بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۱۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
در راه خودمان سنگ نیندازیم، با ادا کردن به هنر، صنعت سینما و نمایاندن راهکار نکته‌ یی را روشن کنیم و راه تازه و معتبری را نشان بدهیم...

تدبیر24»فیروز قاسمی - صنعت فیلم‌سازی در کشور ما از نخستین روزها تا دوران نوجوانی با آزمون و خطا در جهت کسب تجربه با افت و خیز به راه خود ادامه داده است، و در دوره‌ای تا اندازه‌ای کامیاب شده است. و نیز اکنون با پشت سر گذاشتن چهار دهه با فراز و نشیب‌ و بازدارنده‌ها که تاکنون نیز تا دستیابی به بازار آزاد فیلم‌سازی همچنان فاصله دارد، با نزدیک شدن به استانداردهای فیلم‌سازی، در زمانی دون زمانی با نوآوری و اندیشه نو با پرداختن به درونمایه اجتماعی و تند انتقادی و اعتراض مدنی و گاه گاهی جهان شمول چند سالی است با حضور نه چندان پر‌رنگ بر نقشه‌ی دنیای فیلم راه خود را آغاز کرده است.

شواهد نشان می دهد، در دهه سوم قرن بیست و یکم تغییرات سترگ در پیش رو جهان است. و بیش از آنچه انگاشت شود همه چیز دگرگون می شود، بی گمان به قبل و بعد اندیشیدن و باور پذیری مردم بسیار دشوار می شود. از همین روی سینمای مستقل و ساختار شکن فراتر از آنچه که تاکنون شاهد بودیم در صنعت فیلم سازی جهان رشد می کند. افزون بر آن که با بررسی از تهیه و تولید فیلم های بلند سینمایی و همچنین برگزاری جشنواره‌های فیلم و سینما در دیگر کشورهای جهان که در نتیجه بررسی ها و پژوهش های کارشناسی شده تمهیداتی به اصطلاح حباب گونه در نظر گرفته اند. در می یابیم صنعت فیلم‌سازی با وجود تمام بحران ها لحظه‌ای متوقف نشده است.

همان طور که آگاه هستیم  همه گیری ویروس کرونا ضمن این که اثر مخربی بر کارایی صنعت فیلم سازی داشته است، این صنعت را نیز با بزرگ ترین بحران تاریخ خود روبرو کرده است. بطوری که هزاران نفر در دیگر بخش های هنری و مشاغل مرتبط با این صنعت با بیکاری و یا کم کاری مواجه هستند، افزون بر آن چرخه اقتصاد صنعت فیلم‌سازی از هر نگرش دچار مشکل شده است.
این در حالی است که در خصوص تهیه و تولید فیلم و اکران در سینماها نظرات متفاوتی را شاهد هستیم، اگرچه با گذر از پروژه ها هنری و عوامل صحنه و به ویژه پشت صحنه که برای ارتزاق حتی در وضعیت خطرناک اپیدمی ویروس کرونا بناچار در پروژه ها قبول مسئولیت می کنند، از این رو درنگ در تهیه و تولید و نمایش فیلم که در شرایط نرمال با کم کاری و بیکاری مواجه بوده است، بیش از هر چیز دیگر به صنعت فیلم سازی و عوامل آن که در حال حاضر در وضعیت دشوار بسر می برد. صدمه جبران ناپذیر وارد می کند. از این رو در تقابل با از جریان افتادن اندک تولید فیلم سینمایی و بطورکلی تصاویر متحرک و... با بررسی نقاط قوت و ضعف و نمایاندن راهکار با استدلال منطقی تا بوجود آمدن فضا و شرایط مناسب به نکاتی بپردازیم که تاثیر مثبت در جهت پیشبرد هنر، صنعت سینما داشته باشد.

از آنجاییکه بسیاری از فیلم های تولید شده در پیش و پس از بیماری کرونا در صف انتظار اکران در سینماها قرار دارند. و محدودیت برای تعداد تماشاگران در سالن های سینما در نظر گرفته شده است، دوستداران هنر هفتم ترجیح می دهند کمتر به سینما بروند، و بناچار از عرضه دیجیتالی محصولات سینمایی و... استقبال می کنند. این در حالی است که فیلمهای پرهزینه با چالش های بسیار مواجه هستند. به همین جهت تهیه و تولید فیلم های کم هزینه با بدعت گذاری و با بکارگرفتن چهره های جدید و مستعد از هزینه‌های سرسام‌آور می کاهد، و نسل جدید از بازیگران جوان و... که بیش از هر زمان دیگر نیاز امروز صنعت فیلم سازی است به سینما معرفی می شوند. ضمن آن که در این شرایط خاص می تواند کمک حال پاره‌ای از مشکلات اقتصاد صنعت فیلم سازی باشد.

در شرایط بحران زده جهان امروز که همه گیری ویروس کرونا و دیگر عوامل همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است، فیلم‌سازان دیگر کشورها برای احیا شدن هنر، صنعت سینما از تمام پتانسیل ها استفاده می کنند، تا در تقابل با دگرگونی‌های عظیم در پیش روی صنعت فیلم سازی در جا نزنند.
فن در جا زدن باعث ایستایی و از چرخه حرکت باز ماندن است. به همین جهت دست کم در راه خودمان سنگ نیندازیم تا مانع ایجاد شود، بلکه با انتقاد از موضوع های پیش و پای افتاده و حاشیه‌های زرد که بیشتر جیره زرد فضای مجازی است و هیچ تاثیری در جهت بهبودی و گذر از شرایط موجود را ندارد، با تجربه و خرد در جهت احیا و رونق هنر، صنعت سینما گام برداریم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها