بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۲۱۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
تازه‌ترین اظهار نظر درباره FATF را مدیرعامل بانک ملت بیان کرده است، در حالیکه کنار کامپیوتر اپل ساخت کشور آمریکا نشسته، سخنانی علیه آمریکا می‌‌گوید و عضویت در FATF را منوط به تغییر رفتار آمریکایی‌ها می‌داند.
تدبیر24»چه بخواهیم و چه نخواهیم ابعاد مختلف اقتصادی ما وابسته به تصمیمِ تصمیم‌سازان کشور درباره سرنوشت FATF است. اینکه در آن عضو شویم یا نه، اگر عضو شویم چه فوایدی دارد و اگر عضو نشویم چه زیان‌هایی می‌بینیم. مبادلات مالی ما و روابط تجاری ما و هست و نیست اقتصاد بین‌الملل و به‌واسطه آن معیشت داخلی ما، مرتبط با همین موضوع است که عامل و ابزاری شده برای بهانه آوردن بدهکاران به ایران که نمی‌خواهند پولشویی! کنند و نمی‌توانند بدهی خود را صاف کنند.

FATF ملاک وفاداری به نظام شده است
این وضعیت مطالبات ماست که تیغ بهانه FATF حتی برّنده‌تر از بهانه نخ‌نمای تحریم برای بدهکاران خارجی است. وضعیت در داخل کشور هم کم و کسر از شکل خارجی آن ندارد. حالا هر کسی میزان ارادت خود به مردم و علاقمندی به نظام را در بیان نظرش در خصوص FATF آشکار می‌کند. دوقطبی زشتی هم ایجاد شده است با این استدلال‌های اثبات‌نشده که؛ نیروهای ارزشی مخالف پیوستن به FATF هستند و آنها که برخی اصول نظام را زیر پا می‌گذارند و همیشه نیم‌نگاهی به غرب دارند، سنگ FATF را به سینه می‌زنند.
همین نگاه‌های کارشناسی‌نشده به سنگ محک وفاداری به نظام تبدیل شده است. به تبع همین نگاه ناقص هست که در آستانه برخی انتخابات چوب FATF روی سر مخالفان سیاسی چماق می‌شود و البته برخی مدیرانِ زیرک که همیشه و در هر دوره زعامت و مسئولیت جریان‌های عمده سیاسی همچنان مدیر تشریف دارند، برای اثبات خود متوسل به FATF می‌شوند و ...

مدیرعامل بانک ملت جدیدترین مخالف عضویت در FATF
تازه‌ترین اظهار نظر درباره FATF را مدیرعامل بانک ملت بیان کرده است؛ در حالیکه کنار کامپیوتر اپل (ساخت آمریکا) نشسته، سخنانی علیه آمریکا می‌‌گوید و عضویت در FATF را منوط به تغییر رفتار آمریکایی‌ها می‌داند. درباره اینگونه اظهار نظرها نمی‌دانیم دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را!
محمد بیگدلی گفته است: "FATF یک شمشیر دولبه و موضوع دوگانه است؛ اگر آن را بپذیریم و همه مفاد آن را انجام دهیم و سپس انتظار داشته باشیم که تحریم‌ها برداشته شود، ممکن است تحریم‌ها برداشته نشود و گرفتاری‌های ما بیشتر شود."
بیگدلی به دلیل پست مهم مدیرعاملی بانک ملت، چهره‌ای اثرگذار در جریان اقتصادی (با همه ابعاد تجارت و صنعت و واردات و صادرات و توسعه و ...) کشور است. از این چهره مهم انتظار اولیه این است که نگاه عمیقی به جریان‌ها و امور مهم بین‌المللی داشته باشد.

تحریم‌ها ارتباطی به FATF دارد؟!
وقتی به نقل از او می‌خوانیم که؛ "بهتر است اول تحریم‌ها برداشته شود چراکه اگر الان با وجود تحریم‌ها FATF را امضا کنیم و تحریم‌ها برداشته نشود ما هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و غربی‌ها هم برای ما کاری انجام نمی‌دهند." تأسف می‌خوریم که سرنوشت معیشتی و آینده ما در گروی عملکرد افرادی حرّاف است.
مگر بیگدلی نمی‌داند که تحریم‌هایی که ما را فلج کرده مرتبط با FATF نیست و ذیل تحریم‌های هسته‌ای است؟ مگر فراموش کرده که با امضای برجام ساز و کار اجرای تحریم متوقف بود و هیچ قدرتی آن را منوط به عضویت کشورمان در FATF منوط نکرده بود؟ مگر از تلاش تروئیکای اروپایی برای تداوم برجام با اجرای دقیق همه مفاد از سوی ایران و آمریکا به این معنا که هم غنی‌سازی و هم تحریم کنار گذاشته شود، بی‌خبر است؟
جواب این سؤال‌ها را همه می‌دانیم و بیگدلی شاید بهتر از ما به آنها اشراف دارد، اما چرا این حرف را زده است، شاید پاسخ در تابستان بعد و با اتمام انتخابات آخر خردادماه بر همگان مشخص شود.

تضاد شعار علیه آمریکا و بهره‌مندی از مواهب آمریکا!
اما نکته دردآور این است که هر چه شعار و گفتار علیه آمریکا از سوی افراد بیشتر می‌شود، وابستگی ظاهری آنان به محصولات این کشور هم بیشتر است. مدیرعامل بانک ملت علیه سیاست‌های آمریکا داد سخن می‌راند و پیرامونش را تکنولوژی‌های آمریکایی پر کره است. شاید در جواب این انتقاد بگویند که مشکل فقط سیاست‌های دولت آمریکاست نه محصولات تولیدی آن! این جواب همان ظلمی است که تاب و توان از جوانان ربوده است، هرچند ذکر این نکته نیز ضروری است و آن اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی های متعدد بر ضرورت حمایت از کالاهای ساخت داخل تاکید کردند.
مردم ایران به دلیل سیاست‌های نظام برآمده از آمریکا که علیه سیاست‌ خارجی کشورمان ایجاد شده (به‌حق یا ناحق)، دچار گرفتار‌ی‌های معیشتی و اقتصادی هستند و در حسرت آرزوی داشتن تکنولوژی‌های آمریکایی قرار دارند چون از حقوق‌های مدیریتی چند ده میلیون‌ تومانی در ماه محروم‌اند (بماند که خیلی از جوانان به دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط مدیریتی و اقتصادی از شغل ساده و حداقل حقوق هم بی‌بهره‌اند).

اقتصاددانی که کشور را به باج‌خواهی تشویق می‌کند!
بیگدلی در مصاحبه اخیر خود با یکی از خبرگزاری‌های برتر کشور که با FATF فقط مخالف است و فقط نظرهای مخالف عضویت در FATF را منتشر می‌کند، حرف‌های دیگری هم به زبان آورده که شگفتی مخاطب را دوچندان کند. او گفته است: "به نظر من باید این مسئله [عضویت در FATF] را فعلاً معلق نگه داریم و نه آن را رد کنیم و نه کاملاً بپذیریم تا تکلیف برداشتن تحریم‌ها روشن شود و سپس به سمت اجرای مفاد FATF برویم."
و به این ترتیب کشور و اقتصاد آن که زیربنای بسیاری از مسایل از سیاست و فرهنگ و جامعه تا حتی روزمره و سرنوشت نسل آینده است را گروگان قرار دهیم که آیا تحریم‌های هسته‌ای علیه کشورمان برداشته می‌شود تا با عضویت در FATF به دنیا ثابت کنیم که منابع مالی ایران امنیت جهان را مخاطره نمی‌اندازد!
انتظار ما از مدیرعامل بانک ملت و دیگر مدیران و مسئولان اقتصادی این است که در حوزه تجربه و دانش و مدیریت خود مسایل را بررسی کنند و برای خوشایند جریان‌های سیاسی سخنانی را به زبان نیاورند که شاید با نظر اصلی خود آنها هم در تضاد باشد.
اینکه آسمان و ریسمان ببافیم و با یک خواست و پیشنهاد غیرمنطقی موضوعات غیرمرتبط را به هم ربط دهیم تا ما هم سری میان سرها داشته باشیم، چاره کار نیست.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها