بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۱۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
محققان هر ساله میلیاردها دلار صرف ریشه کن کردن این آفت های پزشکی می کنند. با این وجود حتی اگر درمان هایی را که برای این بیماری‌ها و سایر بیماری های مزمن کشف کنیم ، آینده زندگی ما را تغییر نمی دهد: مرگ.
تدبیر24»محققان هر ساله میلیاردها دلار صرف ریشه کن کردن این آفت های پزشکی می کنند. با این وجود حتی اگر درمان هایی را که برای این بیماری‌ها و سایر بیماری های مزمن کشف کنیم ، آینده زندگی ما را تغییر نمی دهد: مرگ. 

جی اولشانسکی  ، استاد اپیدمیولوژی و آمار زیستی در در دانشکده بهداشت عمومی شیکاگو ، می گوید: "این به این دلیل است که شما روند پیری را متوقف نکرده اید."

اما اگر توانایی انجام این کار را داشتیم چه باید می‌کردیم؟ 

اگر بخواهیم طول عمر را به روشی نادرست افزایش دهیم چه می‌شود؟ آیا به جای تمرکز روی بیماری ها ، باید خود پیری را هدف قرار دهیم؟

بعضی از دانشمندان اینگونه فکر می کنند که بخشی از این کار با یک میلیارد دلار سرمایه گذاری تأمین می شود . آنها سعی دارند مهندسی معکوس را برای ساعت بیولوژیکی مولکولی شما را استفاده کنند.

اما هدف آنها چیست؟

هدف آنها نه تنها از بین بردن بیماری هایی است که باعث کشته شدن افراد می شود ، بلکه جلوگیری از مرگ را نیز هدف خود قرار دادند.

هک کردن کدی برای جاودانگی

اوبری دو گری ، دکترای علوم پزشکی ، توجه گسترده ای را به این اعتقاد جلب کرده است که اولین شخصی که ۱۰۰۰ سال عمر خواهد کرد در بین ماست.

او معتقد است که بسته به نوع دارویی که در آینده تولید می کنیم ، هیچ محدودیتی در مورد طول عمر ما وجود ندارد.

دی گری می گوید: "ایده کلی این است که در مدت زمانی که می توانیم افراد را سالم نگه داریم هیچگونه محدودیتی وجود ندارد." او رئیس ارشد علوم و بنیانگذار بنیاد تحقیقات SENS است ، که تحقیق در مورد چگونگی مهار ترمز برای پیری را تأمین می کند.

دانشمندان در مورد عروس دریایی جاودانه ، Turritopsis dohrnii مطالعه کرده اند. این موجود  تنها حیوانی است که می تواند با بازگشت از بزرگسالی به مرحله پولیپ خود در صورت تهدید به خطر یا گرسنگی ، مرگ را دور بزند.

سرنخ های دیگری برای زندگی ابدی احتمالی نیز ممکن است در زیر آب وجود داشته باشد. بعضی از صدف های دریایی می توانند بیش از ۵۰۰ سال عمر کنند و خرچنگ های دریایی ذخیره ای به ظاهر نامحدود از یک آنزیم جوانی را در خود دارند  که برخی دانشمندان را به فکر انداخته است که آیا سخت پوستان در بهترین شرایط ممکن است برای همیشه زنده بمانند؟

برخی از مواقع ، داروهای ضد پیری ممکن است "با مهندسی معکوس ساعت بیولوژیکی،بتوانند آسیب های بدن را از بین ببرند."

از نظر تئوری ، دیدگاه دو گری خیلی دور از ذهن نیست.

در میان انسان ها ، محققان در حال مطالعه بر روی"افراد پیر" هستند - افرادی که نه تنها استثنایی زندگی می کنند ، بلکه بدون داشتن بسیاری از بیماری های مزمنی که همسالانشان را آزار می دهد و با وجود برخی از عادات بد مشابه دیگران زندگی می‌کنند.

وی گفت: آنها با داشتن ذهن کاملا سالم از هشتاد سالگی عبور می‌کنند و این همان نکته غیر معمول است. بقیه قسمت‌های بدن آنها نیز از سایر افراد هشتاد ساله نیز بهتر کار می‌کند.

اطلاعات نشان می دهد افرادی که از ۹۵ تا ۱۱۲ سال دارند ۲۴ سال دیرتر به سرطان ، بیماری قلبی ، دیابت ، پوکی استخوان و سکته مغزی نسبت به افراد با طول عمر متوسط مبتلا می شوند.

اولشانسکی می گوید: "به احتمال زیاد اسراری در ژنوم آنها وجود دارد که در نهایت کشف می شوند و به ما کمک می کنند تا مداخلات درمانی را برای کاهش اثرات  پیری انجام دهیم."

درمان پیری از این طریق ممکن است نتیجه بهتری نسبت به هدف قرار دادن بیماری‌های فرد داشته باشد. این به این دلیل است که حتی اگر بتوانید از هر بیماری شوید ،  از پیری نمی‌توانید فرار کنید.

دو گری می گوید: "طول عمر یک اثر اساسی برای سلامتی دارد." "اگر بتوانیم افراد را سالم نگه داریم ، احتمال مرگ آنها کاهش می یابد."

 

پیری به عنوان یک شرط قابل پیشگیری

در سال ۲۰۱۵ ، برای دیابت مایکل کانتور  متفورمین تجویز شد. هنگامی که او تحت کنترل قرار گرفت ، دکترش گفت که کانتور می تواند دارو را ترک کند. اما کانتور براساس مطالعات انجام شده این دارو را به عنوان یک داروی ضد پیری شناخته بود. وکیل ۶۲ ساله در این‌باره پرسید که آیا او می‌تواند در این مرحله باقی بماند؟ یک سال پیش ، همسر کانتور ، شاری ، که شهردار  است ، نیز شروع به مصرف متفورمین کرد.

او می گوید: "من مقالات را خواندم ، آنها برای من قابل فهم بود و با وجود تعداد زیاد افرادی که این دهه‌ها در سراسر جهان این دارو را مصرف می کردند ، احساس کردم چیزی برای از دست دادن وجود ندارد."

این زن و شوهر نمی توانند بگویند که آیا دوزهای روزانه آنها منجر به تغییراتی در بدن و احساس آنها شده است. به هر حال ، آنها قرص ها را نه تنها برای درمان بیماری های فعلی بلکه برای جلوگیری از بیماری های آینده مصرف می کنند.

آنها ممکن است به زودی پاسخ دهند. نیر بارزیلایی ، دکتر ، مدیر موسسات ملی بهداشت ، هدایت  مطالعه‌ای را بر عهده دارد که امیدوار است ثابت کند پیری یک بیماری سلامتی قابل پیشگیری است. مطالعه TAME (هدف گیری پیری با متفورمین) با هدف اثبات اینکه متفورمین ،با وجود این که قرص ارزان قیمت و بسیار تجویز شده برای بیماری دیابت است ، احتمال دارد یک اکسیر ضد پیری هم باشد.

آزمایش TAME در حال حاضر در مرحله III است - این مرحله به طور معمول آخرین مرحله تحقیق در مورد هرگونه درمان قبل از تائید FDA برای درخواست داروخانه‌هاست.

مطالعات قبلی نشان داد که در افراد دیابتی نوع ۲ که متفورمین مصرف می کنند ، میزان مرگ و میر آنها به هر علتی کمتر است ، در مقایسه با همسالانی که این دارو را مصرف نمی کنند. به نظر می رسد متفورمین به مهار بروز بیماری های وابسته به سن ، از جمله بیماری های قلبی ، زوال عقل و آلزایمر کمک می کند. همچنین ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان را کاهش دهد و همچنین احتمال زنده ماندن را افزایش دهد. مشاهدات انجام شده از ابتدای پاندمی کووید۱۹ نشان می دهد افرادی که هنگام مصرف متفورمین به ویروس مبتلا می شوند کمتر در بیمارستان بستری شده یا بر اثر آن می میرند.

دقیقاً مشخص نیست که متفورمین دقیقاً چگونه عمل  می کند تا همه این کارها را انجام دهد. این دارو در اصل از Galega officinalis گرفته شده است ، یک گیاه چند ساله که در قرون وسطی به عنوان دارو استفاده می شده است.

بارزیلایی می گوید امیدوار است ثابت کند که پیری یک بیماری قابل پیشگیری است.

برزیلایی می گوید: "اگر نتایج همان چیزی باشد که فکر می کنند ، کل دنیا می تواند متفورمین مصرف کند و طول زندگی همه افزایش یابد.در واقع این دارو می‌تواند کیفیت زندگی خوب شما را افزایش دهد." "این چیزی است که همه ما می خواهیم. هر یک سالی که بیشتر  زندگی می‌کنیم، شگفت آور خواهد بود. "

 

زندگی طولانی در مقابل زندگی سالم

 

برخی از محققان استدلال می کنند که فقط "بخش بهداشت" -یعنی دوره زندگی عاری از بیماری - قابل تمدید است. البته ، یک سبک زندگی سالم می تواند سالها به زندگی افراد بیفزاید و در واقع پیری سلولی را بهبود بخشد. برخی از بیشترین اثرات ناشی از ترک سیگار و یا هرگز  سیگار نکشیدن، داشتن بیش از ۵ ساعت فعالیت بدنی در هفته و حفظ وزن طبیعی است.

داروها همچنین می توانند با قطع نشانه‌های متداول پیری ، از التهاب ، استرس و کاهش سرعت متابولیسم سلول ، این کار را انجام دهند.

بارزیلایی ، که  مدیر انستیتوی تحقیقات پیری در کالج پزشکی آلبرت انیشتین  و مدیر علمی فدراسیون آمریکا هم هست ، می گوید: "برای پیشرفت بهبود در بخشهای بهداشتی لازم نیست همه این علائم مشخص را هدف قرار دهید." 

"اگر یکی از علائم را هدف قرار دهید ، از دیگر نتایج هم سود خواهید برد."

پیری اصطلاح پزشکی پیر شدن است. بوسیله آسیب DNA و استرس ، سلولهای شما خراب می شوند و در نهایت تکثیر را متوقف می کنند ، اما نمی میرند.

این کندی ممکن است عواقب زیادی برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. ژن های شما بیشتر دچار جهش می شوند که می تواند زمینه ساز سرطان شود. میتوکندری ، که در سلول انرژی تولید می کند ، برای سوخت و ساز بدن شما تلاش می کند. این می تواند به سلول ها آسیب برساند و باعث التهاب مزمن شود ، که نقشی در دیابت ، آرتروز ، کولیت و بسیاری از بیماری ها دارد.

یکی از مهمترین علائم پیری ، ذخیره انبوه سلولهای پیر است. سلولهای آسیب دیده به عنوان راهی برای محافظت از بدن در برابر تقسیم سلولی مضر یا غیرقابل کنترل غیرفعال می شوند. اما مانند سیبی پوسیده که کل میوه‌ها را خراب می کند ، سلول های پیر نیز دیگر سلول‌ها  را تشویق می کنند که دچار نقص عملکرد شوند. آنها همچنین پروتئین هایی منتشر می کنند که باعث التهاب می شوند. بدن شما به طور طبیعی این سلول های خاموش را از بین می برد. اما سیستم های ایمنی کهنه پاکسازی سخت تری دارند ، بنابراین سلول های پیر می توانند آزادانه عمل کنند.

برخی از کادشناسان نیز معتقدند دفع این بقایای انباشته ممکن است یکی از راه های جلوگیری از پیری باشد. 

دو گری همچنین معتقد است که می توان با مواد مخدر این کار را انجام داد.

وی می گوید: "این روش های درمانی در واقع آسیب [سلولی] را ترمیم می کنند." "آنها با تنظیم مجدد یا برگرداندن ساعت بیولوژیک آسیب های بدن را برطرف می کنند."

دکتر جیمز کرکلند ، از کلینیک مایو یکی از محققانی است که این نظریه را بررسی می کند. وی مخلوطی از داروی سرطانی dasatinib و یک رنگدانه گیاهی به نام کوئرستین را به افراد مبتلا به بیماری کلیوی دیابتی داد. کوئرستین نوعی آنتی اکسیدان است که به انگور ، گوجه فرنگی و سایر میوه ها و سبزیجات عطر و طعم می بخشد.

یک آزمایش بالینی فاز اول نشان داد که ترکیب dasatinib-quercetin سلول های پیری در بافت افراد مبتلا را از بین می‌برد.

محققان هنوز نمی دانند که آیا نتایج این آزمایشات به جوانی طولانی مدت تبدیل می شود یا خیر. آنها همچنین نمی دانند که دوز بالا چقدر لازم است و درمان چه مشکلات طولانی مدتی را ممکن است ایجاد کند. افراد مبتلا به سرطان خون مزمن ، داروی داساتینیب را برای سالها مصرف می کنند که عوارض جدی چندانی ندارد.

در مطالعه اخیر دیگری ، دانشمندان از اکسیژن درمانی برای مقابله با سلولهای پیری استفاده کردند. سی و پنج بزرگسال ۶۴ سال به بالا اکسیژن درمانی را در یک محفظه تحت فشار دریافت کردند. پس از ۶۰ جلسه روزانه ،آزمایش آنها کاهش سلولهای پیری و بهبود طول بخشهای DNA به نام تلومر را نشان داد. تصور می شود که بخشهای کوتاه شده تلومرها یکی دیگر از علائم پیری است.

محققان همچنین به دنبال فناوری ویرایش ژن CRISPR برای درمان های ضد پیری هستند اما آزمایش ها تاکنون فقط روی موش ها انجام شده است.

بارزیلایی امیدوار است که در صورت موفقیت آزمایش متفورمین ، این دروازه را به روی موجی از داروهای جدید باز کند که می توانند پیری انسان را متوقف یا معکوس کنند. 

وی می گوید: "تا زمانی که پیری قابل پیشگیری نباشد ، برنامه های بهداشتی هزینه این نوع درمان را پرداخت نخواهند کرد." و اگر برنامه های بهداشتی درمان پیری را پوشش ندهند ، شرکت های دارویی انگیزه کمی برای سرمایه گذاری در تولید دارو دارند.

این ممکن است تنها مانعی باشد که بین انسانها و طول عمر بی سابقه وجود دارد. اداره سرشماری پیش بینی می کند که آمریکایی های متولد ۲۰۶۰ باید به طور متوسط ۸۵.۶ سال عمر کنند ، در حالیکه در سال ۲۰۱۸ طول عمر ۷۸ سال است . پیش بینی دو گری با ۵۰ درصد از این رقم بالاتر است. او معتقد است که امید به زندگی برای متولدین سال ۲۱۰۰ ممکن است ۵۰۰۰ سال باشد.

بارزیلائی پیش بینی متعادلتری دارد.وی می گوید: "ما در ۸۰ سالگی می میریم.  ۳۵ سال عمر اضافه کاملا متعادل است." "اما من معتقدم که این یک حد ثابت نیست."

برچسب ها: تدبیر24 ، پیری
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها