بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۲۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با انتقاد از رویکرد دونالد ترامپ درقبال ایران خاطرنشان کرد: ما بر این باوریم که کارزار فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.
تدبیر24»ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه ای که هفته گذشته برای نشریه نیوزویک ارسال کرده است بار دیگر به تکرار موضع واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته ای پرداخته و گفته است که ابتدا ایران باید گام اول را بردارد.

به نوشته نیوز ویک، ند پرایس اظهار داشت: اگر ایران به پایبندی دقیق به تعهداتش در برجام بازگردد آمریکا نیز همان کار را می کند تا یک توافق قوی تر و طولانی تر بسازد و همچنین به سایر نگرانی ها رسیدگی کند.

وی در ادامه از رویکرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در قبال ایران انتقاد و برای برقراری دیپلماسی ابراز امیدواری کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: ما معتقدیم که کارزار فشار حداکثری شکست خورده است چراکه ایران برنامه هسته ‌ای اش را سرعت بخشیده و به فعالیت های منطقه ای اش ادامه داده است. رئیس جمهور و وزیر امورخارجه مصمم هستند که دیپلماسی را به عنوان ابزاری موثرتر برای دستیابی به اهداف‌مان به  کار گیرند.

ند پرایس تصریح کرد: برای تعیین جزئیات اینکه چطور این هدف محقق می شود، ما قصد داریم از نزدیک با کنگره و متحدان و شرکایمان مشورت و رایزنی کنیم.

به گزارش ایسنا، دولت آمریکا علی رغم وعده انتخاباتی جو بایدن که گفته بود قصد بازگشت به برجام را دارد، اکنون می گوید که اگر ایران به تعهداتش در برجام بازگردد، واشنگتن هم به این توافق برمی گردد.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها تاکید کرده اند که آمریکا به عنوان طرفی که توافق را نقض کرده و به طور یک جانبه از آن خارج شده است، ابتدا می بایست به برجام بازگردد و تحریم ها را به طور کامل لغو کند، سپس ایران گام های برداشته شده برای کاهش تعهدات برجامی اش را به عقب بازمی گرداند.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، ند پرایس همچنین در نشست خبری روز جمعه خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه ۱۰ روز دیگر تا توقف اجرای پروتکل الحاقی و کاهش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران باقی است و قصد دولت بایدن برای انجام اقدامی پیش از پایان یافتن این مهلت گفت: قصد دولت همان چیزی است که بارها تکرار کرده‌ایم و آن، این است که ابتدا باید همکاری نزدیکی با متحدان، شرکا و اعضای کنگره داشته باشیم تا اطمینان یابیم که وقتی آماده گام بعدی هستیم، این کار را موضع قدرت انجام دهیم و به علاوه این کار را به همراه متحدان و شرکای خود انجام می دهیم.

وی ادامه داد: بنابراین ما به هیچ مهلت خاصی نگاه نمی کنیم. ما در حال بررسی زمان بندی هستیم که بهترین موقعیت را برای ما و متحدانمان در جهت پذیرفتن این چالش فراهم می کند. این چالشی است که ما آن را به طور اضطراری دنبال می کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا تصریح کرد: ناظران نباید دچار این اشتباه شوند که نبود تعامل مستقیم به معنای فوری نبودن مسئله است. ما با شتاب در حال مشورت با اعضای کنگره و کشورهای مربوطه هستیم چرا که مشکل ناشی از برنامه هسته‌ای ایران را تشخیص می‌دهیم.

وی در ادامه گفت: همان طور که می‌دانید ایران در ماه های اخیر گام‌هایی برداشته است که از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ دور شده است. رئیس جمهور در هر موقعیتی موضع خود را مطرح کرده است که اگر پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای را ببینیم، آمریکا هم اقدام مشابه  را انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا همچنین بیان کرد: ما به دنبال تقویت و طولانی تر شدن چشم‌انداز توافق هستیم و از آن به عنوان سکویی برای مذاکره درباره توافق‌های بعدی استفاده می‌کنیم تا دیگر زمینه‌های نگرانی شامل برنامه موشک بالستیک ایران مورد رسیدگی قرار گیرد.

ند پرایس گفت: به طور قطع ما هنوز راه درازی در پیش داریم اما به سرعت حرکت می‌کنیم و بسیار راهبردی عمل می‌کنیم تا بتوانیم اطمینان یابیم که رویکردمان موثر و موفقیت آمیز است.

به گزارش ایسنا، تکرار این موضع آمریکا مبنی بر این که اگر پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای را ببینیم، آمریکا هم اقدام مشابه  را انجام خواهد داد از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی مطرح می شود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگوی اخیر خود با فرید زکریا از سی‌ان‌ان با اشاره به اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باید به همان توافقی بازگردد که ایران در سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی به آن دست یافته، تاکید کرد که مذاکرات جدیدی بر سر توافق هسته‌ای شکل نخواهد گرفت.

ظریف بیان کرد که ایران هیچگاه از توافق هسته‌ای خارج نشده و تنها در پی خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از برجام تعهدات خود را کاهش داده است.

این دیپلمات ارشد ایران با تاکید بر خروج دونالد ترامپ از برجام گفت که بایدن باید به همان توافقی که پیش‌تر بر سر آن توافق شده بود، بازگردد.

مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی اخیرشان با تاکید بر رفع تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران بیان کردند: ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچ کس از آن عدول نخواهد کرد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان نیز در گفت‌وگویی اعلام کرد: درخصوص برجام و بازگشت آمریکا به برجام، آنچه که برای ما اهمیت دارد، تعهداتی است که این کشورها در برجام به‌طور مشخص برای رفع تحریم‌ها داشته‌ و دارند. برجام بر دو پایه قرار دارد؛ یک پایه اقدامات هسته‌ای ایران است که در یک دوره‌ی زمانی مشخص صورت می‌گیرد و دیگری تحریم‌های علیه ایران است که طرف مقابل باید برمی‌گرداند. طبیعتاً هرکدام از این دو پایه وجود نداشته باشد، برجام موضوعیت خودش را از دست می‌دهد. بنابراین، بازگشت آمریکا به برجام برای ما زمانی اهمیت دارد که منجر به رفع تحریم‌ها شود.   وقتی می‌گوییم رفع تحریم‌ها، منظور همه‌ی تحریم‌هایی است که هم در برجام پیش‌بینی شده و بعد از خروج آمریکا از برجام دوباره وضع شده و هم  تحریم‌هایی که جدیداً وضع شده و عنوانش عوض شده است. این موضع کاملاً منطقی است. آنچه که ما الآن داریم در کاهش تعهداتمان انجام می‌دهیم، عکس‌العمل به اقداماتی است که آمریکا انجام داده است. بنابراین، اگر آمریکا می‌خواهد که به برجام برگردد و برجام دوباره شکل اصلی خودش را پیدا بکند، طبیعی است که آن‌ها باید برگردند و تحریم‌های خودشان را بردارند. همان‌طوری که رهبر انقلاب هم فرمودند راستی‌آزمایی شود و ما مطمئن بشویم، بعد دوباره به تعهدات خودمان باز خواهیم گشت.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها