بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز آغاز می‌شود و به نظر می‌رسد، کانون اصلی توجه این نشست، رایزنی‌های برجامی و بررسی راههای حفظ این توافق جهانی باشد؛ راههایی که بدون اصلاح در رفتار واشنگتن، لغو تحریم‌ها و بازگشت غربی‌ها به تعهدات برجامی، به مقصد مطلوب منتهی نمی شود.
تدبیر24»نشست امروز شورای حکام که تا پایان هفته ادامه خواهد یافت، نخستین نشست این نهاد از زمان شروع بکار دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن محسوب می شود. رفتار واشنگتن در این نشست زیر ذره بین اعضا خواهد بود. از این رو، این دوره از نشست های شورای حکام، فرصتی برای راستی آزمایی ادعاهای  دولت جدید ایالات متحده مبنی بر احترام به دیپلماسی، چندجانبه گرایی و اصلاح رفتار واشنگتن در برابر دیکر کشورها محسوب می شود.

تفاهم اخیر جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که در جریان سفر اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران انجام شد، نشانه ای دیگر از حسن نیت تهران در همکاری سازنده با آژانس بین المللی انرژی اتمی است و بار دیگر ثابت کرد که تهران با وجود بدعهدی های طرف های غربی برجام و نقض صریح این توافق بین المللی از جانب واشنگتن، همچنان اصلی ترین عامل حفظ و بقای این توافق جهانی است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از سفر رافائل گروسی به تهران تصریح کرد: همکاری ایران با آژانس ادامه پیدا می‌کند اما این همکاری فراتر از پروتکل الحاقی نخواهد رفت و در این چارچوب همکاری خواهیم کرد.

بر اساس این تفاهم ایران و آژانس، فعالیت‌های ضروری نظارت و راستی آزمایی آژانس تا سه ماه ادامه پیدا می کند. تفاهم صورت گرفته به طور پیوسته مورد بازنگری قرار خواهد گرفت تا نسبت به کارکرد آن برای هدفی که در نظر گرفته شده، اطمینان حاصل شود.

بر اساس بیانیه یادشده، ایران همچنین به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتامه پادمانی با آژانس کمافی‌السابق ادامه می دهد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در همه گزارش های خود تا کنون درخصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران، تایید کرده است که هیچ انحرافی در این فعالیت ها وجود نداشته است.

جمهوری اسلامی از اردیبهشت سال ۱۳۹۸ و در واکنش به خروج یکجانبه دولت وقت واشنگتن به ریاست ترامپ از برجام و عمل نکردن طرف های غربی برجام به تعهدات خود، طبق مفاد برجام، گام هایی را در مسیر کاهش تعهدات خود آغاز کرد. هدف ایران از این اقدام که مطابق با بند ۳۶ برجام انجام شد، حفظ این توافق بود و حالا اگر آمریکا و اروپایی خواستار بازگشت ایران به تعهدات برجامی هستند، به گفته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، باید این علت کاهش تعهدات ایران را برطرف کنند.

محمدجواد ظریف روز ۷ اسفند در توئیتی نوشت: آمریکا اذعان دارد که ایران تنها پس از آنکه این کشور از برجام خارج شد، گام هایی در جهت دوری برداشته است. در حالی که تا آن زمان ایران به محدودیت‌ها پایبند بود. این رفتار آمریکا، یعنی علت تغییر نکرده است.

ظریف در ادامه این توئیت نوشت: تروئیکای اروپایی هم مقصر هستند که به مدت سه سال هیچ تجارتی را با ایران انجام ندادند. آمریکا و تروئیکای اروپایی باید این علت را برطرف کنند، نه اینکه از ایران بخواهند اقدامات جبرانی مبتنی بر بند ۳۶ برجام را متوقف کند.

نشست شورای حکام امروز در شرایطی آغاز می شود برخی گزارش‌ها از تصمیم آمریکا برای ارائه یک قطعنامه ضد ایرانی در این نشست حکایت دارد. خبرگزاری‌ها گفته‌اند دیپلمات های آمریکایی روز پنجشنبه پیش نویس قطعنامه ای را توزیع کردند که اعتراض آمریکا را تشریح می کند و از ایران می خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

بلومبرگ نوشته در این سند آمده است که رئیس جمهوری بایدن روشن کرده است که اگر ایران به اجرای کامل تعهداتش در برجام برگردد، آمریکا هم چنین خواهد کرد.

کارشناسان معتقدند که ارائه چنین قطعنامه‌ای هرگونه امکان بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی برای دستیابی به توافق در خصوص برجام را به محاق می‌برد. این گونه رفتارها از نظر کارشناسان تداوم راهبرد فشار حداکثری ترامپ و رونمایی از نیت ستیزه‌جویانه دولت جدید آمریکا در برابر ایران و نقض آشکار وعده های دولت بایدن محسوب می شود.

ارائه این قطعنامه فعلا در سطح رسانه های مطرح شده و هنوز منابع رسمی واشنگتن آن را تایید تا تکذیب نکرده اند.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی روز گذشته(یکشنبه)  درخصوص احتمال صدور هرگونه قطعنامه ضدایرانی در نشست شورای حکام هشدار داد: در صورتی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین روز شنبه در توئیتی نوشت: مسوولیت مشترک ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی این است که تضمین کند که بحث ها بر تلاش های دیپلماتیک برای احیای کامل برجام تاثیر منفی نگذارد.

دولت بایدن که گویا نمی خواهد حقایق تاریخی را بپذیرد و قبول کند این دولت واشنگتن بود که با خروج از برجام و اعمال تحریم های غیرقانونی علیه ایران، باعث مشکلات و مسائل بعدی پیرامون این توافق از جمله کاهش تعهدات برجامی ایران شد، از ایران می خواهد که گام اول را بردارد و بعد از بازگشت ایران به تعهدات، آن وقت واشنگتن هم به برجام بازمی گردد ضمن این دولت جدید ایالات متحده با گرفتن ژست دیپلماتیک، از تمایل به بازگشت به مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران سخن گفته است.

جمهوری اسلامی ایران اما در عالی ترین سطح بارها به صراحت تاکید کرده است که بازگشت این کشور به تعهدات برجامی تنها زمانی روی خواهد داد که همه تحریم های آمریکا علیه ملت ایران لغو شود و پس از راستی آزمایی لغو تحریم ها، آن وقت واشنگتن می تواند به برجام بازگردد و ایران هم به تعهدات برجامی.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز ۱۹ بهمن در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش تاکید کردند: ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها