بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۱۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
تب یکی از علائم رایج در بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس جدید کرونا است.
تدبیر24»تب مانند سایر علائم کووید-۱۹ ممکن است در فاصله یک تا ۱۴ روز پس از عفونت با ویروس کرونا (دوره پنهانی یا کمون) ظاهر شود. البته باید توجه داشت که ممکن است بیمار دچار سرفه یا علائم دیگر بیماری باشد، اما به خصوص در روزهای اول بیماری تب نداشته باشد یا تبش کم‌شدت باشد.

هر چند به طور معمول دمای طبیعی بدن را ۳۷ درجه سلسیوس یا سانتی‌گراد (۳۶.۵ تا ۳۷.۵ درجه) در نظر می‌گیرند، بررسی‌های بزرگ اخیر نشان داده‌اند دمای عادی بدن انسان کمتر از این حد و  به طور میانگین در حد ۳۶.۶ (۳۶.۱ تا ۳۷.۲) درجه سلسیوس است.

سازمان جهانی بهداشت دمای ۳۷.۳ درجه سلسیوس و بالاتر را تب تعریف می‌کند و آن را نشانه‌ای از بیماری ویروس کرونا می‌شمارد.

تب به خودی خود نشانه بدی نیست و بیانگر واکنش دستگاه ایمنی بدن نسبت به عفونت است. اما تب‌های شدید به جز اینکه با عرق کردن، لرز، سردرد و خستگی و کوفتگی همراه هستند و باعث آزار فرد می‌شوند، ممکن است بیانگر بیماری وخیم باشند.

همچنین تب‌های بالای کنترل نشده ممکن است به حمله تشنجی و آسیب مغزی بینجامند.

انواع متفاوتی از دماسنج وجود دارند که می‌توانید برای اندازه‌گیری دمای بدنتان از آنها استفاده کنید: دماسنج‌های جیوه‌ای یا دیجیتال که ممکن است به صورت دهانی، زیربغلی یا مقعدی به کار روند. همچنین دماسنج‌های با طراحی مخصوص وجود دارند که درون گوش گذاشته می‌شوند (دماسنج صماخی) و نیز دماسنج‌هایی که روی پیشانی چسبانده می‌شوند و دماسنج‌های شریان گیجگاهی نام دارند.

از هر دماسنجی که استفاده می‌کنید، دستورات سازنده را برای کاربرد آن رعایت کنید.

چطور درجه حرارت بدن را اندازه بگیریم؟

اگر دماسنج در خانه ندارید، اگر کسی دیگری در خانه هست، می‌توان با گذاشتن پشت دست روی پیشانی‌تان تب‌دار بودنتان را بسنجد و به جز این افراد بزرگسال معمولا احساس تب و ناخوشی خودشان را به درستی در می‌یابند.

چگونه بدون دماسنج بفهمیم تب داریم؟

ضمنا توجه داشته باشید که عددی که دماسنج به شما می‌دهد، همه چیز را بیان نمی‌کند، بلکه سن فرد، حال عمومی فرد و علائم دیگری که بروز می‌دهد هم مهم هستند.

برای مثال در نوزادان کمتر از سه ماه اگر دمای بدن ۳۸ درجه و بالاتر باشد باید فورا با دکتر کودک تماس بگیرید.

 تب ۳۸.۳ درجه در یک فرد بزرگسال از جهات دیگر سالم ممکن است فقط ناراحتی مختصری ایجاد کند و فقط با استراحت و مصرف مایعات قابل درمان باشد، اما همین تب ۳۸.۳ درجه در بزرگسال دچار بیماری قلبی و دیابت به خصوص اگر با درد شدید و لرز همراه باشد، نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد.

در حال حاضر دانشمندان الگوی تب خاصی را با بیماری کووید-۱۹ مربوط باشد، شناسایی نکرده‌اند و همین موضوع درباره سایر علائم بیماری هم صادق است.

بیماری کووید-۱۹ با ترکیب‌هایی از علائم گوناگون با شدت‌های گوناگون بروز می‌کند و یک مجموعه نشانه معین که پزشک بر اساس آن با اطمینان فرد را مبتلا به ویروس کرونا اعلام کند، وجود ندارد.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها