک وسوسه خطرناکی است.  

جهانگیری تاکید کرد: بیان مطالبی از این دست بسیار اشتباه است و فعالان اقتصادی نباید اجازه دهند چنین زمزمه‌ای در کشور راه بیفتد چرا که شما یک راه طولانی طی کردید که به این نقطه برسید.  

وی با بیان این که ۲۰ سال پیش وزیر صنایع و معادن بودم گفت: شاید در آن زمان در بنگاهی می گفتیم واحد تحقیقات و توسعه و بازاریابی، ارتباط با شرکت های بین المللی و حضور در بازارهای بین المللی برای بنگاه خیلی مهم است بعضی ها می گفتند که الان این بازار بسته است و هرچه تولید کنیم به هرکس بفروشیم در داخل از ما خرید می کند.

جهانگیری با بیان این که در شرایط پس از انقلاب و جنگ توانستیم به صنایع و تولیدات در سطح بین المللی برسیم گفت: امروز به شرایطی رسیده‌ایم که برخی از تولید کنندگان در سطح بین المللی فعالیت می کنند و بعضی ها برندشان جهانی شده که افتخاری برای کشور است. این شرایط به دلیل توجه و تلاش تولیدکنندگان به موضوع تحقیق و توسعه و همچنین ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فعالیت در بازارهای بین المللی حاصل شده است.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که می‌توانستیم به سمتی حرکت کنیم که بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته باشیم، ادامه داد: اگر چنین فضای بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نکرده بودند، تولید کنندگان ما  در خط صادرات بیشتر از تعدادی بودند که امروز محصولاتشان در بازارهای بین المللی صادر می شود.  

وی تاکید کرد: در همین شرایط تحریم، براساس آماری که وزارت اقتصاد و دارایی اعلام کرده بیش از ۲۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی از گمرکات کشور انجام شده است. در واقع ما دیگر اقتصاد کوچکی که واحدهای تولیدی ما محصولاتی تولید کنند و در همین بازار داخلی بسته ای که ورود همه چیز را ممنوع کنیم بتوانند عرضه کنند نیست.

جهانگیری یادآور شد: زمانی مهمترین محصول صادرات ما پسته و فرش بود اما الان کالاهای صادراتی ما عمدتا صنعتی است.

وی با اشاره به میزان واردات کشور گفت: طی شش ماه گذشته حدود ۲۰ تا ۲۱ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که شرایط متعادل در تراز تجاری کشور را نشان می دهد یعنی کشور به نقطه‌ای رسیده است که میزان صادرات و وارداتش به جز نفت تقریبا به نقطه تعادل رسیده است و ما به همان میزانی که در داخل به ارز نیاز داریم، صادرات انجام می‌دهیم.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: اگر آن حرکت مثبتی که در اقتصاد کشور ایجاد شده بود کند نمی شد مطمئن هستم که امروز تراز تجاری کشور از اعدادی بود که الان می گوییم خیلی بهتر و مثبت تر بود.

جهانگیری تاکید کرد: براساس شناختی که من از تولیدکنندگان و تجار  و ظرفیت کشور دارم مطمئنم که روند رشد تراز تجاری کشور در آینده نیز همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر این که تحریم یک واقعیت است گفت: ممکن است برخی کالاها به سختی تامین شود و برای تامین آنها هزینه‌های اضافی صرف شود اما آن چه که امروز به عنوان معاون اول رئیس جمهوری و کسی که مسئول ستاد مقابله با تحریم هستم اعلام می‌کنم هیچ تولیدکننده‌ای نیست که نتواند نیازهای خودش را از بازارهای بین المللی تامین کند، البته این کار با دشواری‌های همراه است؛ اما شرایط فعلی حتما شرایطی زودگذر است و طولانی مدت نخواهد بود.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: تولیدکنندگان و صنعتگران نباید اجازه دهند مسیر رو به رشدی که داشتیم آسیب ببیند و واحدهای که تولیداتشان در راستای رعایت استانداردهای بین المللی و توجه به مسائل محیط زیستی بوده است دچار وفقه و اشکال شوند.

جهانگیری با بیان این که  محیط زیست یعنی رعایت سلامت شهروندان ایرانی، گفت: تاکید می‌کنم که برای سلامت مردم هیچ خط قرمزی در کشور وجود ندارد، اگر قرار باشد کالایی تولید شود که به سلامت مردم آسیب بزند، حتما سلامت مردم اصل است.  

وی افزود: استاندارد حداقل هایی است که سازمان استاندارد اعلام می کندکالاهای دارای استاندارد در بازار حق خرید و فروش دارند.  

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که برخی بنگاه‌ها، استانداردهای بالاتر از سازمان ملی استاندارد است، افزود: بنابراین باید از این حرکت حفاظت کنیم. باید در دوران تحریم حتما محیط زیست و سازمان ملی استاندارد در خصوص تولید کالاهای با کیفیت توجه کنند و  با همت فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کشور و سازمان‌های استاندارد و محیط زیست دوران فعلی را با موفقیت پشت سر بگذاریم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها