بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۱۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
همه گیری کرونا (SARS-CoV-۲ ) به بروز آشفتگی فوق العاده و مرگ بیش از ۲.۳ میلیون نفر در سراسر جهان منجر شده است.
تدبیر24»شناخت تأثیر تغییرات فصلی دما بر انتقال ویروس کووید-۱۹، عامل مهمی برای کاهش شیوع این ویروس در سال های آینده است.
 
کووید-١٩ (SARS-CoV-۲) به خانواده بزرگی از کرونا ویروس های انسانی تعلق دارد که از مشخصه بیشتر آنها افزایش قدرت سرایت در ماه های خنک و کمتر مرطوب و کاهش قدرت انتقال در ماه های گرم و مرطوب است.
 
اکنون محققان دانشگاه لوئیزویل دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز و مراکز هوش مصنوعی وزارت دفاع آمریکا با علم بر این موضوع، این نظریه را مطرح کردند که آیا دمای جوی نیز بر قدرت انتقال SARS-CoV-۲ تأثیر دارد.
 
این محققان در مطالعه ای، داده های روزانه دمای پایین هوا را با موارد ابتلا به کووید-۱۹ در ۵۰ کشور در نیم کره شمالی زمین در فاصله زمانی میان ۲۲ ژانویه و ۶ آوریل ۲۰۲۰ مقایسه کردند. تحقیق آنها که هفته گذشته در نشریه PLOS ONE منتشر شد، نشان داد که با افزایش دمای هوا، میزان موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ کاهش می یابد.
 
تحلیل این داده ها که مرتبط با دمای میان ۳۰ و ۱۰۰ درجه فارنهایت (منفی ۱ تا ۳۷ درجه سانتی گراد) بود، نشان داد که یک درجه فارنهایت افزایش در درجه حرارت پایین روزانه هوا با کاهش یک درصدی در میزان افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ همراه بود ، و یک درجه کاهش دمای هوا نیز با افزایشی در این میزان تا ۳.۷ درصد ارتباط داشت.
 
این نتایج از تجزیه و تحلیل داده ها از ابتدای این همه گیری و بدون توجه به تاثیر چشم گیر تدابیر پیشگیرانه مانند قرنطینه، استفاده از ماسک های صورت و رعایت فاصله اجتماعی بدست آمده است.
 
محققان نتیجه گرفتند که ماه های تابستان با انتقال کند کووید-۱۹ مانند سایر ویروس های فصلی تنفسی همراه است. این تاثیر فصلی می تواند در برنامه ریزی های محلی برای مداخلات اجتماعی و تعیین زمان تجدید فعالیت این ویروس مفید باشد.
داده های این مطالعه همچنین نشان می دهد که ارتباط میان دمای هوا و سرایت کووید-۱۹ نسبت به ارتباط میان دمای هوا و بهبودی و یا مرگ ناشی از آلودگی به این ویروس بسیار بیشتر است.
 
آدام کاپلین دکترای پزشکی از دانشگاه جان هاپکینز و نویسنده اول این مطالعه، گفت: شناخت حساسیت دمایی SARS-CoV-۲، پیامدهای مهمی برای پیش بینی روند همه گیری دارد.
 
وی افزود: در حال حاضر نمی دانیم که واکسن های موجود تا چه مدت مزایای خود را حفظ می کنند و نیز از خطرات بروز گونه های جدید در طول زمان در صورت ادامه تبادل کووید-۱۹ در نیم کره های شمالی و جنوبی زمین با توجه به فصل های مخالف این دو نیم کره، بی خبریم.
 
اما در عین حال این محقق اظهار داشت: منطقی است که بر اساس این تحقیق نتیجه بگیریم که مانند سایر ویروس های فصلی، مهار SARS-CoV-۲ با گذشت زمان بسیار دشوار می شود مگر اینکه یک تلاش جهانی و هماهنگ برای پایان دادن به این همه گیر وجود داشته باشد.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها