بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۲۰۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲
یک جامعه‌شناس:
یک جامعه شناس تاکید کرد: منظور از سلامت اجتماعی این است که باید دست رانت خواران، دزدان و مصرف ناعادلانه را قطع کرد و وضعیت سلامت اجتماعی را بهبود بخشید.

تدبیر24»میرطاهر موسوی در نشست تخصصی سلامت اجتماعی و توسعه که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، بیان اینکه تحقق توسعه در سایه مدیریت و حکمرانی خوب قابل تحقق است، گفت: حکمرانی خوب، حکمرانی است که در آن مشارکت، فعالیت مردمی و اعتماد عمومی در حد قابل قبولی باشد و ارتباط منطقی بین هسته‌ای حاکمیت و شهروندان برقرار شود. توسعه محقق نمی‌شود مگر آنکه حکمرانی خوب و مدیریت صحیح در جامعه حاکم و جاری شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برای تحقق حکمرانی خوب و برون داده توسعه به ابزارهایی نیاز داریم اظهار کرد: یکی از ابعاد و مشخصات مهم در تحقق حکمرانی خوب و ایجاد جامعه سالم، ارائه گزارش از وضعیت اجتماعی و ارائه اطلاعات صحیح در این مورد است. اولین نتیجه این موضوع بالا رفتن ذخیره خرد و دانایی در جامعه است. اگر این ذخیره نباشد اساساً دغدغه توسعه هم نمی‌توان داشت. انتشار کتاب وضعیت اجتماعی ایران به همت موسسه رحمان و بررسی وضعیت اقتصاد، آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، جرم،  رفاه، نابرابری‌های اجتماعی، آموزشی، جنسیتی و... در همین راستا بوده و مطالعه آن خالی از لطف نیست.

موسوی با تاکید بر اینکه دو مفهوم  «سلامت اجتماعی» و «سرمایه اجتماعی» تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و بخش زیادی از این دو مفهوم با یکدیگر همپوشانی دارد نیز توضیح داد: جامعه ما سراسر از فرصتها و تهدیدها است و به همین دلیل باید ببینیم چگونه می توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. از جمله فرصت‌های موجود در کشور ما می توان به جوان بودن جامعه ایران، وجود پتانسیل های فرهنگی و تاریخی، پتانسیل های بالقوه اقتصادی و تمدنی اشاره کرد. بیشترین تهدیدها در ایران مربوط به حوزه اجتماعی است ایران در زمینه تولیدات مهندسی نظیر مونتاژ، قالب سازی، تولید قطعات و ...تنها دو  سه گام عقب است؛ مشکل حادی ندارد و شاید اگر خودمان را تکان دهیم بتوانیم به این قدرتهای جهانی برسیم.

این جامعه شناس با اشاره به اعتماد اجتماعی در کشور ابراز عقیده کرد: در بخش سرمایه اجتماعی در ایران چندین تحقیق انجام شده است که برخی از آنها نشان می‌دهد وضعیت سرمایه اجتماعی در ایران زیر متوسط است ، مشکل اصلی جهت پیکان سرمایه اجتماعی در ایران است که از متوسط به سمت کمتر قرار گرفته است. به عبارت دیگر سرمایه اجتماعی در ایران در حال کاهش است و بیشتر از اینکه نگران تولید سرمایه اجتماعی در کشور باشیم باید نگران زوال سرمایه اجتماعی باشیم.

موسوی در ادامه با اشاره به نتایج تحقیقی در خصوص وضعیت خط فقر در ایران و فقر مطلق که از سوی حسین راغفر استاد دانشگاه انجام شده است توضیح داد: بر اساس محاسبات انجام شده از سوی این اقتصاددان هشت میلیون فقیر مطلق در کشور وجود دارد این در حالیست که تا انتهای سال ۹۶ که محاسبات انجام شده ۱۶ درصد از مردم کشور در فقر مطلق هستند که این آمار معادل ١٢ تا ١٣ میلیون نفر است.

وی  در پایان سخنان خود تاکید کرد: منظور از سلامت اجتماعی این است که باید دست رانت خواران، دزدان و مصرف ناعادلانه را  قطع کرد و وضعیت سلامت اجتماعی را بهبود بخشید.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها