بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۱۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
معترضان میانماری مخالف با کودتای اخیر در این کشور بار دیگر در شهر یانگون و دیگر شهرهای این کشور دست به برپایی تجمع و اقدامات اعتراضی زدند.
تدبیر24»هزاران معترض میانماری در حالی در شهر یانگون طی امروز جمعه تجمع کردند که ماموران پلیس در ضمن بزرگترین تلاششان برای جلوگیری از این اعتراضات در مرکز این شهر در پی تجمع بزرگ روز قبل از آن در یک تقاطع مهم، اقدام به مسدود کردن دسترسی به نقاط مهم و اصلی کردند.

گزارش شده که معترضان میانماری در شهر یانگون در هر چهار سمت منطقه مسدود شده تجمع کردند و جمعیت معترضان تا ساعت ۱۱ صبح امروز به وقت محلی به بیش از ۲۰۰۰ نفر رسید. در اطراف تالار شهرداری این شهر  بودایی های معترض نیز به سر دادن شعار علیه پلیس پرداختند و در همان نزدیکی نیز اعتراضاتی در مجاورت مقر بانک اقتصادی میانمار شروع شد. بر اساس این گزارش در مقابل این بانک سه کامیون پر از سربازان ارتش میانمار مستقر بودند.

پلیس برای دومین روز متوالی برای دستگیر کردن معترضان در شهر مایتکایینا، مرکز ایالت کاچین در شمال، متوسل به زور شد.

رسانه های محلی گزارش دادند که پنجشنبه شب در شهر داوی نیز چند تن در پی یورشهای شبانه پلیس برای دستگیر کردن چند فعال معترض در اثر اصابت گلوله های پلاستیکی مجروح شدند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس نیز روز پنجشنبه کارمندان راه آهن دولتی در میانمار به رغم حملاتی که نیروهای پلیس شبه قبل از آن به آنها داشتند به اعتصاب اعتراضی ادامه دادند.

بر اساس این گزارش، به گفته تام اندروز، کارشناس حقوق بشری مستقل سازمان ملل در امور میانمار، سه چهارم کارمندان دولتی میانمار در اعتصاب قرار دارند، همه بانکهای خصوصی بسته اند و اعتراضات به شدت اقتصاد میانمار را تضعیف کرده است.

او در یک مصاحبه با اشاره به این که معترضان میانماری خواستار به دنبال برخورد جامعه بین المللی هستند تصریح کرد: مهمترین کاری که جامعه بین المللی می تواند انجام دهد "اعمال تحریمهای متمرکز، هدفمند و سخت اقتصادی و فشار دیپلماتیک" است.

روز چهارشنبه نیروهای امنیتی میانمار اقدامات تهاجمی شدیدی رد یک منطقه محل سکونت کارمندان راه آهن میانمار در شهر ماندالای رخ داد. کارمندان راه آهن میانمار از روز یکشنبه به جنبش نافرمانی مدنی در این کشور علیه کودتای اول فوریه پیوسته و اعتصابشان را شروع کردند. اعتصاب آنها با حمایت یک سری معترضانی که خودشان را روی ریلهای راه آهن قرار دادند تا قطارهای تحت فرماندهی ارتش را متوقف کنند مواجه شده است.

آمریکا اقدام به اعمال تحریمهای جدیدی علیه میانمار از بابت کودتای اخیر کرده و دولتهای دیگر و سازمان ملل نیز خواستار بازیابی دولت آنگ سان سوچی شده اند. انگلیس روز پنجشنبه تحریمهایی را علیه سه رهبر ارتش میانمار اعمال کرده و آنها را از بابت نقش داشتن در نقض حقوق بشر در جریان کودتا مشمول ممنوعیت مسافرتی و انسداد دارایی ها کرد. همچنین اعلام شده که کانادا نیز برخورد مشابهی را اتخاذ میکند.

رسانه ها گزارش کردند، یک زن معترض که در جریان اعتراضات چند روز پیش میانمار از ناحیه سر مورد اصابت گلوله پلیس قرار گرفته بود جانش را از دست داده و تبدیل به اولین تلفات اعتراضات اخیر میانمار از زمان کودتای بیش از دو هفته قبل شده است.

 سخنگوی ارتش میانمار در کنفرانسی خبری اینکه این زن مورد اصابت گلوله نیروهای امنیتی قرار گرفته را رد نکرد اما گفت  او جزو جمعیتی بوده که به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند و پرونده در دست تحقیق است. روایت مستقلی از شرکت او در خشونتها منتشر نشده است.

معترضان پیش از این او را به عنوان یک قهرمان مورد حمایت قرار داده بودند و انتظار می رود که مرگ وی باعث تحریک هر چه بیشتر تمایل به شرکت در جنبش اعتراضی غیرخشونت آمیز شود.

به گزارش سی ان ان روز چهارشنبه پلیس میانمار اعلام کرد که تعدادی از چهرها مشهور این کشور شامل چند بازیگر، کارگردان و خواننده را به سبب "استفاده از محبوبیتشان برای تشویق کارمندان دولت به شرکت در نافرمانی مدنی و اعتراضات" تحت تعقیب قرار داده است.

 وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد، وزرای خارجه کشورهای گروه موسوم به "کوآد" متشکل از آمریکا، استرالیا، ژاپن و هند نیز توافق کردند که باید دموکراسی در میانمار سریعا بازیابی شود و شدیدا با تلاشها برای تغییر وضعیت موجود با زور در میانمار مخالفت کردند.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها