بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
گفت‌وگو با همسر ناصرحجازی:
مردم و هوادارانی که به اینجا می‌آیند، از این موضوع بسیار خوشحال هستند و از اینکه خیابانی به نام ناصر حجازی شده، استقبال می‌کنند. باید از شورای‌شهر و به‌ویژه آقای حجت نظری تشکر کنم که این کار را انجام داده‌اند. به هرحال، مردم اسطوره‌های خود را دوست دارند و ناصر حجازی هم همیشه مردم را دوست داشت و حامی و طرفدار آنها بود.
تدبیر24»ب این بلوار که از بزرگراه شهید «ستاری» تا خیابان «آلاله» کشیده امروز با نام این اسطوره فقید فوتبال ایران و آسیا شناخته می‌شود. این تغییر نام و نصب تندیس دروازه‌بان اسطوره‌ای تیم «ملی» و باشگاه «تاج»(استقلال) که علاقه‌مندان زیادی بین قشرهای مختلف جامعه دارد، موجب شده تا «بهناز شفیعی»، همسر مرحوم حجازی، برای تجدید دیدار و به قول خودش درد دل کردن و حرف زدن با ناصرخان، اغلب به جای رفتن به بهشت زهرا(س)، به محله فردوس غرب و بلوار حجازی بیاید و اینجا را آرامگاه اصلی مرد اسطوره‌ای می‌داند. با «بهناز شفیعی» درباره بلوار ناصر حجازی، گفت‌وگو کرده‌ایم.  

    تاریخچه یک نامگذاری

نوزدهم آبان‌ماه سال گذشته بود که با اعلام «حجت نظری»، رئیس کمیسیون ورزش شورای‌شهر تهران، بلوار فردوس غرب که یکی از معابر مهم و پر تردد غرب تهران و منطقه 5 به شمار می‌رود، به نام ناصر حجازی، اسطوره فقید فوتبال ایران تغییر نام داد. 35 روز بعد، یعنی 24 آذرماه، همزمان با سال‌روز تولد 70 سالگی مرحوم حجازی، تابلو جدید خیابان نصب و از آن رونمایی شد.
دو روز بعد، مصادف با 26 آذرماه، تندیس اسطوره در بلوار ناصرحجازی جانمایی شد تا این پروژه تکمیل شود. درباره سبب این تغییر نام هم این‌گونه توضیح داده شد که یکی از اهداف و اولویت‌های شورای‌شهر پنجم، توجه به مفاخر و چهره‌های ملی و بومی است، چراکه این اقدام می‌تواند منجر به ارتقای احساس تعلق خاطر شهروندان و دوست داشتنی‌تر شدن فضای شهری شود.
انتخاب این معبر برای نامگذاری به نام ناصر حجازی نیز در وهله نخست به سبب وجود کمپ اختصاصی باشگاه «استقلال» به نام «کمپ ناصرحجازی» در بلوار فردوس غرب بود و از سوی دیگر، هیچ مصوبه‌ای برای نامگذاری معبر وجود نداشت و چون در امتداد بلوار «فردوس شرق» قرار دارد به آن بلوار فردوس غرب می‌گفتند. با وجود مخالفت‌ها و انتقادهایی که در آن زمان مطرح بود، سرانجام نام جدید تثبیت شد و با تندیس نصب شده در تقاطع بلوار ناصر حجازی و بزرگراه شهید ستاری، این محل هویت تازه و جدیدی به خود گرفت. بهناز شفیعی، همسر مرحوم حجازی، اغلب برای تجدید دیدار این بلوار می‌رود که کیلومترها با محل زندگی‌اش در شرق تهران فاصله دارد و با اینکه هرگز در این محدوده سکونت نداشته و زندگی نکرده، خود را بخشی از این محله می‌داند.

    بیشتر از بهشت زهرا(س) به اینجا می‌آیم

از وقتی که بلوار فردوس غرب به نام ناصر حجازی تغییر نام داده این محدوده به محبوب‌ترین و دوست داشتنی‌ترین جای تهران برای خانم شفیعی تبدیل شده است: «آن‌قدر این بلوار را دوست دارم که قابل توصیف نیست. حس می‌کنم ناصر همیشه در آنجا، حاضر است. هر وقت دلم برایش تنگ می‌شود، کنار تندیس‌اش می‌روم و با او حرف می‌زنم و درد دل می‌کنم. اغلب به جای اینکه به بهشت زهرا(س) بروم، به بلوار حجازی و کنار تندیس‌اش می‌روم. برای اینکه راحت باشم، اغلب به همراه اقوام و آشنایان، نیمه‌های شب به آنجا می‌روم که خیابان خلوت است. برایم جالب است که در ساعت 2‌ـ 3 نیمه‌شب هم بعضی وقت‌ها دوستداران و هواداران ناصر حجازی را آنجا می‌بینم که این لطف و وفاداری مردم را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که اگر سالم و پاک زندگی کنی و مردمی باشی، همیشه نام و یاد و خاطره‌ات زنده و جاویدان می‌ماند.»

    در سرمای زمستان مراقب تندیس ناصر بود

همسر مرحوم حجازی، خاطره جالبی از سر زدن‌های نیمه‌شب‌ها به بلوار و تندیس ناصر حجازی دارد: «زمستان بود که همراه خواهرزاده‌هایم به آنجا رفتیم. هوا خیلی سرد بود. آقایی را دیدم که وانت‌اش را آنجا پارک کرده و پشت آن خوابیده است. پرسیدم شما اینجا چه کار می‌کنید که بنده خدا گفت من شب‌ها به اینجا می‌آیم و نگهبانی می‌دهم که کسی به تندیس ناصرخان آسیب نزند! از یک سو، خوشحال بودم که حجازی چنین هوادارانی دارد و از سوی دیگر، بسیار ناراحت شدم که یک نفر در سرما، از تندیس ناصر محافظت می‌کند. برای همین به او گفتم که اگر مرحوم حجازی زنده بود، از این کار ناراحت می‌شد و اکنون هم روح او راضی به این کارها نیست. خلاصه با کلی اصرار و خواهش آن آقا را مجاب کردم که سر خانه و زندگی‌اش برود و اگر هم تندیس آسیب دید یا خراب شد، مجسمه‌ساز آن را تعمیر و بازسازی می‌کند. خیالش راحت شد و رفت.»

    بلوار فردوس غرب انتخاب خوبی بود

زمانی که قرار شد بلوار فردوس شرق به نام ناصر حجازی تغییر نام بدهد، بهناز شغیعی بر این باور بود که اگر معبری در شرق تهران که محل زندگی اسطوره فقید فوتبال ایران بود، انتخاب می‌شد، بهتر بود. اما اکنون نظر او عوض شده و از این انتخاب رضایت دارد او می‌گوید: «آن زمان نظرم این بود که اگر نزدیک محل زندگی خودمان این اتفاق می‌افتاد، بهتر بود. اما مسئولان شورای‌شهر گفتند که سمت محل زندگی خودمان خیابانی که بشود آن را تغییر نام داد، وجود نداشته و تنها چند خیابان فرعی و کوچه بود که آنها هم درخور و شایسته نام اسطوره ورزش ایران نبود. از سوی دیگر، با توجه به اینکه کمپ ناصرحجازی هم در بلوار فردوس غرب سابق قرار دارد، بهتر بود که نام ناصر روی این بلوار گذاشته می‌شد هم‌چنین،‌ تردد استقلالی‌ها و علاقه‌مندان فوتبال در این محدوده بیشتر است. در این مدت آنقدر به بلوار حجازی رفت‌وآمد کرده‌ام که به آنجا احساس تعلق می‌کنم، با اینکه هیچ‌وقت در این محله زندگی نکرده‌ام. احساس می‌کنم کنار تندیس ناصر، بهترین جای جهان است و آرامش و احساس فوق‌العاده خوبی در آنجا دارم.»

    قدردانی از حجت نظری

او درباره بازخورد این تغییر نام در بین مردم هم می‌گوید: «مردم و هوادارانی که به اینجا می‌آیند، از این موضوع بسیار خوشحال هستند و از اینکه خیابانی به نام ناصر حجازی شده، استقبال می‌کنند. باید از شورای‌شهر و به‌ویژه آقای حجت نظری تشکر کنم که این کار را انجام داده‌اند. به هرحال، مردم اسطوره‌های خود را دوست دارند و ناصر حجازی هم همیشه مردم را دوست داشت و حامی و طرفدار آنها بود. نامگذاری خیابان‌ها به نام بزرگان و اسطوره‌های وطنی، به تهران و محله‌ها هویت می‌دهد و موجب می‌شود تا مردم بیشتر به کوچه‌ها، خیابان‌ها و محله‌شان علاقه نشان بدهند.»

مهدی اسماعیل‌پور - همشهری آنلاین

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها