بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۱۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
ایران اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در دنیا محسوب می‌شود. تحت این شرایط و با توجه به اینکه زعفران ایرانی دارای خاستگاه منحصربه‌فردی در جهان است شاید تصور شود این محصول ارزشمند در حال حاضر بخش مهمی از صادرات غیرنفتی ما در راستای اقتصاد مقاومتی و چشم‌انداز تولید پایدار را شامل شود.

تدبیر24»اما متاسفانه در سال‌های اخیر این رقبای ما هستند که تنها با اعمال نقش واسطه‌ای خود عملکرد بهتری در این زمینه داشته‌اند و سودآوری آنان از صادرات زعفران در حال پیشی گرفتن از ماست. در مطالعه‌ای از سوی اتحادیه اروپا که به‌منظور واکاوی مشکلات این صنعت در قاره سبز از بهبود کیفیت آن تا افزایش رقابت‌پذیری این محصول انجام شده است، استراتژی‌هایی ارائه شده که نشان می‌دهد رقیبان ما در حال طراحی استراتژی‌هایی به منظور بهبود فرآیند تجاری‌سازی و فروش این ماده ارزشمند در دنیا هستند.

حتی پیش‌بینی می‌شود تحقق این امر تولید زعفران در سطح کلان را محقق کرده و موجبات دسترسی آسان‌تر تولیدکنندگان و فعالان تجاری زعفران به بازارهای داخلی و خارجی این قاره را فراهم آورد.

اجازه ندهیم ذائقه دنیا نسبت به زعفران ایرانی تغییر کند

آزاد فتحی یکی از صادرکنندگان زعفران در خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه قسمت اعظم تولید زعفران در ایران در سه استان خراسان جنوبی، رضوی و شمالی اتفاق می افتد، گفت: در یک بازه زمانی حدود دو ماهه زمانی که زعفران به بار می نشیند و موقع برداشت آن فرا می رسد اشتغال خوبی را برای مردم منطقه از برداشت گل زعفران گرفته تا پاک کردن به همراه دارد.

وی افزود: در واقع در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم که هنگام برداشت زعفران برای برداشت و پاک کردن آن با کمبود کارگر مواجه شده ایم و این مسئله حتی اعضای خانواده ها را نیز درگیر خود می کند.

فتحی به بسته بندی محصول زعفران نیز اشاره کرد و گفت: برای صادرات زعفران در بحث بسته بندی مشکلی وجود ندارد و این کار به خوبی انجام می شود و بسته بندی این محصول نیاز به تکنولوژی خاص نیز ندارد.

وی بیان کرد: اما مشکلی که برای محصول زعفران وجود دارد صادرات این محصول است و در واقع تعدادی از کشورها برای اینکه بتوانند جای محصول خود را در دنیا باز کنند و بازارهای جهانی را از آن خود کنند سیاست های تشویقی در نظر می گیرند اما این مسئله در کشور ما به صورت برعکس عمل می کند.

این صادرکننده محصولات کشاورزی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعدادی از کشورها وارد عرصه تولید و صادرات زعفران شده اند و نباید این اجازه داده شود تا ذائقه دنیا که به زعفران ایرانی عادت کرده تغییر کند و نباید اجازه داده شود که سرنوشت زعفران ایرانی همانند سرنوشت محصولاتی همچون خاویار شود.

وی با بیان اینکه هزینه ارسال زعفران رقم بالایی است، گفت: هزینه حمل هوایی یک کیلوگرم زعفران به کشور کویت هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که این رقم با افزایش وزن افزوده می شود.

فتحی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر صادرات زعفران در کشور در دست حدود ۱۰ نفر است، گفت: اگر بخواهیم صادرات زعفران را انجام دهیم این شرکت ها می گویند باید از اهلیت ما استفاده کنید تا بتوانید امر صادرات را انجام دهید که این یک نقص است.

ز

خراسان شمالی حتی یک بازرگان حرفه ای برای صادرات زعفران ندارد

حبیب الله مظهری مشاور مدیریت صادرات زعفران در کشور در ادامه در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: مشکلی که در خراسان شمالی در حوزه زعفران وجود دارد موضوع بسته بندی و ... نیست بلکه مهترین معضل در این حوزه نبود انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران است.

وی افزود: ایجاد این گونه انجمن ها باید با تلاش و پیگیری اتاق بازرگانی صورت گیرد و در این حوزه باید اتاق بازرگانی حضور پیدا کند.

مظفری تصریح کرد: از سوی دیگر در خراسان شمالی در حوزه فروش زعفران، بازرگان های حرفه ای وجود ندارد این آسیب بزرگی برای این محصول باارزش است.

وی خاطرنشان کرد: نداشتن حتی یک بازرگان حرفه ای در حوزه صادرات زعفران یکی از ضعف های این استان است.

مظفری تاکیدکرد: به طور حتم زعفران به عنوان یک کالای استراتژیک مثل سیب و انگور در خراسان شمالی انتخاب شود.

وی گفـت: از سوی دیگر باید تشکل های خصوصی در ارتباط با این محصول در استان شکل گیرد و صادرات زعفران تعاونی صورت گیرد که در این صورت منافع به کل بازمی گردد.

ز

پنج کشور موی دماغ زعفران ایران شده اند

مشاور مدیریت صادرات زعفران در کشور با اشاره به مشکلات زعفران در سطح ملی افزود: در سطح ملی، زعفران ایران در بحث بسته بندی با مشکل مواجه نیست و مشکلی که وجود دارد امر فرآوری این محصول است.

وی با بیان اینکه  ۹۵ درصد از زعفران دنیا را ایران تامین می کند، ادامه داد: حدود ۳۰۰ تن زعفران از ایران به بازارهای خارجی ارسال می شود که فقط سه میلیون دلار از گردش مالی آن به ایران بازمی گردد و هشت میلیارد دیگر به خاطر وجود مشکلاتی همچون تحریم، فرآوری و ... به ایران برگشته نمی شود.

مظفری خاطرنشان کرد: در حال حاضر پنج کشور اسپانیا، امارات، افغانستان، چین، هنگ کنگ به صورت فعال وارد عرصه زعفران شده اند که کشورهای چین و افغانستان در بحث تولید موی دماغ زعفران ایران شده و کشورهای اسپانیا، امارات و هنگ کنگ در رابطه با بحث فروش و بازاریابی موی دماغ هستند.

به گفته مظفری برندینگ و تحریم ها از دیگر مشکلاتی است که این محصول با آن دست و پنجه نرم می کند.

صادرات ۹۰ درصد زعفران ایران توسط ۱۰ نفر

وی در ادامه بیان کرد: از ایران ۳۰۰ تن زعفران صادر می شود که ۹۰ درصد از این مقدار توسط ۱۰ نفر صادر می شوند و ۱۰ باقی مانده زعفران توسط هزاران نفر به خارج کشور ارسال می شود.

مشاور مدیریت صادرات زعفران در کشور گفت: از آنجاییکه ورود به عرصه صادرات زعفران امری هزینه بر است ۱۰ نفر مذکور در این بابت خوب هزینه می کنند و می توانند امر صادرات را انجام دهند و این طور نیست که آن ها اجازه ندهند هیچ کس دیگری وارد عرصه شوند اما تعداد خیلی زیادی دیگری که امر ۱۰ درصد صادرات زعفران را به دوش می کشند یا هزینه ای که می کنند بسیار اندک است و یا اینکه کار را به خوبی بلد نیستند.

وی با اشاره به اینکه هزینه های انجام شده باید در حوزه تحقیقات بازار، تحلیل بازار، بازارسازی و بازاریابی صورت گیرد، افزود: به عنوان مثال در حوزه بازاریابی و بازار سازی باید تبلیغات گسترده صورت گیرد، حضور فعال در نمایشگاه ها وجود داشته باشد و در ارتباط با تحقیقات بازار نیز اموری مانند انجام سفرهای مختلف به سایر کشورها صورت گیرد.

وی ادامه داد: در کشور زعفران ارگانیک نداریم اگر خراسان شمالی با همکاری انجمن ارگانیک کشور به سوی تولید زعفران ارگانیک و کسب گواهی نامه های لازم پیش رود می تواند زعفران خود را به چند برابر قیمت واقعی خود به فروش برساند.

ر

تولید زعفران ارگانیک و منطبق بر ذائقه بازار هدف از راه های حفظ بازار

تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: میزان تولید زعفران در کشور حدود ۴۰۰ تن است و از آنجاییکه این محصول بیشتر جنبه گیاهی دارد در داخل کشور مصرف زیادی نداشته و قسمت اعظم آن صادر می شود.

وی تاکیدکرد: نکته ای که برای صادرات زعفران خیلی مهم است، کیفیت آن می باشد که باید کیفیت این محصول را حفظ و افزایش داد و از سوی دیگر باید به سوی اخذ گواهی نامه های ارگانیک پیش برویم .

تشکری خاطرنشان کرد: برای ادامه صادرات این محصول در سایر کشورها باید متناسب با استانداردهای کشورهای هدف پیش برویم. در حقیقت اتحادیه اروپا برای زعفران استانداردهای سخت گیرانه ای گذاشته است که بخشی از آن اهداف سیاسی دارد و بخشی نیز به دلیل خواص دارویی این محصول است و از آنجاییکه قرار بر این است که زعفران صادر شود باید طبق سلیقه و ذائقه آن ها پیش برویم.

وی افزود: از زمانیکه زعفران برداشت می شود تا زمانیکه پاک، خشک و بسته بندی می شود باید طبق استانداردها پیش رفت تا کیفیت حفظ شود.

این مقام مسئول در ارتباط با خرده فروشی زعفران بیان کرد: خرده فروشی موجب می شود تا قیمت از دست ما خارج شود و در واقع ما باید مرجع قیمت گذاری در دنیا باشیم چراکه شاید خرده فروشی موجب کاهش قیمت این محصول نیز شود.

وی تاکیدکرد: نکته مهمی که در خراسان شمالی باید مورد توجه تجار صورت گیرد آن است که تجار به یکدیگر نزدیک شوند تشکل هایی را تشکیل داده و در قالب آن تشکل و انجمن فعالیت خود را انجام دهند.

تشکری توضیح داد: در قالب این تشکل ها می توان کشت قراردادی زعفران را انجام داد و سپس محصول را باکیفیت مشخص از کشاورز تحویل گرفت.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها