بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۲۰۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
سکاندار بانک مرکزی با توپ پر به جمع پارلمان بخش خصوصی آمد تا علاوه بر مخالفت با درخواست برخی فعالان صادراتی برای افزایش نرخ ارز و تشریح پشت پرده درخواست واردات بدون انتقال ارز، نرخ موجود در سامانه نیما (10800 تومان) را نیز به طور تلویحی گران اعلام کند و بگوید که 800 میلیون دلار ارز در سامانه نیما، خریدار ندارد و صادرکنندگان باید نرخ ارزشان را تعدیل کنند.
تدبیر24»انتقادهای تند و بی سابقه همتی از خودروسازان و اشاره به درخواست ارزی عجیب این گروه نیز بخش دیگری از صحبت های صریح رئیس کل بانک مرکزی در جلسه اتاق بازرگانی بود.به گزارش خراسان، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که نمی تواند منافع یک فرد یا گروه را در سیاست های پولی در نظر بگیرد، گفت: من رئیس کل بانک مرکزی برای 83 میلیون نفر ایرانی هستم نه برای یک فرد یا گروه. هنوز عده ای خواهان افزایش قیمت ارز در جهت توسعه صادرات هستند در حالی که باید وضعیت طبقات ضعیفی را نیز که زیر فشار تورم دارند له می شوند در نظر داشت.


صادرکنندگان نرخ ارز را در سامانه نیما تعدیل کنند

وی با بیان این که سامانه نیما فقط یک سامانه است و البته هدف ما این است که ارز به چرخه اقتصادی برگردد، افزود: اکنون میزان تقاضای ارز در سامانه نیما حدود یک میلیارد دلار کمتر از عرضه آن است زیرا نرخی که صادرکنندگان برای ارز قرار داده‌اند، واردکنندگان حاضر به خرید نیستند و صادرکنندگان باید در نرخ خود تعدیل کنند.وی تصریح کرد: این که بازار ارز به آرامش رسیده، دلیل نمی شود تحریم از بین رفته باشد؛ بلکه تحریم به اوج رسیده ولی بانک مرکزی در چنین شرایطی مدیریت می کند و از طریق شبکه های غیرقابل تحریم، کار را پیش می برد. البته در هفت ماه گذشته از سال ۹۸، بیش از 20 میلیارد دلار تامین ارز برای کالاهای وارداتی داشته ایم که اگر این روند ادامه یابد، به موفقیتی بزرگ دست خواهیم یافت.

با ارز ۴۲۰۰ تومانی موافق نیستم ولی دلایل دولت هم مهم است

همتی با تاکید بر این که من هم با ارز ٤٢٠٠ تومانی موافق نیستم، ولی این سیاست دولت است، اظهار کرد: دلایل دولت هم مهم است و آن ها قشر ضعیف را می بینند البته من هم نظراتم را ارائه می دهم و با اختیاراتم حرفم را پیش می برم اما به هر حال من کل دولت یا رئیس جمهور و کل نظام نیستم.

چرا باید از خودروسازان فشل حمایت کرد؟!

همتی گفت: خودروسازان پارسال 10 بار گفتند که شش ماه دیگر وضعیت بازار خودرو درست می شود اما این طور نشد؛ این در شرایطی است که سال گذشته نیز من با اختصاص ارز به خودروسازان و منابع ریالی موافق نبودم اما می‌خواستم حسن نیتم را ثابت کنم به خصوص این که خودروسازی که قیمت را مدام بالا می برد، چرا باید مورد حمایت قرار گیرد.وی افزود: چهل سال است که ما را مجبور می کنند از خودروسازی فشل حمایت کنیم اما این صنعت درست نمی‌شود. هر زمان هم که به آن ها انتقاد می‌شود، می‌گویند ما کارگران بسیاری داریم و تعطیلی ما برای دولت هزینه‌زاست، در حالی که صنعت ما فقط خودروسازی نیست.

روایت همتی از درخواست ارزی عجیب خودروسازان

همتی گفت: خودروسازان در طول سال های گذشته بارها نقدینگی جدید دریافت کردند اما نه تنها بهبودی در عملکردشان به وجود نیامده بلکه حتی در انجام تعهدات شان نیز ناتوان بودند. این در حالی است که سال قبل، ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو نقدینگی ارزی در اختیار خودروسازان قرار داده شد که البته بخشی از آن پرداخت شده است و قرار بر این بود که آن ها پس از یک سال تعهد بدهند که این مبلغ را پس می‌دهند اما در پاسخ به ما گفتند چرا ما باید ریسک یک ‌سال آینده را بپذیریم؟ شاید طی این مدت ارز گران‌تر شود. من به آن ها گفتم به عنوان یک تولیدکننده که هر روز قیمت خودرو را بالا می‌برید، نمی‌خواهید ریسک ارز را بپذیرید؟ و حتی ریسک ارز شما را باید بانک مرکزی بپذیرد؟ سوال این جاست که روند کاری این خودروسازی فشل تا چه زمانی باید به همین شکل ادامه یابد؟

پشت پرده درخواست برای واردات بدون انتقال ارز

همتی در خصوص واردات بدون انتقال ارز نیز گفت: باید با مردم، خودمان و بانک مرکزی درباره واردات بدون انتقال ارز روراست باشیم؛ اگر کسی ارز را خارج از صرافی ایران تامین کند و به ما و صرافی های ما فشار نیاورد، واردات بدون انتقال ارز انجام دهد. وی ادامه داد: من بارها گفتم که با این موضوع مخالفم زیرا افرادی که این درخواست را مطرح می‌کنند نقشه راه دقیق شان را به ما اطلاع نمی‌دهند. ما می‌گوییم اگر در خارج از کشور ارزی دارید همان را به داخل بیاورید تا ما از شما با قیمت 5 درصد بالاتر از سامانه نیما بخریم در غیر این صورت، حداقل منشأ این ارز را به بانک مرکزی اطلاع دهید اما هیچ یک از متقاضیان این موضوع تاکنون نه ارز خود را به ما فروخته اند و نه منشأ این ارز را اعلام می‌کنند.

تقاضا را برای کنترل نرخ ارز سرکوب نکردیم

همتی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر این که تقاضا به منظور کنترل نرخ ارز سرکوب شده است، گفت: بانک مرکزی چنین کاری نکرده و این سیاست را ندارد، این در حالی است که امسال ۳۲ میلیارد دلار ثبت سفارش صورت گرفته که تامین ارز بیش از ۲۰ میلیارد دلار آن تاکنون انجام شده است. وی ادامه داد: این روال نیز ادامه خواهد یافت اما این توقع که بانک مرکزی برای منافع گروهی افراد، منافع ۸۳ میلیون ایرانی را نادیده می‌گیرد قطعا اتفاق نخواهد افتاد.

دژپسند درباره ارز صادراتی چقدر صحیح آمار داده بود؟

همتی با اشاره به اختلاف نظر دژپسند درخصوص برخی آمارهای صادراتی با بیان این که نظر دژپسند نیز از منظری درست است، به کاهش 20 درصدی نرخ قیمت های پایه صادراتی اشاره کرد و افزود: طبق آمارهای رسمی از ۲۱ فروردین سال ۹۷ تا ۳۱ اردیبهشت سال ۹۸، ۲۵ میلیارد یورو ارز صادرکنندگان به کشور بازگشته است که بر این اساس اگر کاهش پایه صادراتی گمرک را لحاظ کنیم، این عدد به ۳۵ میلیارد یورو می‌رسد یعنی ۷۱ درصد ارز صادراتی به چرخه اقتصاد بازگشته است. وی اظهار کرد: این عملکرد در شرایط فعلی، عملکرد مثبتی به شمار می‌رود و البته دلیل کاهش نرخ ارز در بازار همین بازگشت ارزهاست وگرنه بانک مرکزی بارها اعلام کرده که به هیچ عنوان نرخ ارز در بازار را تعیین نمی‌کند.

طرح جدید برای تامین مالی واحدهای تولیدی

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که در طول ۶۰ سال گذشته میانگین رشد نقدینگی در ایران حدود ۲۵ درصد بوده است، افزود: بانک مرکزی از یک سو باید نقدینگی واحدهای تولیدی را تامین و از سوی دیگر نقدینگی را کنترل کند و همین مسئله یک معادله پیچیده را به وجود آورده است. همتی گفت: طرح جدید که به زودی در شورای پول و اعتبار نهایی خواهد شد، به نام گام فعال می‌شود تا براساس آن بانک ها به مشتریان شناخته شده خود اعتبار شش ماهه به صورت ال‌سی داخلی بدهند و این اعتبار قابل عرضه و فروش در بازار بورس است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها