بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
کاهش ناگهانی دما و بارندگی‌ها در بسیاری از نقاط کشور سبب شد تا برخی از شهروندان زودتر از آنچه برنامه‌ریزی کرده‌ بودند، اقدام به راه‌اندازی و نصب وسایل گرمایشی کنند. موضوعی که احتمال وقوع گازگرفتگی به دلیل نصب عجولانه این وسایل را افزایش داده است. سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در همین راستا نکاتی ساده اما مهم را در مورد نصب وسایل گرمایشی ارائه کرده است.
تدبیر24»سید جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره گفت: در یک هفته اخیر شاهد افت دمای هوا در بسیاری از نقاط کشور بودیم، موضوعی که سبب شده تا بسیاری از شهروندان چند هفته‌ای زودتر نسبت به نصب و استفاده از لوازم گرمایشی در منازل خود اقدام کنند و در همین راستا نیز لازم است یکسری موارد مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه گازگرفتکی یکی از جدی‌ترین مخاطراتی که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و فنی در راه‌اندازی وسایل گرمایشی رخ می‌دهد، تصریح کرد: خطراتی نظیر آتش‌سوزی و انفجار نیز جزو مواردی است که در صورت استفاده از وسایل گرمایشی برقی و گازسوز احتمال وقوعش وجود دارد.

گازگرفتگی

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به خطرات گازگرفتگی گفت: مهم‌ترین مساله برای پیشگیری از گازگرفتگی نصب صحیح دودکش‌ها و نظارت بر راه‌های تخلیه دود است، شهروندان باید توجه داشته باشند که مسدود شدن دودکش سبب سوخت ناقص وسایل گازسوز و ایجاد گازهای خطرناک و مسموم کننده می‌شود که این امر باعث خفگی در اثر گازگرفتگی خواهد شد. لذا قبل از نصب بخاری یا آبگرمکن باید مسیر دودکش بررسی شود و از باز بودن آن اطمینان حاصل شود. همچنین حتی اگر سیستم گرمایشی خانه، موتورخانه‌ای باشد، لازم است که دودکش‌های موتورخانه نیز چک شود چرا که در گذشته موارد بسیاری بوده که نشت گازمنوکسید کربن از دودکش موتورخانه سبب ورود این دود به داخل واحدهای مسکونی و گازگرفتگی ده‌ها نفر شده است.

ملکی با تاکید بر اینکه باید همواره محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز بازرسی و از محکم بودن آن اطمینان حاصل شود، افزود: در برخی از منازل شهروندان جای بخاری را تغییر نداده و در فصل گرما تنها آن را خاموش می‌کنند، حال ممکن است با توجه به سردشدن ناگهانی هوا، برخی بدون توجه به اصول ایمنی و چک کردن دودکش اقدام به روشن کردن بخاری کنند که در این خصوص لازم است حتما بررسی‌های لازم را انجام دهند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه خروجی دودکش لوازم گازسوز نیز حتما باید چک شود، ادامه داد: گاهی ممکن است پرندگان اقدام به لانه‌سازی داخل این دودکش‌ها کنند یا اینکه کلاهک‌ آن جابجا شده باشد، به همین دلیل نیز قبل از روشن کردن بخاری باید دودکش آن در بیرون از ساختمان نیز چک شود. ضمن اینکه شرایط دودکش نیز باید به گونه‌ای باشد که اولا دارای شیب مثبت روبه‌بالا بوده و ثانیا خروجی آن طوری نباشد که مسدود شود. انتهای دودکش‌های توکار نیز  باید حداقل یک متر از سطح پشت بام بالاتر باشد.

وی افزود:‌ در خانه‌هایی که بخاری گازسوز و دیگر لوازم گازسوز نصب می‌شود لازم است که هوای کافی برای سوختن گاز به بخاری گاز سوز برسد به همین دلیل نیز باید روزنه‌هایی زیر درها تعبیه شود و شهروندان به هیچ عنوان نباید تمام راه‌های تهویه هوا در ساختمان را مسدود کنند. 

آتش‌سوزی

ملکی، نصب صحیح شیلنگ گاز را نیز عامل مهمی در پیشگیری از حوادثی نظیر مسمومیت با گاز و آتش‌سوزی و انفجار برشمرد و گفت: برای نصب شیلنگ گاز وسایل گازسوز نیز باید دقت کافی انجام شود. نخست اینکه به هیچ عنوان نباید از بست‌های غیر استاندارد یا سیم مفتول و ... برای محکم‌کردن شیلنگ‌ استفاده کرد. ضمن اینکه شیلنگ گاز نیز باید سالم و یک تکه باشد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: مساله دیگر چک کردن نشتی شیلنگ گاز است، به هیچ عنوان نباید برای اطمینان از نصب صحیح شیلنگ گاز از شعله کبریت یا فندک استفاده شود، بلکه باید از محلول کف و صابون استفاده شود.

به گفته ملکی، نصب غیر استاندارد لوازم گازسوز می‌تواند منجر به انفجار و آتش‌سوزی شود و علاوه بر احتمال مسمومیت بر اثر استنشاق این گاز سمی نیز وجود دارد.

وی به بهره‌برداری از بخاری‌های برقی نیز اشاره کرد و گفت: برخی از شهروندان تصور می‌کنند که بخاری برقی هیچ خطری ندارد، درحالی که این وسیله هم می‌تواند منجر به حوادثی نظیر آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی شود. در مواردی قرار دادن بخاری برقی در محل نامناسب یا در مجاورت پتو، پرده، آویز لباس و... می‌تواند منجر به وقوع حریق شود. همچنین قراردادن افشانه و اسپری در نزدیکی این وسایل نیز خطر آفرین است و احتمال انفجار این وسایل وجود دارد.

ملکی ادامه داد:‌ احتمال برق گرفتگی در استفاده از بخاری‌های برقی نیز وجود دارد، گاهی ممکن است اتصالی سیم سبب ورود جریان برق به بدنه بخاری شود، در مواردی هم استفاده زیاد از بخاری می‌تواند منجر به پارگی روکش سیم و برق گرفتگی شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اضافه کرد:‌ مساله دیگر مربوط به لوازم گرمایشی غیراستاندارد است. استفاده از گاز پیک‌نیکی و گاز خوراک پزی برای گرمای محل، کاری نادرست و بسیار خطرناک است و حتی اگر در فضای نیمه‌باز نیز از چنین وسیله‌ای استفاده شود باز هم خطرناک است. اقداماتی نظیر گذاشتن آجر و ظرف آب و ... روی شعله نیز تاثیری در کاستن از خطرگازگرفتگی این وسایل ندارد.

ملکی در مورد استفاده از گازپیک‌نیکی در کابین خودروها نیز هشدار داد و افزود: به هیچ عنوان نباید برای گرمایش خودرو از چنین وسایلی استفاده شود، گرم کردن خودرو صرفا باید با بخاری خودرو انجام شود و شیوه‌های دیگر از نصب المنت در خودرو تا استفاده از شعله مستقیم ممنوع است.

وی درمورد استفاده از شومینه نیز گفت: به دلیل اینکه فرآیند احتراق در شومینه در محیط باز صورت می‌گیرد و در محفظه بسته نیست، انتشار محصولات احتراق شامل گازهای co و co2 در مقایسه با سایر وسایل گاز سوز با محفظه، بسیار بیشتر است و از طرفی به علت داشتن دمپر دریچه مسدود کننده در دودکش‌ و تنظیم دستی آن، احتمال وقوع خطا و اشتباه زیاد و خطر آفرین است.

ملکی در خاتمه یادآور شد:‌ شومینه عمدتا وسیله‌ای تزئینی در خانه محسوب می‌شود و اگر شهروندان قصد استفاده از آن را دارند حتما از خروجی دودکش آن و باز بودن کامل آن مطمئن شوند.

انتهای پیام


مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها