بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۲۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
در هرجامعه‌ای ممکن است مردم به بخشی از سیاست‌ها و تصمیمات نقد داشته باشند بنابراین به رسمیت شناختن حق اعتراض یکی از از ظرفیت‌های موثراست.
تدبیر24»جامعه ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همواره در طول ۴ دهه گذشته شاهد ظهور و بروز اعتراضاتی بوده‌ایم. اصل ۲۷ قانون اساسی هم به صراحت از حق آزادی برای بیان اعتراضات و تجمعات سخن می‌گوید.

 لذا با توجه به این اصل مشاهده می‌کنیم به رسمیت شناختن اعتراضات مردم به عنوان یک اصل در نظام جمهوری اسلامی پذیرفته شده است. باید توجه داشت که چه ظرفیت‌ها و امکاناتی برای بیان اعتراض شهروندان وجود دارد و تاکنون چه نوع مواجهه‌ای با این اعتراضات صورت گرفته است که این اطمینان وجود داشته باشد آیا هر اعتراض مسالمت‌آمیزی به رسمیت شناخته شده و به آن پاسخی قانع‌کننده داده می‌شود و در نهایت آیا این اعتراض‌ها منجر به تغییرات و اصلاحات در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها می‌شود؟!

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که ما از فقدان سامانه‌هایی که بتوانند اعتراضات مردم را پیگیری و مطالبه کنند رنج می‌بریم؛ چه اتحادیه‌ها و سندیکاها که به رسمیت شناخته نمی‌شوند و چه احزابی که به دلیل شرایط و اقتضائات عملا در شرایطی قرار گرفته‌اند که به لحاظ اثرگذاری نمی‌توانند اعتراضات را نمایندگی کنند و نمی‌توانند محفلی باشند برای اینکه این اعتراضات را پیگیری کنند که اگر این اتفاق رخ می‌داد  آنها می‌توانستند به این اعتراضات شکل قانونی بدهند و طبیعتا از هزینه‌هایی که به جامعه وارد می شود نیز کم می‌شد.

قطعا اگر ما در بزنگاه‌های مختلف اجازه می‌دادیم برای بیان اعتراضات و انتقادات از چنین سامانه‌ها و چنین ظرفیت‌هایی استفاده شود خسارات کمتری به کشور وارد می‌شد و حداقل مشخص بود اگر هم خسارتی وارد شده‌است مسوولیت آن متوجه چه کسی است. 

باید شرایطی فراهم کرد تا مردم بتوانند آزادانه نقد و انتقاد خودشان را به گوش مسوولان برسانند و البته از سوی دیگر این صدا باید از سوی مسوولین نیز شنیده شود و در راستا رفع و رجوع آن و یا دست‌کم ارائه پاسخی قانع کنند قدم بردارند تا در نتیجه این رفتارها واگرایی‌ها و بی‌اعتمادی‌ها کمتر شود.  


آذر منصوری،قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت
برچسب ها: احزاب ، اعتراضات
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها