بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۱۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به شناسایی ۲۴ مورد ثابت شده ابتلا به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در کشور، گفت: توصیه اکیدم آن است هر کس که علائم سرماخوردگی دارد، به عنوان کرونا فرض کرده و خود را قرنطینه کند.
تدبیر24»دکتر پیام طبرسی گفت: اوایل آذر ماه بود که مشخص شد، درصد زیادی از مبتلایان به کرونا در انگلیس، با گونه جهش‌یافته مبتلا شده‌اند. در ابتدا اهمیت این گونه جدید از ویروس چندان مهم نبود، اما بعد به مرور زمان مشخص شد که اولا میزان انتقال این گونه نسبت به گونه اصلی ووهان بیشتر است و دوم اینکه جوانان و نوجوانان را بیشتر درگیر می‌کند که این هم حائز اهمیت است. زیرا این گروه های سنی در دنیا هدف واکسیناسیون هم نیستند و سوم اینکه متاسفانه مقداری مرگ و میرش هم از گونه اصلی بیشتر است که این موضوع در دو سه هفته اخیر بیشتر مطرح شده است.

وی افزود: به هر حال ویروس مرز ندارد، مگر اینکه قرنطینه بسیار قوی داشته باشید، مانند آنچه که در چین دیده می‌شود. تاکنون در ایران ۲۴ نفر مبتلا به ویروس انگلیسی کرونا شناسایی شدند که متاسفانه دو نفرشان تاکنون فوت شده است. علائم این نوع ویروس هم مانند گونه اصلی کروناست، اما عوارض و مرگ و میرش مقداری نسبت به گونه اصلی بیشتر است.  

طبرسی گفت: علائم این ویروس فرقی با کرونای اصلی ندارد، اما ممکن است شدت و سرعت پیشرفتش بیش از کرونای قبلی باشد. البته هنوز اطلاعات کافی و مطمئنی درباره این گونه در دست نیست که بتوانیم اعلام کنیم و فعلا در این حد می‌توان گفت که یک گونه جهش یافته از کرونا شناسایی شده است. این آخرین جهش هم نخواهد بود و ویروس مدام در حال جهش است.

وی افزود: دیروز اعلام شد که در ایران ویروسی که در خرداد و تیر ماه در گردش بود با ویروسی که در مهر و آبان شایع بود، به کل باهم فرق داشتند. به طوری که ویروسی که در خرداد و تیر ماه شایع بود، ویروس ووهان بود و ویروس مهر و آبان، ویروس ایتالیایی و جهش یافته اروپایی بود و به همین دلیل هم میزان ابتلای خانوادگی هم به یکباره بالا رفت. زیرا میزان واگیری آن بیشتر بود. به هر حال ویروس مدام در حال تغییر است. در حال حاضر در آمریکا هم یک ویروس کالیفرنیا منتشر شده که شاید سه ماه قبل یکی دو مورد بیشتر نبوده اما اکنون در برخی ایالات آمریکا مانند کالیفرنیا،   ۳۵ درصد موارد با این ویروس جهش یافته دچار ابتلا می شوند. راه بازداشتن این ویروس، فقط قطع زنجیره انتقال است.

وی ادامه داد: ظاهرا میزان مرگ و میر در ویروس جهش یافته انگلیسی نسبت به ویروس اصلی بیشتر است. البته در بیمارستان هنوز تغییر معنی‌داری ندیدیم، اما بیماران بستری هم از میان جوانان هستند و هم افراد مسن و هم افراد بدحال داریم. متاسفانه در ۱۰ تا ۱۵ روز اخیر بیماری شیب بالایی دارد که باعث شده هم مراجعه به اورژانس بیشتر شود و هم تعداد بستری ها افزایش یابد. این نشان می دهد که در شرایط خطرناکی هستیم و اگر اکنون رعایت نشود و جلویش گرفته نشود، ممکن است در اواخر اسفند ماه ما را دچار موج شدیدی کند. مانند موجی که در مهر و آبان داشتیم که مخل مسائل کشور می شود.

طبرسی با بیان اینکه امسال مورد آنفلوآنزای ثابت شده ندیدیم، گفت: شاید مواردی بسیار محدود گزارش شده باشد، اما کماکان با توجه به اینکه  شیب بیماری در حال افزایش است، هر کس که علائم سرماخوردگی دارد، به عنوان کرونا فرض کرده و خودش را قرنطینه کند. برخی افراد را می بینیم که می گویند من سرما خوردگی داشتم، ۱۰ روز در خانه مانده و احتیاطی هم نکرده و مهمانی می رود و بعد از ۱۰ روز که یکسری علائم شدیدتر می شود، متوجه می شود که کرونا دارد. حال در این ۱۰ روز به افراد خانواده انتقال داده و خودش هم استراحت کرده است. باید توجه کرد که درمان اصلی این بیماری استراحت است. بنابراین توصیه اکیدم این است که اگر کسی علائم سرماخوردگی در خودش می بیند، حتی بسیار خفیف، خودش را قرنطینه کند تا سیر بیماری مشخص شود.

طبرسی درباره واکسن‌های کرونا نیز گفت: در حال حاضر در دنیا واکسن‌های متعددی با پلتفرم‌های مختلف تست می‌شود. در ایران هم که خوشبختانه واکسن وارد شد و برخی از همکاران ما حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر در بیمارستان مسیح دانشوری واکسن زدند. امیدمان این است که با واکسن‌هایی که وزارت بهداشت وارد می‌کند تا آخر اسفند ماه درصد قابل توجهی از بیماران در معرض خطر کرونا هم واکسیناسیون‌شان انجام شود تا در صورت موج های احتمالی بعدی، میزان مرگ و میرمان مقداری کاهش یابد. دیروز هم نزدیک به ۸۰۰۰ نفر مورد جدید کرونا داشتیم که خودش نگران کننده است. زیرا این‌ها می‌تواند به موج بعدی بدل شود.

وی افزود: واکسن‌هایی که وجود دارد؛ یکی واکسن روسی است که وارد کشور شده و بر مبنای آدنوویروس است. مانند واکسن آسترازنکا که آن هم وارد کشور خواهد شد. بعد از آن احتمالا واکسن سینوفارم چین خواهد آمد که ویروس کشته شده است، مانند آنچه در کشورمان و در برکت در حال تست است. واکسن دیگر برای بهارات هند است که آن هم ویروس کشته شده است. کلیه این واکسن‌ها مزیت‌شان این است که مانند واکسن‌هایی که پایه MRNA است، عوارض آلرژیک و فوری ندارند و ایمنی‌زایی قابل قبولی هم دارند. بنابراین امیدواریم با این واکسیناسیونی که در کشور انجام می‌شود، بتوانیم تا پایان شهریور ماه درصد قابل توجهی از مردم را واکسن بزنیم تا از مهر اگر جهش قابل توجهی اتفاق نیفتد که اثر واکسن را مختل کند، ان‌شاءالله موفق به قطع زنجیره ویروس شویم.

طبرسی با بیان اینکه من منتظرم در فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن برکت، آن را تزریق کنم که احتمالا از ۱۵ اسفند ماه آغاز می‌شود، گفت: من در آن واکسن جزو محققین هستم و مردم از ما انتظار دارند که واکسنی را که تولید و توصیه می‌کنیم، اول خودمان بزنیم که این اقدام را انجام خواهم داد. در حال حاضر برای قضاوت درباره ایمنی زایی واکسن زود است. باید توجه کرد که واکسن در دوز اول ایمنی زایی بالایی ایجاد نمی‌کند، بلکه بعد از دو تا چهار هفته بعد از دوز دوم واکسن، آنتی بادی ایجاد می کنند. برخی هموطنان ما این خطر را به جان می خرند و پول پرداخت کرده و به کشورهای همسایه مانند دبی می روند تا واکسن تزریق کنند، اما ممکن است در این مسیر مبتلا به کرونا شوند. زیرا بلافاصله بعد از تزریق واکسن هم ایمنی ایجاد نمی شود.

وی با بیان اینکه هنوز نمی‌توان گفت که دچار پیک شده‌ایم و هنوز آمار به حد پیک نرسیده است، گفت: اما شرایط بینابینی است. یعنی شرایط خطرناکی است. تعداد مراجعه به اورژانس بیشتر شده است، تعداد موارد جدید همچنان قابل توجه است که نشان می‌دهد که اگر مردم رعایت نکنند، دوباره دچار درگیری می‌شویم. به شدت تذکرم در زمینه برگزاری تجمعات است و به خود سیستم‌های اجرایی هم انتقاد دارم. اخیرا دیدم که چندین نمایشگاه در حال برگزاری است یا در برخی شهرهای خاص هنوز مجوز کنسرت می‌دهند. این‌ها به شدت خطرناک است. زیرا اگر یک یا دو نفر آلوده باشند، سایرین هم مبتلا می‌شوند. کمااینکه بعد از جشنواره فجر دیدیم که چندین نفر بیمار شدند و در بیمارستان ها بستری هستند. در هر تجمعی احتمال ابتلا وجود دارد و باید رعایت شود.

طبرسی با بیان اینکه ماسک اجباری است و متاسفانه برخی افراد ماسک نمی‌زنند، گفت: برخی نه برای خودشان احترام قائل نیستند و نه برای سایرین. ماسک برای محافظت فردی است و اکنون بحث استفاده از دو ماسک مطرح است. البته همان یک ماسک هم می‌تواند میزان قابل توجهی بیماری را کنترل کند. موفقیت هایی که در کنترل بیماری در این مدت داشتیم، به دلیل ماسک زدن مردم بود که بیش از همه منجر به مدیریت شد.

وی افزود: برگزاری کنکور در اسفند ماه هم مطرح است. مسئولان اجرایی باید فکری کنند. نمی توانیم یک با م و دو هوا تصمیم بگیریم. از یک طرف بگوییم تجمع نباشد و از طرفی ببینیم که برخی تجمع برگزار می‌کنند یا پروتکل را رعایت نمی‌کنند. ضمن اینکه حتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم احتمال ابتلا در تجمع وجود دارد. مثلا در جشنواره فجر همه ماسک داشتند، اما باز هم دیدیم که برخی مبتلا شدند. در فضای بسته حتی زدن ماسک هم ممکن است که محافظت لازم را نکند. زدن ماسک ضروری است، اما ضروری‌تر این است که جلو تجمعات را بگیریم. به ویژه در اسفند ماه. زیرا در اسفند ماه تجمع زیاد داریم. آخر سال است و مجامع آخر سال بانک ها و شرکت ها و... است که باید این‌ها را کم کنیم، نه اینکه خودمان هم به آن اضافه کنیم. بهتر است که به صورت مجازی برگزار کنند. مثلا اقدامی که در جشنواره موسیقی فجر کردند و به صورت آنلاین برگزار کردند، بسیار خوب بود.

طبرسی با بیان اینکه اجرای پروتکل بسیار سخت است و همه کشورها را دچار مشکل کرده است، گفت: اگر پروتکل ها را رعایت نکنیم، اواخر اسفند اخبار خوبی نخواهیم داشت و حتی شاید بدترین پیک تاریخ‌مان را بگذرانیم. امیدواریم اینطور نشود. به هر حال ویروس جهش یافته در حال چرخش است و نکته مهم رعایت نکات بهداشتی است. یکسال گذشته  که درگیر کرونا هستیم و سال کابوس‌باری به همه گذشته است. اجازه ندهیم که در سالگردش دوباره ما را غافلگیر کند. یکسال درس گرفتیم و باز هم باید درس بگیریم.

وی گفت: تمام واکسن هایی که تاکنون طراحی شده، بر اساس ویروس ووهان اصلی بوده است، اما همه این‌ها را در محیط آزمایشگاه تست کردند و سازندگان ادعایشان این است که روی ویروس جهش یافته هم موثر است. اینکه چقدر در عمل اثر را داشته باشد، باید منتظر بمانیم. استفاده همه واکسن های کرونا تحت شرایط اورژانسی است و هنوز برای حالات و بیماری های خاص تزریق یا عدم تزریقش مشخص نیست و هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است. از طرفی بیماری به نام کروناست که مرگ و میرش بالاست، در نتیجه توصیه ما این است که هر کس که در اولویت تزریق واکسن بود، واکسن را تزریق کند.

وی درباره برگزاری مراسم عروسی و ...، گفت: مردم به این مراسم‌ها نروید. البته برخی از مردم هم خسته شده‌اند. اما به هر حال باید توجه داشته باشیم. همه خسته شده‌اند، اما دود عدم رعایت پروتکل ها به چشم همه مردم می رود.

طبرسی با بیان اینکه در حال حاضر ابتلای بچه ها و نوجوانان بیش از پیک های قبلی شده است، گفت: البته خوشبختانه هنوز عوارض شدید در کودکان و نوجوانان اعم از مرگ یا بستری زیاد نداشتیم و شدتی را که از ویروس انگلیسی در انگلیس مشاهده شده بود، را هنوز ندیده‌ایم. در یک برهه ای که ویروس انگلیسی در آلمان شایع شد، حدود ۵۰۰ هزار کودک مبتلا شده بودند که نشان می دهد اگر لحظه ای غافل شویم، این ویروس می تواند در آنی ما را غافلگیر کند. بدتر شدن این ویروس ممکن است طی دو تا سه روز باشد. به هر حال ویروسی که آمده، جهش یافته است. حتی کسانی که در دوره‌های قبلی مبتلا شده و بهبود یافتند، ممکن است دوباره مبتلا شوند و شدید هم مبتلا شوند. در عین حال حتما باید رعایت کنیم تا غافلگیر نشویم. متاسفانه کرونا یک ویروس هزار چهره است و هر نوع علائمی را ممکن است شامل شود، اما داشتن تنها تپش قلب و... نمی تواند علامت کرونا باشد، اما اگر کسی مجموعه ای از علائم اعم از تب، ضعف، سرفه، تنگی نفس، اسهال، احساس فشار روی قفسه سینه و ... را داشت، حتما برای تست مراجعه کند.

وی درباره کسانی که به کرونا مبتلا شده و هنوز بویایی و چشایی‌شان بازنگشته است، گفت: تا یکسال ممکن است این عارضه ادامه داشته باشد و بعد از یکسال برمی‌گردد.

طبرسی تاکید کرد: ما با ویروسی مواجهیم که هنوز درمان شناخته شده ای ندارد. مجموعه‌ای از داروها فعلا در بیمارستان ها استفاده می شود و درجاتی از موفقیت را هم داشته است، اما واقعا درمان ندارد و پیشگیری دارویی ندارد. تنها راه پیشگیری از آن زدن ماسک، شست دست و فاصله اجتماعی است و در کنترل بیماری موثر است. کشورهای موفق اصرارشان بر رعایت همین پروتکل‌ها بوده است.

وی گفت: پیش بینی می شود که بعد از تیر ماه سال ۱۴۰۰ که ان‌شاءالله مجوز واکسن ایرانی صادر شود و به صورت انبوه وارد شود، امیدواریم مردم عادی هم بتوانند واکسینه شوند. ما حدود مهر و آبان ۱۴۰۰ شاید شرایط استیبلی داشته باشیم که البته به شرطی که جهش ویروس اثربخشی واکسن ها را از بین نبرد. کماکان باید پروتکل هایی مانند زدن ماسک و فاصله گذاری را تا یکسال دیگر رعایت کنیم.

طبرسی درباره واکسیناسیون مردم کشورهای عراق و افغانستان گفت: در کشورهایی مانند آمریکا که خودشان هم واکسن می‌سازند، نهایتا ۱۰ درصد مردم‌شان واکسینه شده‌اند. در بریتانیا هم همین بوده است. عراق که فکر نمی کنم هنوز شروع کرده باشد، ترکیه هم پرخطرها را واکسینه کرده است. البته نباید انتظار داشت که با واکسن زدن بیماری به یکباره قطع شود، بلکه کماکان باید پروتکل ها را رعایت کنیم و ان‌شاءالله برای همه خواهد آمد و همه واکسینه خواهند شد.

برچسب ها: تدبیر24 ، شناسایی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها