بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۰۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه فضای سکوها در ورزشگاه‌های ایران چندان منفی نیست، گفت:‌ با مدیریت صحیح، فرهنگسازی و نیز لحاظ قوانین و مقررات لازم می‌توان فضای سکوها در رویدادهای ورزشی را کنترل کرد.
تدبیر24»محمد جوادیپور در زمینه آسیب شناسی پرخاشگری و خشونت در رویدادهای ورزشی به ویژه علل مختلف فضای متشنج روی سکوها در ورزشگاه‌های ایران و راهکارهای جلوگیری از رفتارهای نابهنجار صورت گرفته چه از سوی تماشاگران و چه از سوی ورزشکاران و سایر عوامل مرتبط درون زمین، اظهار کرد: برای تبیین ریشه‌های خشونت و پرخاشگری در محیط‌های ورزشی باید به چند منظر توجه داشت که در راس آن نحوه مدیریت و اجرا قرار دارد و ارکان اجرایی ورزش اعم از وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون‌های ورزشی و نیز هیات‌های تربیت‌بدنی باید به گونه‌ای عمل کنند که مسابقات به بهترین شکل ممکن چه دورن زمین و چه روی سکوها برگزار شود.

بررسی علل پرخاشگری و خشونت روی سکوها از منظر روانشناسی

وی ادامه داد: باید دلایل و پیامدهای پرخاشگری از منظر روانشناسی ورزشی در مورد عوامل درون زمین اعم از ورزشکار، مربی، داور و سایر عوامل مرتبط و نیز هوادارانی که روی سکوها قرار دارند به صورت جداگانه مدنظر قرار گیرد و در مورد هر یک از رشته‌های ورزشی نیز به صورت جداگانه شرایط موجود بررسی شود، بنابراین باید با نگاه جزئی‌تر به این مقوله بپردازیم تا به نتیجه بهتری دست یابیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اگر برنامه‌ریزی لازم صورت نگیرد و به علل پرخاشگری و خشونت در رویدادهای ورزشی توجه نشود و بر اساس یک مکانیزم دقیق عمل نکنیم آمار پرخاشگری و خشونت در ورزشگاه‌ها افزایش می‌یابد، گفت: عدم توجه جدی به این مسئله کنترل و مدیریت اجرای را از دسترس خارج خواهد کرد، بنابراین باید به صورت جدی به این مسئله توجه داشته باشیم و برای آن برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم.

لزوم برنامه‌ریزی دقیق قبل از انجام رویدادهای ورزشی

جوادی پور با بررسی دلایل پرخاشگری و خشونت در میان ورزشکاران، مربیان و سایر عوامل درون زمین،عنوان کرد: اگر رفتار عوامل مختلف درون زمین به صورت دقیق بررسی شود بسیاری از این رفتارها قابل پیش بینی و مدیریت است. باید قبل از گام نهادن به یک رویداد ورزشی آموزش‌های لازم داده شود تا خود کنترلی و مدیریت هیجان در دستور کار قرار گیرد و در نهایت شاهد بروز رفتار حرفه‌ای باشیم.

وی با تاکید بر اینکه آماده‌سازی ورزشکاران، مربیان و سایر عوامل درون زمین جهت ورود به رویدادهای ورزشی از مهمترین برنامه‌هایی است که باید توسط ارکان ورزش در دستور کار قرار گیرد، خاطرنشان کرد: زمانی که فرد سعی می‌کند با بروز خشونت به هدف خود برسد باید به او آموزش دهیم تا از مسیر دیگری گام بردارد و از بروز رفتار خشونت آمیز و پرخاشگرانه جلوگیری کند و با مدیریت رفتار بتواند کنترل خشم از سوی خود را در دستور کار قرار دهد.

این روانشناس ورزشی با اشاره به اینکه خود راهبری، خود تنظیمی و خود مدیریتی کلیدواژه‌هایی است که باید در راستای کنترل خشونت و پرخاشگری مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد: باید به نیاز ورزشکار توجه جدی داشته باشیم و به او آگاهی لازم را ارائه دهیم تا مسئولیت رفتار خویش را بر عهده گیرد، چرا که نگاه کلیشه‌ای و صرف برخورد قانونی رفتار صحیح در عوامل درون زمین را نهادینه نمی‌کند. این مسئله بسیار مهم است که آگاهی و شناخت لازم به ورزشکاران داده شود و با استفاده از روش‌های علمی و صحیح به اهداف ترسیم شده در راستای بهبود فضای ورزشگاه‌ها و نیز رفتاری که از سوی ورزشکاران ظهور و بروز پیدا می‌کند نزدیک شویم.

لزوم آموزش و بهسازی روحی و روانی ورزشکاران

جوادی پور با تاکید بر لزوم آموزش و بهسازی روحی و روانی ورزشکاران، گفت: آمادگی ورزشکار برای مدیریت رفتار خود در میادین ورزشی یک اصل است که باید به صورت برنامه‌ریزی شده از سنین پایین به آن توجه شود و در نهایت به بروز رفتار حرفه‌ای توسط ورزشکار در سنین بالا ختم شود.

وی با تاکید بر اینکه خشونت و پرخاشگری توسط عواملی نظیر بازیکن، مربی، داور و رسانه‌ها تشدید می‌شوند اما این عوامل نقش اصلی را در ایجاد خشونت ایفا نمی‌کنند، گفت: مواردی که به آن اشاره شد شاید نقش تشدید کننده داشته باشد اما در ایجاد خشونت نقش اصلی را ندارند و باید به عوامل اصلی ایجاد خشم و پرخاش در ورزشگاه‌ها توجه داشته باشیم، عواملی که ناشی از فقر فرهنگی، مسائل اقتصادی، اجتماعی،‌ خانوادگی،‌ تربیتی و... هستند و صرفا به یک رشته ورزشی مربوط نمی‌شوند.

فضای سکوها در ورزشگاه‌های ایران خیلی منفی نیست

این روانشناس ورزشی با بیان اینکه نگاه بنده به فضای سکوها در ایران خیلی منفی نیست و با مدیریت صحیح و اعمال بهتر قوانین و مقررات می‌توان به نحوی مطلوب‌تر فضا را کنترل کرد، افزود: متاسفانه ما آموزش‌های لازم را به افراد نمی‌دهیم و به کنترل هیجان توجهی نداریم. هر چقدر به سمت آگاهی بخشی و فرهنگسازی از سوی وزارت آموزش و پرورش و نیز وزارت علوم نزدیک شویم به طور حتم شاهد آمار کمتری از بروز پرخاش و خشونت در رویدادهای ورزشی خواهیم بود و در این راستا لازم است که بستر و زمینه روانی، آگاهی بخشی، اصلاح نگرش‌ و پیاده‌سازی مقررات را توسعه بخشیم تا در نهایت شرایط را برای بهبود فضای ورزشگاه‌ها فراهم کنیم و بتوانیم حضور خانواده‌ها را نیز در محیط‌های ورزشی شاهد باشیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها