بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۰۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
بلومبرگ در گزارشی از اقتصاد ایران نوشت که روند بهبود وضعیت به تدریج در حال آشکار شدن است به‌گونه‌ای که در یک نظرسنجی تازه صورت گرفته اکثریت شرکت‌کنندگان معتقدند که کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ راه به جایی نخواهد برد.
تدبیر24»خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران با اشاره به پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی به منفی ۹.۵ درصد در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول نوشت: در نگاه اول به نظر می‌رسد که رویکرد موسوم به "فشار حداکثری" دولت ترامپ در حال جواب دادن است اما در همین گزارش پیش‌بینی شده است که اقتصاد ایران سال آینده از این رکود عمیق خارج شده و به تدریج به سمت رشد مثبت حرکت کند. با نگاهی دقیق‌تر در می‌یابیم که بهبود تدریجی اقتصاد ایران همین اکنون نیز در حال انجام است؛ ثبات نسبی به قیمت‌های مصرف‌کننده، تولید، تجارت و ارزش پول ملی بازگشته است.

بلومبرگ در ادامه، تقویت ۴۰ درصدی ارزش ریال در مقایسه با سال قبل را مشهودترین نشانه از بهبود وضعیت اقتصاد ایران خوانده و افزوده است که اقدامات موثر بانک مرکزی نظیر به کارگیری فناوری‌های جدید و اتصال شبکه صرافی‌ها به بانک‌ها باعث شده است تا سوءاستفاده از شرایط ارزی دشوارتر شود.

به گفته بلومبرگ، ریال قدرتمندتر، خود به مهار تورم کمک کرده است تا جایی که شاخص مصرف‌کننده در ماه سپتامبر به ۶.۱ درصد رسید که کمترین رقم ثبت شده در طول ۱۸ ماه اخیر محسوب می‌شود. ثبات در بازار ارز از تقویت تولید نیز حمایت کرده است به‌گونه ای که پس از چند ماه کوچک شدن، شاخص مدیران تولید پس از ۷ ماه از ۵۰ واحد گذشت.

به گفته بلومبرگ، انتظار می‌رود که صادرات غیرنفتی ایران امسال به ۴۰ میلیارد دلار برسد که یک رکورد تازه خواهد بود. در صورت تحقق این امر، برای نخستین بار در تاریخ مدرن ایران، صادرات غیرنفتی از صادرات نفتی پیشی خواهد گرفت. سقوط صادرات نفتی باعث شده است تا دولت ایران چاره‌ای جز اصلاحات ساختاری برای تقویت صادرات غیرنفتی نداشته باشد و حالا که صنعت نفت به سختی بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل خواهد داد، نمی توان دیگر ایران را یک اقتصاد نفتی دانست.

بلومبرگ در ادامه می‌افزاید: مردم عادی ایران عموما دید خوبی نسبت به وضعیت اقتصادی کنونی ندارند اما به نظر می‌رسد شرایط رو به تغییر است. در یک نظرسنجی فراگیر تازه صورت گرفته، ۵۴ درصد شرکت‌کنندگان معتقد به بدتر شدن شرایط بوده‌اند که این رقم ۱۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. همچنین شمار افرادی که معتقد بوده‌اند کارزار فشار دولت ترامپ راه به جایی نخواهد برد، به ۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها