بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۱۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
ظریف:
وزیر امور خارجه گفت: طرح منحوس «معامله قرن» می‌تواند چهره دشمن انگاری جمهوری اسلامی در جهان عرب را به شرطی که درست عمل کنیم، وارونه کند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز (دوشنبه) در جمع دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش در واکنش به رونمایی طرح «معامله قرن»، گفت: اقدام آمریکا در اعلام طرح به قول خودشان «معامله قرن» فرصتی بی نظیر برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی زمانی که برای فرآیند صلح «اسلو» و «مادرید» خواست شروع به برنامه ریزی در سال ۹۱ میلادی کند، به ادعای سفیر سابق رژیم صهیونیستی در دوران گذشته در ایران، این تصمیم را گرفتند تا ایران را جایگزین اعراب برای دشمنی اسرائیل کنند و از این طریق با اعراب صلح داشته باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ۱۰ سال گذشته روند مشابهی در جهان عرب آغاز و هزینه زیادی هم پرداخت کردند و با کمک آمریکا و متأسفانه با کشورهای عربی فرآیند بسیار منحوسی آغاز کردند تا ایران را تهدید اصلی منطقه به جای اعراب در جنگ با اسرائیل قلمداد کنند. تا اعراب حداکثر خواسته‌های رژیم صهیونیستی را بپذیرند و عکس العمل های واقعاً سخیف و شرم آور از سوی برخی کشورهای عرب بیانگر این واقعیت است که حتی در برابر سقف خواسته‌های رژیم توان مقاومت ندارند.

ظریف با بیان اینکه اما برای شارع عربی کاملاً واضح شد که این جابجایی دشمنی جابجایی دروغین بود، افزود: همانطور که برجام توانست چهره‌ای که آمریکا و اسرائیل در جهان نشان داد و آن امنیتی سازی و جنگ طلب بودن ایران بود را نابود کند، همانطور طرح منحوس معامله قرن می‌تواند چهره دشمن انگاری جمهوری اسلامی در جهان عرب را به شرطی که درست عمل کنیم را وارونه سازد.

وی در ادامه سخنان خود ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، گفت: در آستانه چهل و دومین سال انقلاب به برکت خون شهدا، رهبری امام (ره)، هدایت مقام معظم رهبری، ایستادگی مردم و شهادت سردار سلیمانی وارد فرصتی جدید شدیم که می‌توانیم همچنان با تکیه واقعی بر ابزار قدرتمان، پیروزمندانه جلو برویم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه باید این مؤلفه قدرت را بشناسید، اظهار داشت: این شناسایی مؤلفه قدرت به معنای استقامت و شهامت بیشتر است. پشت ما به یک جامعه ۸۲ میلیونی و به مجموعه‌ای که پیام شهید سلیمانی و جمهوری اسلامی را دریافت کردند است.

ظریف تصریح کرد: آقایی که خود را وزیر خارجه می‌داند آیا شب شهادت سردار سلیمانی توئیت نکرد که مردم ایران و عراق از شهادت ایشان رقصیدند؛ آیا چنین بود!؟ تعداد مردمی که برای سردار در ایران و عراق پای صحنه آمدند برای خودمان و عراق غیرقابل باور بود.

وی با بیان اینکه این انسجام با هم افزایی شدنی است نه رقابت، اظهار داشت: همه ما به این علت سرکار هستیم که این انقلاب جمهوری اسلامی است و باید هدف تقویت جمهوری اسلامی باشد نه ایجاد دو قطبی و نه آنکه ابزار قدرت خود را خرد کنیم از هم بپاشانیم و در برابر هم قرار دهیم تا ابزار دست دشمن دهیم. بپذیریم که فشارهای وارد شده بر دیگران قبل از ما هم وارد شده بود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه یک زمانی قدرت با قایق‌های توپ دار و تعداد تانک و ابزار نظامی تعریف می‌شد و تنها مؤلفه قدرت همین ابزار بود، اظهار داشت: امروز ضمن اینکه ابزار نظامی اهمیت فراوانی دارد و ضرورت تقویت توانمندی‌های نظامی غیرقابل تردید است اما دیگر تنها ابزار نظامی نیست که قدرت می‌آفریند.

ظریف افزود: عواملی مانند اقتصاد و توانمندی‌های فناوری، نوآوری و توان رقابت در عرصه علم و فناوری به عوامل واقعی قدرت تبدیل شده است. اینها بیشتر عوامل مادی است و خیلی اختلافی میان متفکرین در شناسایی این عوامل به عنوان عوامل قدرت پیدا نمی‌کنید.

وی تاکید کرد: اما مزیت نسبی کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران در سایر عوامل قدرت است که به آنها عوامل معنایی قدرت می‌گوئیم. قدرتی که بر اساس انگاره‌ها، باورها و اعتقادات نهادینه شده است. این قدرتی است که شهید سلیمانی را از سپهبد سلیمانی قدرتمندتر کرده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به توانمندی ایران در ساخت تجهیزات و تسلیحات دفاعی، گفت: ابزار دفاعی را خودمان می‌سازیم و پدافندی که هواپیمای پیشرفته آمریکا را نابود کرد ساخته همین مردم است، یعنی صنایع دفاعی جز این مردم نیست؛ ما تافته جدا بافته از مردم نیستیم.

ظریف اظهار داشت: کشوری که ۶۷ میلیارد دلار در یک سال هزینه نظامی کرده باید تحمل کند که فرد بی سر و پایی مثل ترامپ به او بگوید که اگر من از شما دفاع نکنم شما ظرف دو هفته فارسی صحبت می‌کنید اما کسی می‌تواند این حرف را به ما بزند؟ «نه»، به دلیل آنکه ما همه چیز را از مردم خود گرفته ایم، سلاح و پیشرفت خود را از مردم داریم.

وی با بیان اینکه ابزار قدرت متنوع و متکثر شده است، تاکید کرد: قدر این ابزار قدرت معنایی که به لطف خدا، خارج از محاسبات است را بدانیم. ما به عنوان دارندگان این قدرت باید آن را نظریه پردازی می‌کردیم. حالا که دیگران اذعان به این واقعیت دارند ما باید این داشته خود را بپذیریم، این داشته در کنار توانمندی نظامی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه همانطور که فرمانده ارتش بیان کرد توان دیپلماسی در کنار توان دفاعی است و معارض توان دفاعی نیست، اظهار داشت: دیپلماسی باید از توان دفاعی بهره بگیرد و هر زمان که لازم باشد در خدمت توان دفاعی باشد. این فرمولی بود که بنده و سردار سلیمانی در طول دو دهه گذشته در حد بضاعت ناچیز خودم و در حد توانمندی اعلای ایشان، توأمان از آن استفاده کردیم.

ظریف با بیان اینکه نباید عوامل معنایی قدرت را فراموش کنیم، گفت: امروز عوامل معنایی قدرت اهمیت پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه امروز در شرایط بین المللی مراکز قدرت جابجا شده است، گفت: زمانی در نظام بین الملل هر اتفاقی که می‌افتاد از اروپا یا غرب نشأت می‌گرفت. بقیه در حاشیه بود و حاشیه مهم نبود. بعد از پیشرفت تحولات، اتفاقات مهمی در حاشیه می‌افتاد اما تصمیم گیری برای این اتفاقات از سوی مرکز انجام می‌شد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در نیمه دوم قرن بیستم مثلاً اتفاقاتی که در جاهای دیگر می‌افتاد از غرب هدایت می‌شد، اظهار داشت: صحبت از غرب، صحبت از مجموعه دنیای سرمایه داری و کمونیست است که تفکر، تکنولوژی و قدرت نظامی متفاوت از شرق داشت.

ظریف با بیان اینکه امروز جهان وارد دوره‌ای جدید با دو مشخصه شده است، به تبیین آنها پرداخت و گفت: یکی دوره انتقالی است، یعنی اینکه از ابتدای سال ۱۹۹۰ دیگر ضابط مشخص بلوک شرق و بلوک غرب و سیستم توازن قوا نداریم و این دنیای انتقالی است. تحول در مفهوم قدرت از خواص دوران انتقالی است و امکان بازیگری جدی تر را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: تحول دوم آنکه در این دوره انتقالی، مرکز قدرت از غرب حرکت کرده و دنیا، دنیای پساغربی است؛ یعنی غرب دیگر در دنیا کاره‌ای نیست. «پساغربی» بودن یعنی دیگر غرب همه کاره نیست، یعنی هر اتفاقی که در دنیا می‌افتد تصمیم غرب و امریکا نیست. این نکته مهمی است که باید باور کنیم و لازم است بپذیریم آمریکا و غرب قَدر قدرت نیستند. اگر باور نکنیم یا باید محکوم پذیرش آنچه در دنیا اتفاق می‌افتد باشیم یا محکوم به درگیری در دنیا هستیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به سخنان امام خمینی (ره)، گفت: امام خمینی (ره) فرمودند «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»، براساس همین دیدگاه امام قبل از فروپاشی شوروی به گورباچوف پیام دادند.

ظریف با بیان اینکه پذیرش واقعیات دنیا به معنای سرسپردگی به امریکا نیست، افزود: به این معنا است که ۶۰۰ میلیارد دلار آمریکا سال گذشته از حیث نظامی هزینه کرد و ما ۶ میلیارد دلار. اگر بخواهیم این فرمول‌های از پیش ساخته شده را بپذیریم پس باید بگویم آمریکا «سرتر» است؛ واقعیت این است ابزار قدرت متنوع شده است. انسجام ملی، شهادت، شجاعت، فرهنگ امام حسین (ع) ابزار قدرت است باید این ابزار را باور کنیم، در این صورت می‌توانیم موفق و سربلند در دنیا عمل کنیم.
برچسب ها: معامله قرن
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها