بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۱۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
زمانی که این دو ماسک روی هم استفاده شد، در شرایطی که ماسک پارچه ای روی ماسک پزشکی پوشیده شده بود، میزان ذرات مسدود شده به 92.5 درصد افزایش یافت.
تدبیر24»طی مصاحبه اخیر خود با برنامه خبری تودی، دکتر آنتونی فائوچی، رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و عضو ارشد گروه ویژه کاخ سفید در مبارزه با کووید-19، به این نکته اشاره داشت که استفاده از دو ماسک اقدامی منطقی است و احتمالا محافظت بیشتر در برابر انتقال کووید-19 را ارائه می کند.

 اما آیا پوشیدن دو ماسک برای شما ایده خوبی است؟ چه زمانی و چگونه باید این کار را انجام دهید؟

در ادامه آنچه تاکنون می دانیم، ارائه شده است.

از نظر تئوری، پوشیدن دو ماسک به کنترل شیوع کووید-19 کمک می کند

به گفته فیراس زابانه از بیمارستان هیوستون متدیست، استفاده از دو ماسک ممکن است کمک کند. این کار اقدامی منطقی به نظر می رسد زیرا لایه های بیشتری برای پالایش هوا وجود دارند. بازده پالایش افزایش می یابد، از این رو، ذرات کمتری از طریق ماسک نفوذ می کنند.

اما زابانه به این نکته نیز اشاره دارد که پوشیدن دو ماسک ممکن است احساس امنیت کاذب در افراد ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر فری از دو ماسک با کیفیت پایین روی یکدیگر استفاده کند، ممکن است این کار برای محافظت در برابر کووید-19 چندان موثر نباشد.

همچنین، اگر پوشیدن دو ماسک به درستی انجام نشود می تواند به واسطه نفوذ هوا از کناره های ماسک فرد را در معرض خطر بیشتری قرار دهد.

چرا قرار گرفتن درست ماسک روی صورت اهمیت دارد

به گفته دکتر اسکات شیفرس، استادیار مهندسی مکانیک دانشگاه بینگهمتون، که از زمان آغاز همه گیری کووید-19 روی آزمایش ماسک های مختلف کار کرده است، افزایش محافظت فقط به معنای افزودن لایه های بیشتر برای پالایش نیست.

اگر ماسک ها به گونه ای پوشیده شوند که به خوبی روی صورت فرد قرار نگیرند، هوای پالایش نشده ممکن است از طریق درزهای موجود نفوذ کند.

به عنوان مثال، پوشیدن دو ماسک جراحی بدون این که به خوبی روی صورت ثابت شده و تمام بخش ها را بپوشانند، ممکن است بهتر از یک ماسک نباشد. به گفته دکتر شیفرس، توانایی پالایش بخشی از کارایی ماسک را تشکیل می دهد، اما قرار گرفتن درست آن روی صورت از اهمیت بیشتری برخوردار است.

ماسک های جراحی استاندارد و ماده تهیه شده در ساخت آنها بسیار خوب هستند، اما اگر به درستی روی صورت قرار نگیرند، امکان نفوذ هوای پالایش نشده افزایش یافته و از کارایی ماسک در محافظت از فرد در برابر عوامل بیماری‌زا کاسته می شود.  

همچنین، اگر دو ماسک جراحی را روی یکدیگر استفاده کنید، ممکن است هوای بیشتری از درزهای ماسک عبور کرده و حتی هوای کمتری پالایش شود.

چگونه از قرارگیری درست ماسک روی صورت اطمینان حاصل کنیم؟  

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا به تازگی دو روش که برای حصول اطمینان بیشتر از قرارگیری درست ماسک روی صورت مورد مطالعه قرار گرفته اند را معرفی کرد.

2 ماسک روی هم؛ از کرونای قویتر تا کاربرد و اثر گذاری/ نتایج آزمایش حالت های مختلف کاربرد 2 ماسک باهم

یک روش شامل ایجاد یک گره در کش ماسک - در ماسک های پزشکی سه لایه که کش ها پشت گوش انداخته می شوند - در نزدیک ترین فاصله ممکن به کناره های آن برای جمع‌تر شدن کناره های ماسک و کاهش درزهای موجود است.

روش دیگر شامل پوشیدن یک ماسک پارچه ای روی یک ماسک پزشکی می شود.

طی یک آزمایش، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا آنچه به واسطه سرفه های یک فرد می تواند برای افراد دیگر رخ دهد را شبیه سازی کرد. در این آزمایش از ترکیب های مختلف پوشیدن ماسک استفاده شد.  

این ترکیب ها شامل بدون ماسک، فقط یک ماسک سه لایه پزشکی، فقط یک ماسک پارچه ای، دو ماسک، ماسک با کش های دارای گره، و ماسک با کش های بدون گره می شدند.

در مجموع، 10 ترکیب مختلف آزمایش شد و نتایج زیر حاصل شد:

1- پژوهشگران دریافتند که ماسک پزشکی با کش های بدون گره 40.2 درصد ذرات را از سرفه شبیه سازی شده مسدود کرده، در شرایطی که ماسک پارچه ای 44.3 درصد ذرات را مسدود کرده است.

2- با این وجود، زمانی که این دو ماسک روی هم استفاده شد، در شرایطی که ماسک پارچه ای روی ماسک پزشکی پوشیده شده بود، میزان ذرات مسدود شده به 92.5 درصد افزایش یافت.

3- افزون بر این، ماسک پزشکی با کش گره خورده 62.9 درصد ذرات را مسدود کرد.

4- زمانی که منبع سرفه بدون ماسک بود و افراد دیگر دو ماسک یا ماسکی با کش دارای گره پوشیده بودند، میزان قرار گرفتن افراد گیرنده در معرض ذرات به ترتیب 83 درصد و 64.5 درصد کاهش داشت.

5- اما بهترین نتایج زمانی کسب شد که هم منبع سرفه و هم افرادی که در نزدیکی وی قرار داشتند دو ماسک پوشیده یا از ماسک پزشکی با کش دارای گره استفاده کرده بودند.

6- میزان مواجهه با ذرات در افرادی که دو ماسک پوشیده بودند 96.4 درصد و در افرادی با ماسکی دارای کش گره خورده 95.9 درصد کاهش داشت.

استفاده از دو ماسک چه زمانی ایده خوبی است؟

به گفته، فیراس زابانه اگر قصد دارید از دو ماسک استفاده کنید، باید ماسک هایی با کیفیت خوب که پالایش حداکثری هوا را ارائه می کنند، انتخاب کنید.

ماسک باید به خوبی روی صورت شما ثابت شده و تمام بخش ها را بپوشاند تا هوای پالایش نشده از اطراف آن به داخل نفوذ نکند.

اگرچه چندین مطالعه نشان داده اند که استفاده از چند ماسک بر میزان اکسیژن دریافتی فرد تاثیرگذار نیست، اما استفاده از دو ماسک ممکن است به طور بالقوه تنفس را برای برخی افراد دشوارتر کند. لایه های بیشتر مواد پالایش کننده می تواند به معنای مقاومت بیشتر در برابر جریان هوا باشد.

اگر برای پیاده‌روی از خانه خارج می شوید و در تماس نزدیک با افراد دیگر قرار ندارید، استفاده از یک ماسک سه لایه با کیفیت خوب می تواند کافی باشد، اما اگر قرار است در تماس نزدیک با افرادی قرار بگیرد که آنها را نمی شناسید، استفاده از دو ماسک که به خوبی روی صورت قرار گرفته اند می تواند راه حل ساده ای برای افزایش محافظت از شما در برابر بیماری کووید-19 باشد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا نیز به این نکته اشاره داشته است که افراد باید حداقل از یک ماسک استفاده کنند، اما برای کسب اطمینان خاطر بیشتر، استفاده از ماسک دوم می تواند به بستن درزهای موجود در ماسک اول و ثابت شدن آن روی صورت کمک کند.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها