بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۱۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
امام خميني(ره) گذشته از اتكاي روحي و معنوي به خدا، از نظر اجتماعي فقط به مردم متكي بود.
 تدبیر24»از آغاز نهضت اسلامي در سال 42 تا امروز، تكيه‌گاه اين نهضت مردم و ايمان اسلامي آنها و اعتمادشان به رهبران نهضت و سپس كارگزاران نظام جمهوري اسلامي بوده است. امام خميني(ره) گذشته از اتكاي روحي و معنوي به خدا، از نظر اجتماعي فقط به مردم متكي بود، نه نيروهاي خارجي و نه حتي نيروهاي نظامي داخلي؛ همچنان كه به تعبير شهيد آيت‌الله مطهري روحانيت شيعه از نظر روحي به خدا متكي است و از نظر اجتماعي به مردم. اين اتكا به مردم همچنان بايد محفوظ بماند و لازمه آن حفظ اعتماد مردم به كارگزاران حكومت است. بدون ‌شك بر اثر حوادث اخير، اين اعتماد دچار آسيب شده و بايد بازسازي شود. 

لازم بود مسوولان نظام به خاطر تصميم‌گيري بد و اجراي بدتر آن از مردم عذرخواهي مي‌كردند، اما مي‌دانيم كه فرهنگ عذرخواهي و احترام به مردم در جمهوري اسلامي وجود ندارد. نكته مهم‌تر اين است كه گران شدن بنزين بيشتر يك بهانه براي اعتراضات بود، علت اصلي اعتراض‌ها وضع بد زندگي مردم از يك‌طرف و نااميدي از بهبود اين وضع از طرف ديگر بود.

وظيفه اصلي كارگزاران نظام ايجاد اميد به آينده بهتر در مردم است. مردم تاكنون مقابل رذالت‌هاي امريكا و اروپا خوب مقاومت كرده‌اند، ولي مي‌گويند چشم‌اندازي به ما نشان دهيد كه مثلا 2 سال ديگر به شرايط اقتصادي بهتري مي‌رسيم و در مسير پيشرفت قرار مي‌گيريم و عقب‌ماندگي‌هاي خود از كشورهاي همسايه را كه روزگاري عقب‌تر از ما بودند، جبران مي‌كنيم.

مشكلات كشور ما صرفا راه‌حل اقتصادي ندارد، بلكه راه‌حل اقتصادي توام با راه‌حل سياسي دارد. تكيه بر توان داخلي كشور منافاتي با بهبود روابط ما با عربستان و امارات و حتي امريكا ندارد. اگر نگران آرمان‌هاي انقلاب هستيم، بايد بگويم كه مثلا آرمان آزادي فلسطين با برقراري رابطه با عربستان و بهبود روابط با ساير كشورهاي اسلامي و به‌طور كلي با اتحاد اسلامي بهتر تامين مي‌شود تا وضع فعلي. چرا ما نبايد با استفاده از توان خود و ايرانيان خارج از كشور لابي قوي با كنگره امريكا داشته باشيم و تلاش‌هاي اسراييل و عربستان را خنثي كنيم؟ ما نبايد رياضت‌هاي غيرضروري اقتصادي بر مردم تحميل كنيم. 

زماني دشمن خاك ما را اشغال كرده است، در اين صورت هر مقدار خسارت و تلفات براي آزادي سرزمين خود بدهيم جا دارد، ولي در شرايط فعلي وقتي راه‌هايي براي عبور از بحران فعلي وجود دارد، چرا استفاده نكنيم و رياضت‌هاي اقتصادي غيرضروري بر مردم تحميل كنيم؟ متاسفانه ما راهي را مي‌رويم كه نتيجه آن قرباني شدن انقلاب اسلامي به‌ خاطر ژست انقلابي‌گري است. انقلابي‌گري به معني كارهاي احساسي و خام نيست. اساس، اسلام است نه انقلاب. به تعبير آيت‌الله مطهري ما بايد انقلاب را اسلامي كنيم، نه اسلام را انقلابي. بعضي حرف‌هايي كه اين روزها مي‌شنويم و عده‌اي در آستانه انتخابات سخن از جبهه نيروهاي انقلاب به ميان مي‌آورند و مردم را به انقلابي و غيرانقلابي تقسيم مي‌كنند، مرا به ياد تعبيرهاي گروه فرقان و مجاهدين خلق در جزوه‌هاي تبليغاتي‌شان مي‌اندازد كه اساس را انقلابي‌گري و مبارزه را اصل مي‌دانستند نه يك وسيله براي تحقق اسلام و شهيد مطهري به‌شدت با آنها درآويخت و سرانجام نيز به شهادت رسيد و آنها در برگه‌اي كه در محل شهادت ايشان انداختند، نوشته بودند: «اعدام انقلابي مرتضي مطهري انجام شد». امروز بايد با چشم باز و با چراغ عقل و به دور از احساسات حركت كنيم، ضمن اينكه به توان داخلي خود تكيه مي‌كنيم بايد راه‌هاي بهبود روابط با دنيا را باز كنيم. 

در جهان امروز هيچ كشوري حتي امريكا نمي‌تواند با دشمني با بخش اعظم دنيا و ديوار كشيدن دور خود، خود را اداره كند. بايد از اين طريق اميد براي مردم ايجاد كنيم، آنگاه اعتماد مردم به حكومت به درجه قبل بازمي‌گردد.


علی مطهری،نماینده مجلس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها