بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۲۲۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
محققان روشی ابداع کردند که عملکرد مغز فرد را برای افزایش اعتماد به نفس و ریشه کن کردن ترس تغییر می‌دهد.
تدبیر24»محققان برای این کار از ترکیب هوش مصنوعی و تکنولوژی اسکن مغز استفاده کردند. این شیوه درمانی پتانسیل درمان بیماری های روان شناختی مانند «اختلال اضطرابی بعد از حادثه» (PTSD) و انواع «فوبیاها» (ترس ها) را دارد.

اختلالات مرتبط با ترس یک نفر از هر ۱۴ نفر را تحت تاثیر قرار داده و فشار زیادی بر سازمان بهداشت روان وارد می آورد. امروزه یک رویکرد شایع در بیماران این است که تحت برخی از روش های درمانی به نام «تنفر زدایی» قرار می گیرند. به این صورت که آنها با مواردی که نسبت به آنها احساس ترس دارند، روبرو می شوند. به این امید که بیماران متوجه شوند چیزی که از آن می ترسند، به هیچ عنوان خطرناک نیست.

این درمان ذاتا ناخوشایند بوده و بسیاری از بیماران آن را ادامه نمی دهند. اکنون گروهی از محققان علوم اعصاب از دانشگاه کمبریج، ژاپن و آمریکا روشی یافته اند که به طور ناآگاهانه حافظه ترس را از مغز این افراد پاک می کند.

آنها برای خواندن و شناسایی حافظه ترس روش جدیدی ابداع کردند که «نوروفیدبک رمزگشایی شده» (Decoded Neurofeedback)  نامیده می شود. این شیوه، برای پایش فعالیت مغز از اسکن مغز استفاده کرده و الگوهای فعالیتی پیچیده تشکیل دهنده حافظه ویژه ترس را شناسایی می کند.

محققان در یک آزمایش روی ۱۷ داوطلب سالم، با به کارگیری شوک الکتریکی مختصر در داوطلبان در حالی که تصاویر کامپیوتری را تماشا می کردند، در آنها حافظه ترس را ایجاد کردند. محققان این الگو را شناسایی کردند و دوباره با دادن پاداش به افراد تحت آزمایش حافظه ترس را بازنویسی کردند.

دکتر «بن سیمور» یکی از نویسندگان مقاله توضیح داد: روش ارائه اطلاعات در مغز بسیار پیچیده است ولی امروزه با استفاده از هوش مصنوعی و روش های  تشخیص تصاویر، این امکان ایجاد می شود تا جنبه های محتوایی این اطلاعات را شناسایی کنیم.

وی افزود: هنگامی که یک ترس خفیف را در مغز ایجاد می کنیم می توانیم روش سریع درست خواندن آن را با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی ابداع کنیم. چالش بعدی یافتن روشی برای کاهش یا از بین بردن حافظه ترس بدون برانگیختن آگاهانه آن بود.

این محقق ادامه داد: در این آزمایش دریافتیم که حتی زمانی که داوطلبان در حال استراحت بودند، لحظات کوتاهی الگوی نوسانی فعالیت مغز که ویژگی های نسبی حافظه ترس را داشت، قابل شناسایی است. در حالی که داوطلبان از آن آگاه نبودند. از آنجایی که توانستیم این الگوهای مغزی را رمزگشایی کنیم، تصمیم گرفتیم هر بار که این ویژگی های حافظه را درک می کنیم، به افراد پاداش (مقدار کمی پول) دهیم.

محققان این رویه را در طول سه روز تکرار کردند. به داوطلبان گفته شد که دریافت پاداش مالی به فعالیت مغزی آنها ارتباط دارد ولی نمی دانستند چگونه. محققان با مرتبط کردن مداوم الگوهای جزئی فعالیت مغز در ارتباط با شوک الکتریکی با ارائه یک پاداش کوچک، امیدوار بودند تا به تدریج و ناآگاهانه بر حافظه ترس غلبه کنند.

دکتر «آی کویزومی» ادامه داد: در واقع ما موفق شدیم ویژگی های حافظه را که قبلا برای پیش بینی یک شوک دردناک تنظیم شده بودند، برای پیش بینی یک رخداد مثبت، دوباره برنامه ریزی کنیم.

محققان در مرحله دوم این مطالعه به داوطلبان تصاویری را نشان دادند که قبلا با شوک مرتبط بود تا مشاهده کنند چه اتفاقی رخ می دهد.

این مطالعه نشان داد که واکنش تیپیک ترس شامل عرق کردن پوست بدن می شود دیگر رخ نمی دهد. همچنین افزایش فعالیت «آمیگدال» (مرکز ترس مغز) مشاهده نشد؛ این بدان معنی است که محققان موفق شده بودند حافظه ترس را از بین ببرند.

هر چند این مطالعه ابتدایی و روی تعداد کمی انجام شده است اما محققان امیدوارند که از این روش بتوانند برای درمان بالینی بیماران مبتلا به PTSD و فوبیا استفاده کنند.

آنها می گویند: چنین درمانی در مقایسه با درمان های دارویی سنتی فواید بسیاری خواهد داشت. همچنین بیماران، دیگر استرس مربوط به تنفرزدایی و همچنین عوارض دارویی را تجربه نخواهند کرد.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها