بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۰۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
در روزهای اخیر آسمان در بسیاری از مناطق کشور شروع به باریدن کرده و در برخی موارد نیز مشکلاتی را به وجود آورده است، برای پیشگیری از این مشکلات سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران هشدارهایی را به شهروندان ارائه کرد.
تدبیر24»سید جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: باران همیشه و برای همه افراد خوشحال کننده نیست؛ چرا که اگر میزان بارش از حد بگذرد یا سرعت بارش زیاد باشد و به رگبار تبدیل شود، خساراتی را به جا می‌گذارد و گاهی مشاهده می‌شود که بارش باران، اختلالاتی را در زندگی شهروندان بوجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه مشکلاتی نظیر آب گرفتگی معابر و خیابان‌ها، ترافیک سنگین، اختلال در شبکه انرژی، تردد شهروندان و... جزو این موارد است، گفت: البته تمام این معضلات با چاره اندیشی قبلی قابل مرتفع شدن است و با توجه به اینکه  این فصل، موسم بارندگی است، قطعا باید از قبل آمادگی های لازم را نیز در برابر آن داشته باشیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه شهروندان هم  باید خود را برای این فصل آماده کنند، گفت: معضلات ناشی از باران به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخشی از آن به مدیران و مسئولان باز می‌گردد که باید پیش از آغاز فصل بارندگی نسبت به آماده‌سازی شهر و پاکسازی جوی‌ها اقدام کنند که تا حد زیادی این مرحله با همت پرسنل پرتلاش شهرداری تهران در پایتخت انجام شده است، کما اینکه در بارش‌های اخیر و به ویژه در ابتدای سال که حتی صحبت از احتمال وقوع سیل در تهران هم مطرح بود، با اقدامات به موقع  شهرداری تهران به ویژه در پاکسازی جوی‌ها و انهار، کانال‌ها و مسیل‌ها باعث شد که آن بارندگی‌ها با کمترین مشکل به پایان برسد.

ملکی ادامه داد: اما بخش دیگری از این مشکلات به شهروندان بازمی‌گردد که به سادگی قابل پیشگیری است. متاسفانه بسیاری عادت دارند زمانی که به مشکل برمی‌خورند، چاره اندیشی می‌کنند؛ حال آنکه باید از اتفاقات و تجربیات سال‌های گذشته پند گرفته و در ایام پرباران سال‌های بعد به کار گرفته شوند.

وی با بیان اینکه یکی از معضلاتی که در فصل بارش گریبانگیر بعضی از همشهریان است، ورود آب و آبگرفتگی در منازل است، گفت: ساختمان‌هایی که دارای زیرزمین و طبقات منفی هستند، بیشتر در معرض ورود آب هستند. پارکینگ برخی از ساختمان‌ها در طبقه منفی است و یک رمپ برای ورود خودروها در ابتدای آن وجود دارد که همان رمپ، مسیر مناسبی برای ورود آب است. واحدها و انباری‌هایی که در زیرزمین هستند در این حالت با ورود آب خسارت می‌بینند. در چنین مواردی باید در انتهای رمپ ورودی پارکینگ، یک کف شور یا کانال باریک آب‌رو به صورت عرضی وجود داشته باشد که آب باران را به مسیر چاه یا کانال موجود هدایت کند.

وی با بیان اینکه بهتر است فضای باز زیر در ورودی پارکینگ کاملاً مسدود شود، اظهار کرد: منازلی که در طبقه همکف یا زیرزمین هستند باید بیشتر احتیاط کنند. مالکان این واحدها نیز حتماً باید زیر در واحدها را کاملاً ببندند و حتی درصورت نیاز در ابتدای ورودی راهرو، مانعی با استفاده از سنگ یا موزائیک ایجاد کرده تا از ورود آب به داخل منزل جلوگیری شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه ساختمان‌های قدیمی و فرسوده بیشتر در معرض خطر هستند، گفت: اگر به هر دلیلی آب برف و باران در روی سطح پشت بام باقی بماند، احتمال نفوذ به داخل سقف و دیواره‌های کناری و تخریب آن‌ها وجود دارد. پشت بام ساختمان‌های جدید اگرچه دارای لایه ایزوگام هستند و تا حد زیادی از نفوذ به داخل سقف ها در امان هستند، اما باقی ماندن آب در سطح بام خود پتانسیل حادثه ساز شدن دارد.

ملکی ادامه داد:  هنوز در ابتدای ماه‌های بارندگی هستیم، پس به شهروندان توصیه می کنم که به سطح بام رفته و از باز بودن مسیر آب رو و ناودان به ویژه در ساختمان‌های قدیمی اطمینان حاصل کنند؛ چرا که ممکن است این مسیرها در فصل پاییز و زمستان به دلیل ریزش شاخ و برگ درختان مسدود شده و عبور آب را با مشکلاتی مواجه می‌کند که باید حتماً بازدید شود.

ملکی با بیان اینکه این دقت باید در مورد کف شورهای حیاط و پارکینگ نیز وجود داشته باشد، گفت: شهروندان باید دقت کنند که  آب سطح پشت بام پای دیوار ساختمان نریزد. زیرا آب به زمین نفوذ کرده و احتمال آسیب زدن و سست شدن پی ساختمان به ویژه در ساختمان‌های قدیمی که فوندانسیون ندارند، وجود دارد.

به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، هنوز بسیاری از منازل در کشور از چاه برای دفع آب و فاضلاب استفاده می‌کنند، بنابراین اگر شهروندان می دانند که چاه منزل‌شان از انواع غیرجذبی بوده و یا از زمان تخلیه آن مدت زیادی گذشته است، باید هرچه زودتر نسبت به تخلیه آن اقدام کنند؛ چرا که مواردی وجود داشته که لبریز شدن چاه‌ها، باعث ورود آب فاضلاب به منازل شهروندان شده است.

وی با هشدار در مورد احتمال تخریب ساختمان در پی بارش باران گفت: بارش باران تنها باعث آسیب زدن به ساختمان ها نمی شود، بلکه در مواردی باعث تخریب گودبرداری ها نیز می شود. آب باران باعث افزایش وزن مخصوص خاک شده و نیروهای وارد به گود را بیشتر کرده و باعث کاهش مقاومت خاک و تخریب دیواره‌های گود می‌شود. همچنین ورود آب به لایه های درونی خاک باعث کاهش چسبندگی آن شده و نهایتاً مقاومت خاک را کاهش می‌دهد. شاید برخی گمان کنند که با نیلینگ و مقاوم سازی، خطر تخریب بطور کامل از بین می‌رود اما مقاوم‌سازی هم تا حدی تحمل دارد و احتمال تجمع آب در لایه‌های میانی خاک پشت دیواره‌ها وجود دارد. کما اینکه چندین مورد حوادث اینچنینی را در گذشته شاهد بوده‌ایم.

ملکی ادامه داد: در همین راستا توصیه می‌شود اگر زمینی در مرحله گودبرداری است، مالکان قبل از آغاز فصل بارش، این مرحله را تمام کنند یا حتماً تحت نظارت مهندسان پروژه، ایمن سازی و مقاوم سازی های لازم انجام شود. شهروندان نیز تا حد امکان در زمان بارندگی از پیاده‌روهای مجاور زمین‌های گودبرداری شده عبور نکنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران یکی دیگر از مشکلات پیش آمده در زمان بارندگی را مربوط به رانندگی دانست و گفـت: در زمان بارش برف و باران بویژه شب‌ها کاهش میدان دید به وجود می‌آید و رانندگان دیگر به خوبی قادر به دیدن محدوده مقابل خود نیستند. در چنین مواقعی رانندگان باید با احتیاط کامل و با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

وی با بیان اینکه رانندگان در فصل سرما باید حتماً خودرو خود را از نظر سلامت در قسمت برف پاک کن، ترمز، لاستیک، چراغ‌ها و ... مورد بازدید قرار دهند، گفت: در زمان بارندگی، خیابان‌ها و معابر لغزنده هستند. پس باید از ترمز زدن و یا تغییر مسیرهای ناگهانی که می‌تواند باعث انحراف خودرو شده و کنترل آن را از دست راننده خارج کند، خودداری شود.

ملکی ادامه داد: همچنین اگر رانندگان  به هنگام رانندگی با آبگرفتگی قسمتی از خیابان مواجه شدند باید سعی کنند که به آهستگی از کنار مسیر آب گرفته، حرکت کنند؛ چرا که رانندگان  از وضعیت بخشی که زیر آب مانده است آگاهی ندارند و ممکن است گودال یا چاله‌ای وجود داشته باشد و باعث گرفتار شدن خودرو در آن شود.

وی ادامه داد: در صورتی که خودرویی  در آب گرفتار شد، راننده نباید خودرو را خاموش کرده یا در آن را باز کند؛ اولین اقدام تماس با نیروهای امدادی است.

ملکی در مورد عابران پیاده نیز گفت: عابران پیاده نیز باید کاملاً مراقب باشند. به هیچ عنوان نباید در زمان بارش از عرض خیابان عبور کرده و برای این کار حتماً خود را به محل‌های مشخص شده مثل خط کشی یا پل عابر پیاده برسانند. بهتر است در زمان بارندگی به ویژه شب ها از البسه نایلونی با رنگ‌های روشن و براق استفاده کنند و از تردد در حاشیه خیابان نیز پرهیز کنند.

ملکی با بیان اینکه در فصل پاییز، علاوه بر باران، گاهی طوفان نیز پدیدار می‌شود، گفت: شهروندان در این ایام و در صورت تغییرات جوی اگر کار ضروری ندارند از منزل خارج نشوند و اگر مجبور هستند فقط در پیاده‌رو و مسیرهای مخصوص عابران تردد کنند و از نزدیک شدن به درختان کهنسال، تیرها و کابل‌های برق و ساختمان‌های در حال ساخت بویژه داربست‌های ساختمانی خودداری کنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: شهروندان اگر در این ایام با طوفان و رگبار مواجه شدند، باید سریعاً خود را به یک سرپناه امن برسانند و از قرار گرفتن در بلندی‌ها و فضای باز به ویژه هنگام صاعقه و رعد و برق خودداری کنند. همچنین در زمان بازندگی از ایستادن در حاشیه رودخانه‌ها و شیب دره‌ها که احتمال سقوط و یا رانش خاک را دارد، خودداری شود.

ملکی افزود: این روزها اگر شهروندان اجسام سنگین و بزرگ مانند گلدان و مجسمه‌های بزرگ را در بالکن و لبه پنجره‌ها دارند، باید به پایین منتقل کرده و آنها را به خوبی در جای خود مهار کنند؛ چراکه در اثر باد شدید احتمال سقوط به پایین و آسیب رساندن به عابران وجود دارد.

وی در پایان به شهروندان توصیه کرد که در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی، خونسردی خود را حفظ کرده و بلافاصله با سامانه ۱۲۵ تماس گرفته و ضمن اعلام حادثه، سعی کنند خود را از محل حادثه دور کنند.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها