بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۱۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بااشاره به برجام
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مواضع دولت این کشور را درباره روند بازگشت به برجام بیان کرد.
تدبیر24»ند پرایس سخنگوی این وزارتخانه در کنفرانس خبری روزانه اش در پاسخ به این سوال که دولت آمریکا چه نظری درباره ادعای برخی رسانه ها دارد که گزارش داده اند آژانس بین المللی انرژی اتمی به اعضایش اعلام کرده که ایران در هشتم فوریه اقدام به تولید اورانیوم فلزی کرده است، گفت: نمی خواهم درباره گزارشی که گفته می شود از  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد و فکر نمی کنم ما دیده باشیم حرفی بزنم؛ چراکه باید درباره جزئیات هر یک از یافته ها به آژانس استناد کنم. 

پرایس افزود: فکر می کنم بیشترین چیزی که در هفته ها ماه های اخیر درباره رفتار ایران گفته ایم، گام هایی است که ایران برای فاصله گرفتن بیشتر از برجام برداشته است. این نگرانی ما را افزایش می دهد. این چالش اهمیت ضرورت نزدیک شدن به متحدان و شرکایمان و انجام رایزنی ها با اعضای کنگره را افزایش می دهد تا مطمین شویم رویکرد ما نسبت به ایران هماهنگ و همگام و بیشترین شانس موفقیت را دارد.

وی ادامه داد: پیشنهادی که چند ماه است روی میز گذاشته شده، حالا کاملا واضح است. ما همچنان از تهران می خواهیم که پایبندی کامل به برجام را از سر بگیرد. ما به این کار ادامه می دهیم؛ چراکه راه دیپلماسی را برای مان باز می کند. امیدواریم که بتوانیم  این مسیر دیپلماسی را به منظور حل و فصل چیزی که آن را چالشی مهم می دانیم، در پیش بگیریم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به ضرب الاجل ۲۱ فوریه که پس از آن ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد و آژانس هم این تاریخ را جدی می داند، آیا آمریکا حاضر است از رویکرد «چماق و هویج»  برای منصرف کردن ایران از کاهش یا محدود کردن دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته ای مختلف استفاده کند؟ توضیح داد: ما قطعا اظهارات ایران را شنیده ایم. فکر می کنم چیزی که در این باره خواهم گفت این است که موضع ما اجتناب از وسوسه شدن برای مذاکره علنی است. ما حداقل در موقعیت فعلی اقداماتی که ممکن است روی میز باشند را علنی نخواهیم کرد. یکی از دلایلی که با متحدانمان و اعضای کنگره  رایزنی می کنیم این است که دوباره اطمینان بیابیم برنامه کارهایمان منظم است و آن زمانی که احساس کنیم رویکردی متناظر با چیزی داریم که چالش مهمی غیر قابل انکار است، وارد تعامل با ایران خواهیم شد. 

او در توضیح این که آیا آمریکا برنامه ای برای اتفاقاتی که با وجود محدود شدن بازرسی آژانس از سوی ایران دارد که طبق قانون مصوب ایران می تواند از ۲۲ فوریه انجام شود و آیا هماهنگی هایی با کشورهای تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه،  انگلیس) برای جلوگیری یا تنبیه اعمال چنین محدودیت هایی از سوی ایران، انجام شده است یا نه، گفت: همین جمعه پیش بود که وزیر امور خارجه بلینکن اولین مذاکراتش را با تروئیکای اروپا به عنوان یک گروه انجام داد. متن آن را منتشر کردیم. طبعا، ایران یکی از موضوعات گفت و گو بود. نمی خواهم چیزی را فراتر از آن چه در متن این مذاکرات بوده، بیان کنم. 

پرایس در این راستا ادامه داد: مایلم بگویم که در ۲۱ فوریه یا ۲۲ فوریه، به گمانم پیشنهاد این که اگر ایران پایبندی کامل به برجام را از سر بگیرد،  آمریکا آماده خواهد بود مسیر دیپلماتیک را در پیش گرفته و دوباره به برجام بازگردد، هنوز روی میز خواهد بود. هنوز پیشنهادی که مدتی است روی میز است، در چشم انداز قرار دارد. ما به وضوح درباره آن حرف زده ایم. در حال حاضر، در گیر و دار روند انجام دادن رایزنی ها با شرکا و متحدانمان و اعضای کنگره درباره مسیر معین پیش رو هستیم. 

پرایس در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارد که رسیدن به تحقق طرح نهایی، مستلزم انجام دادن برخی اقدامات موقتی خواهد بود،  بیان کرد: من می دانم که ما پیشنهادی روی میز گذاشته ایم. به وضوح هم گفته ایم که پیشنهادمان چیست. فکر می کنم تمایلی که از طرف برخی بازیگران برای تظاهر در میان عموم وجود دارد، کاری نیست که ما بخواهیم انجام دهیم. ما درباره موضعمان بسیار واضح بوده ایم. ما درباره این که چه چیزی با قاعده پایبندی در ازای پایبندی امکان پذیر است، بسیار واضح و روشن همه چیز را گفته ایم و آن این بوده است که ایران پایبندی کاملش به توافق هسته ای را از سر بگیرد،  آمریکا هم چنین خواهد کرد.

بر اساس این گزارش،  اظهارات پرایس درباره روند بازگشت آمریکا به برجام و پیشنهادی که روی میز است،  در حالی مطرح می شود که عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گویی در این باره تشریح کرد: باید بگویم که وضع کاملا معلوم است. آمریکا تصمیم گرفت که مشارکتش در برجام را متوقف کند. آن‌ها میز مذاکره را ترک کرده و تحریم‌ها را بازگرداندند. حتی تحریم‌هایی جدید بر ایران اعمال کردند. اکنون، اگر سیاستشان بازگشت به برجام و عضویت دوباره است، آن‌ها باید به شکل واقعی تحریم‌ها را لغو کرده و به پایبندی کامل بازگردند. کاری که ما کردیم، در واقع، چاره‌جویی برای تخطی آمریکا از توافق و علیه بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران بود. همان طور که گفتم، کاهش تعهدات از سوی ایران، در واقع اقدامی متقابل بر اساس پاراگراف ۳۶ برجام بود.

عراقچی افزود: بنابراین، فکر می‌کنم که اگر شرایط را منصفانه در نظر بگیرید، هر کسی خواهد گفت که این آمریکا است که اول باید بازگردد. هنگامی که بازگردند و تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند و ما هم راستی‌آزمایی کنیم که تحریم‌ها لغو شده‌اند، سپس آماده خواهیم بود که فورا به پایبندی کامل به برجام بازگردیم

او همچنین درباره ضرب الاجل موجود در ماه فوریه طبق طرح مصوب مجلس شورای اسلامی، گفت: مجلس در واقع به دولت دستور داد که فورا غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد را آغاز کند. این کاری است که حدودا یک ماه پیش آغاز کردیم. سپس مجلس تصمیم گرفته است که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی می‌تواند دو ماه پس از تصویب این طرح، متوقف شود. این ضرب‌الاجل در واقع ۲۱ فوریه است. بنابراین، اگر پیش از این تاریخ اتفاقی نیفتد، اگر تحریم‌ها پیش از این تاریخ لغو نشوند، کاری جز انجام دادن چیزی که دولتمان تصمیم گرفته است نداریم و اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهیم کرد.

او در این راستا بیان کرد: این اقدام به این معنی خواهد بود که تعداد بازرسی‌ها و تعداد بازرس‌ها در ایران کاهش خواهد یافت. ما آن موقع هم هنوز عضوی از ان.پی.تی (معاهده منع دائمی اشاعه تسلیحات هسته‌ای) خواهیم بود، هنوز هم توافقنامه پادمانی خودمان را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهیم داشت. به ان.پی.تی و توافقنامه پادمانی متعهد خواهیم بود و بدین وسیله بازرسان به کارشان در ایران ادامه خواهند داد اما نه به اندازه‌ای‌ که پروتکل الحاقی به آنها اجازه می‌دهد. 

علاوه بر این، موضع پرایس درباره ادعای برخی رسانه ها مبنی بر اقدام ایران به تولید اورانیوم فلزی در پی این مطرح می شود که روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر چهارشنبه در گزارشی محرمانه به اعضا اطلاع داده که ایران اقدام به تولید اورانیوم فلزی کرده است.

این روزنامه در ادامه ادعای خود نوشته است که اورانیوم فلزی می‌تواند برای تشکیل هسته سلاح هسته‌ای استفاده شود.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایران همواره بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تأکید دارد.

وال استریت در ادامه مدعی شد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که ایران میزان کمی از اورانیوم فلزی را در تاریخ هشتم فوریه پس از ارسال تجهیزات جدید به تاسیسات هسته‌ای در اصفهان تولید کرده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها