بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۲۱۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
نوبخت:
رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن اعلام پیش‌بینی فروش یک میلیون بشکه نفت با نرخ متوسط۵۰ دلار تبدیل آن با نرخ ۴۲۰۰ تومان به ریال، گفت: پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد و منابع برای پرداخت آن به ۷۸ میلیون نفر در سال بعد پیش‌بینی شده است.
تدبیر24»طبق سنت معمول سازمان برنامه و بودجه، امروز (دوشنبه)، یک روز پس از ارائه لایحه بودجه به مجلس، نشست خبری به میزبانی سازمان با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و برخی معاونان وی و همچنین خبرنگاران برگزار شد.

محمدباقر نوبخت در این نشست ضمن تبیین ابعاد لایحه بودجه ۱۳۹۹ که در روز گذشته از سوی رئیس جمهوری به مجلس تقدیم شد، به سوالاتی در این زمینه پاسخ داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بودجه برای سومین سال تحریم تدوین شده است، گفت که چگونه بتوان منابع را در شرایط تحریمی بدست آورد و چگونه مصرف کرد و اینکه در سال آینده چه هدفی با این بودجه پیگیری می‌شود و اثر آن بر زندگی مردم در این تنگنا چیست؟

پیش‌بینی درآمد ۴۸ هزار میلیارد تومانی نفت در سال آینده

وی با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی در سال آینده گفت: حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی پیش‌بینی شده است که این منابع بر حسب یک میلیون بشکه نفت در روز و با قیمت هر بشکه ۵۰ دلار است، در حالی که این رقم در  سال جاری ۱.۵ میلیون بشکه نفت با نرخ ۵۵ دلار بوده است.

نوبخت با اعلام اینکه نرخ تبدیل دلار به ریال در بودجه سال بعد ۴۲۰۰ تومان است، گفت: با توجه به اینکه تامین کالاهای اساسی با نرخ ۴۲۰۰ تومان انجام می‌شود و از محل منابع نفتی تامین خواهد شد، نرخ تسعیر ارز نیز ۴۲۰۰ در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه برخی می‌گویند "پیش‌بینی نفتی خوش‌بینانه است"، اظهار کرد: این در حالی است که در سال جاری متوسط نرخ هر بشکه نفت تا ۶۳ دلار نیز بوده است و باید بتوانیم نفت بفروشیم و منابع ناشی از آن را در کشور به ثروت تبدیل کنیم.

آمریکا اجازه واردات بنزین به ایران را نمی‌داد

وی  در رابطه با زمان اصلاح قیمت بنزین در سال جاری توضیح داد: پیش‌تر اصلاح قیمت بنزین و افزایش آن را در لایحه بودجه آوردیم، ولی با توجه به شرایط خاصی که وجود داشت امکان آن فراهم نبود. به هر حال سال ۱۳۹۷ وضعیت ارزی ثبات نداشت و اوضاع اقتصادی چندان مساعد نبود.

نوبخت با بیان اینکه مهمترین هدف ما صرفه‌جویی بنزین بود، گفت: ما همواره شاهد افزایش مصرف بودیم؛ به نحوی که در چند سال اخیر از ۷۳ به ۸۸ و بالای ۱۰۰ میلیون لیتر رسید که با این روال مطمئن بودیم در آینده نزدیک نیاز به واردات بنزین داریم.

وی افزود: اما می‌دانیم که این دنیا و این آمریکا اجازه صادرات بنزین به ایران را نمی‌داد و آنگاه باید چه می‌کردیم؟! پس ضرورت داشت با سهمیه‌بندی بنزین مصرف را محدود کنیم.

افزایش قیمت گازوئیل نداریم

در ادامه این نشست پورمحمدی - معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه - درباره احتمال افزایش قیمت گازوئیل، گفت که هیچ پیش بینی در رابطه با افزایش قیمت سوخت از جمله گازوئیل در بودجه وجود ندارد.

حذف یارانه به استرس آن برای مردم نمی‌ارزد

اما با توجه به پیش‌بینی رقم حدود ۴۲ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه نقدی در بودجه سال آینده و از سوی دیگر تاکید بودجه بر حذف سه دهک بالای در آمدی که این موضوع را با تناقض مواجه کرده و برنامه غربالگری به چه نحوی پیش خواهد رفت؟ نوبخت پاسخ داد: به هر حال چند سالی است که حذف دهک‌های بالا و تعداد ۲۴ میلیون نفر مطرح می شود ولی باید به شرایط هم توجه داشت. همین چند صد هزار نفری که حذف کردیم هم با اعتراض همراه شد و گله‌مند شدند. حذف و روالی که موجب ایجاد استرس بین مردم می‌شود نمی‌ارزد.

وی افزود: منابع برای پرداخت یارانه به ۷۸ میلیون نفر در سال بعد پیش‌بینی شده ولی حذف دهک‌های بالا و پردرآمد هم باید انجام شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها