بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۱۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۲
وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس ارزیابی دستگاه‌ها و نهادهای متولی، 600 هزار خانوار بیشترین آسیب‌پذیری را در میان دهک‌های کم‌درآمد دارند، بنابراین وام کمک ودیعه اجاره در مرحله اول به این 600 هزار خانوار پرداخت می‌شود.
تدبیر24» هفته گذشته رئیس جمهوری طرح دولت برای کمک به مستأجران آسیب‌پذیر از کرونا را اعلام کرد. براساس این طرح به مستأجران واجد شرایط تسهیلاتی به‌عنوان کمک ودیعه اجاره پرداخت می‌شود.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، در گفت‌و‌گو با «ایران» در مورد اینکه خانوار مستأجر دارای شرایط دریافت وام کمک ودیعه چگونه شناسایی می‌شوند، گفت: مستأجرانی که متقاضی دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره هستند، گروه‌بندی می‌شوند و اولویت پرداخت با مستأجرانی است که آسیب‌پذیری بیشتری از نظر مالی دارند.

اسلامی شرایط مستأجران واجد شرایط را اینگونه توضیح داد که اولویت با خانواده‌های 5 نفره به بالا است.به گفته اسلامی علاوه بر این، تسهیلات به متقاضیان واجد شرایطی پرداخت می‌شود که حقوق‌بگیر ثابت هستند یعنی «کسانی که در بنگاهی کار می‌کنند و کارفرمایی دارند که ماهانه به آنها حقوق پرداخت می‌کند.»
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: سه گروه وام ۵۰ میلیون تومانی، ۳۰ میلیون تومانی و ۱۵ میلیون تومانی برای متقاضیان در نظر گرفته شده که به ترتیب برای شهر تهران، کلانشهر‌ها و شهرهای دیگر است. اقساط وام ۵۰ میلیون تومانی، ماهی ۵۴۰ هزار تومان، ۳۰ میلیون تومانی، ماهی ۳۲۵ هزار و ۱۵ میلیون تومانی، ماهی ۱۶۰ هزار تومان با نرخ سود ۱۳ درصد است. مستأجران فقط کارمزد ماهانه را پرداخت می‌کنند. تسهیلات با نرخ سود 13 درصد پرداخت می‌شود و پرداخت ماهانه بستگی به میزان وام دریافتی دارد. مستأجران صرفاً سود تسهیلات را می‌پردازند و اصل را در پایان سال به بانک برمی‌گردانند.  داشتن قرارداد اجاره رسمی یعنی قراردادی که کد رهگیری دارد به گفته وزیر راه و شهرسازی برای تقاضای وام لازم است.

اسلامی در مورد نحوه پرداخت وام به خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی گفت: خانواده‌های تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد باید تسهیلات خود را از این نهاد‌ها درخواست کنند. در واقع منابع در اختیار این دو سازمان است که آنها رأساً به خانواده‌های تحت حمایت که برای پرداخت اجاره مشکل دارند با مبالغی که خودشان در نظر گرفتند، وام را پرداخت می‌کنند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، کل منابعی که برای پرداخت وام ودیعه اجاره در نظر گرفته شده 20 هزار میلیارد تومان است که در مرحله اول اجرای طرح به 600 هزار خانوار پرداخت می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که متقاضیان شاید بیشتر از تعداد وامی باشد که دولت در نظر گرفته است، گفت: با توجه به ارزیابی ما که آسیب‌پذیرترین‌ها را در اولویت قرار دادیم، پرداخت وام به 600 هزار خانوار کفایت می‌کند چون آسیب‌پذیرترین خانوار هستند و اگر منابع لازم در اختیار باشد در مراحل بعد پرداخت وام کمک ودیعه به متقاضیان دیگر شروع می‌شود.

اسلامی همچنین اولویت بعدی دریافت وام کمک ودیعه اجاره را شامل خانواری دانست که ازدواج آنان در سال‌جاری است و در سال 99 خانه اولی محسوب می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین تأکید کرد: میزان وام در تمام کلانشهر تهران و مناطق بیست و دوگانه یکسان است و اولویت‌بندی خانوار واجد شرایط مهم است نه منطقه‌ای که واجد اجاره‌ای در آنجا قرار دارد.

 وی اضافه کرد: مستأجران صرفاً سود تسهیلات را می‌پردازند و اصل را در پایان سال به بانک برمی‌گردانند. وزیر راه و شهرسازی گفت: ثبت‌نام تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن از دیروز و به صورت پیامکی در سامانه وزارت راه و شهرسازی شروع شده است.

پایان پیام
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها