بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۱۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
امام دهم شیعیان "علی بن محمد ع" در ۸ سالگی به امامت و در ۳۳ سالگی به شهادت رسید.
از ۶ خلیفه دوران عباسی تنها منتصر طی ۶ ماه خلافتش سیاست فشار و تهدید را از ایشان برداشت و در این میان متوکل عباسی به دلیل دیکتاتوری محض در منش حکومتی خود ، به ظلمی مضاعف در حق حضرت هادی علیه السلام شهرت دارد. فضای خفقان در دوران امامت امام هادی ع باعث شد ایشان برای حفظ کیان اسلام ، از تاکتیک‌های مختلفی بهره جوید.
عناصر "زمان و مکان" همواره کلید فهم رفتارهای سیاسی ائمه به عنوان الگوی قابل تکثیر برای مفصل بندی اندیشه سیاسی اسلام اند. برخی از این تاکتیک ها عبارتند از:
۱- تحریم همکاری و تعامل با حاکمان ظالم:
امام هادی ع بارها در پاسخ به سئوال شیعیان یا محبین خود آنها را از کار کردن در دستگاه اداری و حتی معاملاتی که منجر به سود اقتصادی به حکومت بنی عباس شود منع نمودند؛
اصل تحریم یعنی هر کاری که باعث تحکیم پایه های حکومت ظلم میشود حرام است،
این اصل در سیاست مدرن به اشکال جدید نظیر: جنگ اقتصادی، جنگ ارزی ،تحریم اقتصادی ، مقاومت منفی تئوریزه شده است.
۲- صبر و بردباری:
صبر و تحمل در اندیشه سیاسی امام هادی ع از جایگاه بالایی برخوردار است این شاخصه رفتاری در اندیشه سیاسی مدرن تعریف خاصی ندارد و اگر برخی رئالیست ها نظیر ماکیاول ، شهریار را به صبوری تشویق می‌کند، در نهایت میگوید که هدفش اغوا و فریب مردم است ؛
اهل بیت ع ، هم حاکمان و هم مردم را در مسیر اصلاح به صبوری دعوت می کنند اما به نظر میرسد حاکمان بیش از مردم بر این اصل سفارش شده اند ، چنانکه در جایی امام ع حتی حاکم ستمکار را به حلم توصیه میکند - حلم مرتبه ایی بالاتر از صبوری است - و می‌فرمایند:
"چه بسا حلم و بردباری حاکم ستمکار ، موجب بخشیده شدن او  می شود.
اندیشه و عمل سیاسی امام هادی ع .
۳- امکان نقد و نصیحت حاکمان:
یکی از اصولی که امام هادی (ع) نسبت به آن هشدار می‌دهند این است که حاکمان خود را از نقد و نصیحت بی نیاز بدانند.
عدم امکان نقد و اظهار نظر در دیدگاه امام هادی ع یکی از عوامل ایجاد نارضایتی سیاسی و کاهش میزان مقبولیت است؛ ایشان می فرمایند : "هرکس خود را از نصیحت بی نیاز بداند دشمنانش زیاد خواهند شد".
ایجاد گفتمان نقد پذیری حاکمان در زمانه ای که بنی عباس فضای عمومی اجتماع را افول داده بودند، باعث می‌شد از یک سو مردم از انفعال سیاسی خارج شده و اظهار نظر را از حقوق اجتماعی خود بدانند و از سویی دیگر هزینه مطالبه گری مردم کاهش یابد.
مفاهیمی نظیر حق آزادی بیان و رای و نظر ، مفاهیمی هستند ‌که بیش از هزار سال پس از امام هادی ع، تمدن غرب با آن به تمدن مشرق زمین تفاخر میکند.
با این حال انسان‌ در ساحت سیاست مدرن مجبور است رفتار سیاسی خود را در قالب احزاب بزرگ و در چارچوب مشخص تحزب بروز دهد اما امام انسان را از اینکه دنبال رو کور یک گروه و دسته باشد بر حذر می نماید.
۴- تقیّه:
بهره گیری حکومت عباسی از فرماندهان با تجربه در امور نظامی و اطلاعاتی ،عدم وجود تحلیل جامع در بین برخی فعالین علوی ،عدم وجود صبر تشکیلاتی ،کمبود نیروی عملیاتی ،ناهماهنگی در اهداف از جمله دلایلی بود که زمانه ی امام هادی ع را بسیار سخت و پیچیده نمود؛ در این فضا حضرت تاکتیک تقیه را به عنوان دستوری ب ای توده شیعیان توصیه نمود در عین حال ایشان به صورت خاص برخی شیعیان - نخبگان یا الیت ها- نفوذ در دربار عباسی و حتی نفوذ عاطفی در بین برخی کارگزاران را سفارش می نمود .
نظام سیاسی عباسی در حوزه "بدیل سازی" بسیار مهارت داشت چنانکه با فرقه سازی های انحرافی ،ایجاد شبکه مدافعان دروغین امام، ایجاد چند چهره خاص به عنوان فقیه درباری توانست نهضت علویان را که با شعار "الرضا من آل محمد ص" در جای‌جای جغرافیایی اسلام قیام می کردند شکست دهد. سامان دادن به تاکتیک تقیه و تحریم و صبر در کنار تاکتیک نفوذ که به نظر متعارض می آیند نشانگر منظومه جامع فکری امام دهم در عرصه سیاسی است، بخش زیادی از این مدل ها توسط شبکه وکلاء هدایت میشد در شماره بعد به این موضوع خواهم پرداخت.

مجید احمدی

دکترای سیاست گذاری و جانشین سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور


برچسب ها: مجید احمدی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها