بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۱۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
 تدبیر24»محمدرضا شانه ساز روز شنبه در نشست خبری سومین یادواره شهدا و ایثارگران حوزه دارویی در سازمان غذا و دارو افزود: دشمن با هر ابزاری که توانسته روز به روز حلقه محاصره را تنگ تر کرده و علاوه بر ممانعت از مراودات مالی به طور مشخص از شرکت های دارویی کشورها می خواهد که به ایران دارو ندهند اما با مدیریت قرارگاه دارویی در وزارت بهداشت، کمبود نگران کننده ای در حوزه دارو ندلریم و به جز استثنائاتی که وجود دارد کمبودهای دارویی از مدت مشابه سالهای قبل کمتر است.ِ

وی ادامه داد: ایجاد قرارگاه دارویی با تدبیر دکتر نمکی وزیر بهداشت، از تجربیات دوران دفاع مقدس بود و باعث شد استقلال سازمان غذا و دارو و حوزه اختیارات آن به مراتب بیشتر شود.
رییس سازمان غذا و دارو گفت: نباید با خبررسانی های نادرست در مردم برای داروهای خارجی توقعات غیر واقعی ایجاد کرد. این نوع خبر رسانی ها در خدمت خواست دشمن است.
وی ادامه داد: از جمله این داروها که شاهد ایجاد نیاز کاذب در مورد آن هستیم داروی خارجی «تامیفلو» برای درمان آنفلوانزا است که نمونه ایرانی آن به میزان کافی تولید و حتی 2.5 برابر نیاز کشور در بیمارستانها توزیع شده و اکنون به وفور در کشور موجود است.
شانه ساز گفت: داروی آنفلوانزا سلاحی است که جایگزین ندارد و نباید در داروخانه ها توزیع و توسط هر پزشکی تجویز شود. در مورد این دارو نه تنها کمبود نداریم بلکه بیش بود داریم و نگرانیم که حجمی از این دارو بلااستفاده بماند و تاریخ مصرف آن تمام شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ممکن است یک بیمارستان خاص به علت بدهی به شرکت های پخش به طور موقت داروی آنفلوانزا را نداشته باشد اما به طور کلی هیچ کمبودی در مورد این دارو در کشور وجود ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کمبود داروی  IVIG نیز توضیح داد: این دارو نیز به وفور در کشور وجود دارد اما جلوی مصرف بی رویه و این دارو گرفته می شود.

شانه ساز افزود: بسیاری از داروهای خارجی موجود در بازار با ارز 4200 تومانی وارد می شوند و یارانه می گیرند بنابراین باید مصرف آنها را مدیریت کنیم. الگوی توزیع  دارو در داروخانه نیز یک دوازدهم است یعنی برای مدت یک ماه داروی مورد نیاز توزیع می شود تا جلوی قاچاق و مصرف نادرست گرفته شود و گر نه ذخیره دارویی به اندازه کافی در انبارها موجود است.

وی گفت: دارو کالایی نیست که بی رویه مصرف شود و حتی اگر تحریم هم نباشد، باید جلوی مصرف بی رویه، احتکار و قاچاق دارو گرفته شود.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره دادن ارز 4200 تومانی به داروهای خارجی که تحت لیسانس تولید می شوند نیز توضیح داد: برای این داروها براساس تصویب قرارگاه دارویی، ارز نیمایی داده می شود البته نمایندگی این شرکتها قرار است از شرکتهای اصلی تخفیف بگیرند تا دارو با قیمت پایین تری در کشور توزیع شود.

شانه ساز در پاسخ به پرسشی درباره تامین واکسن نیز گفت: در مورد واکسن ها نیز مانند داروها در مواردی که تولید کافی و با کیفیت داخلی داشته باشیم اجازه واردات نمی دهیم اما اجازه نمی دهیم محدودیتی در کشور ایجاد شود، کیفیت واکسن بسیار مهم است و لازم است بخش خصوصی در زمینه تولید واکسن های با کیفیت در کشور بیشتر فعال شود و فعالیت دو موسسه رازی و پاستور با وجود موفقیت های فراوان آنها کافی نیست و باید تولیدکنندگان بیشتری داشته باشیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره توزیع انسولین نیز گفت: انسولین نیز به اندازه کافی در کشور موجود است و به اندازه کافی ذخیره این دارو در کشور وجود دارد اما به علت قاچاق این دارو به کشورهای همسایه به علت تفاوت قیمت حدود 10 برابری آن به دنبال توزیع مدیریت شده این دارو هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: قیمت انسولین در ایران 38 هزار تومان و در کشورهای همسایه حدود 270 هزار تومان است و متاسفانه عده ای با خروج این دارو به دنبال منافع خود هستند به همین علت از حدود 13 هزار داروخانه کشور این دارو هم اکنون در حدود 7 هزار داروخانه توزیع می شود و به اندازه کافی در دسترس بیماران دیابت وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ریکال و جمع آوری داروی یکی از شرکتهای داخلی گفت: هیچ دارویی ریکال نشده و فقط توقف مصرف داشته ایم. موضوع در حال بررسی است. مردم بهتر است به متخصصان و کارشناسان سازمان غذا و دارو اطمینان داشته باشند. به هیچوجه اجازه نمی دهیم سلامت مردم به خطر بیفتد و به محض اینکه ثابت شود قصوری وجود داشته با هیچ کس رودربایستی نداریم و اقدامات لازم انجام می شود.

شانه ساز با اشاره به برگزاری یادواره ایثارگران و شهدای حوزه دارویی نیز گفت: قبل از هر چیز شهادت سردار رشید اسلام قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی را که از الگوها و سمبل های زدگی مهدوی بودند خدمت مقام معظم رهبری و قطب عالم امکان حضرت ولی عصر(عج) و امت اسلام تبریک و تسلیت می گویم.

وی افزود: به شهادت رساندن اسطوره های ملی و دینی جز بی حرمت شدن و آبروریزی جنایتکاران آمریکایی هیچ حاصلی ندارد و مطمئن هستیم این شهادت ها برای جامعه اسلامی پربرکت خواهد بود کما اینکه این عزیزان نیز به آرزوی دیرینه خود دست پیدا کردند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: جامعه داروسازی در دوران دقاع مقدس خدمات بزرگی داشتند و در آن دوران با وجود ضعیف بودن صنعت دارویی کشور با اجرای  طرح ژنریک و تولید دارو در کشور در زمانی که تا قبل از آن در اوایل انقلاب فقط کار بسته بندی و پر کردن بسته های دارویی در ایران انجام می شد، اجازه ندادند، در شرایط سخت جنگ تحمیلی رزمندگان و مردم کشور دچار مشکل شوند.

وی افزود: در آن بازار مکاره برندهای خارجی دارویی در کشور وجود  داشت و رقابت های کاذب شرکتهای خارجی در ایران باعث هزینه های بالا برای مردم می شد اما با جهش صنعت داروسازی کشور توانستیم به جایی برسیم که امروز 98 درصد داروهای مورد نیاز مردم در داخل تولید می شود.

وی افزود: امروز هم صنعت دارویی کشور درخط مقدم جنگ اقتصادی است و در این شرایط هم که دشمن با خوی وحشی گری خود به دنبال  ضربه زدن به مردم و گرفتن پاکترین فرزندان کشور است توانمندی ها و موفقیت های نخبگان کشور ادامه دارد.

شانه ساز ادامه داد: در دوران دفاع مقدس با مشکل جدیدی به نام حملات شیمیایی مواجه شدیم که در آن زمان هیچ شناختی نسبت به آن نداشیتم اما داروسازان و شیمیدان های کشور اول این مواد را شناسایی کردند و بعد داروهای مورد نیاز برای درمان آن را در زمانی کوتاه ساختند.

وی گفت: دانشمندان دارویی کشور در زمانی که برخی نخبگان در زمان جنگ کشور را ترک کردند، چراغ دانشکده ای داروسازی را روشن نگه داشتند.

سردار مهدی فتحیان، مسئول موسسه بهداری رزمی و مقاومت نیز در این نشست گفت: شهادت سردار سلیمانی حادثه تلخی بود. سردار سلیمانی فقط یک فرمانده بزرگ نبود، او فقط یک دیپلمات کارکشته نبود، او فقط یک سیاستمدار جامع نبود او یک انسان چند بعدی بود که در مسئولیت های مختلف از دوران دفاع مقدس تا سیل نوروز امسال به مسئولیت خود برای دفاع از نظام و مردم عمل می کرد و انسانی متواضع بود که کار کردن او تعطیل بردار نبود.

وی افزود: جامعه داروسازان کشور در دوران دفاع مقدس 30 شهید تقدیم انقلاب کردند که هفت نفر آنها متخصص داروسازی بودند، 19 دانشجوی داروسازی نیز در دوران جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند.

سردار فتحیان گفت: قرار بود کنگره یادواره ایثارگران و شهدای حوزه دارویی با همکاری یکی از هلدینگ های داروی کشور روز 16 دی در موزه دفاع مقدس برگزار شود که به علت همزمانی با مراسم تشییع سردار سلیمانی به 30 دی موکول شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها