بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
در حالی رشد اقتصادی در ۹ ماهه سال مثبت شده که فعالیت‌های صنعت، نفت، کشاورزی و برق، گاز و آب، بیشترین سهم در این رشد را داشته‌اند.
تدبیر24»طبق اعلام بانک مرکزی تولید ناخالص داخلی کشور در ۹ ماهه سالجاری به ۴۸۰ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سال قبل معادل ۲.۲ درصد رشد یافته است. 

همچنین، رشد تولید ناخالص داخلی در بهار امسال ۲.۹- درصد بود که این رقم در تابستان و پاییز به ۵.۲ و ۳.۹ درصد افزایش یافته است.

رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز که در بهار سال جاری ۰.۶- درصد بود در تابستان و پاییز به ۳.۲ و ۲.۹ درصد افزایش یافته و بر این اساس رشد اقتصادی بدون نفت کشور در ۹ ماهه سالجاری معادل ۱.۹ درصد حاصل شده است.

اما بررسی رشد اقتصادی ۹ ماهه امسال در رابطه با سهم فعالیت‌ها از محصول ناخالص داخلی بیانگر این است که سهم بخش کشاورزی از ۰.۸ به ۰.۵ درصد کاهش یافته و نرخ رشد این بخش نیز به ۴.۶ درصد رسیده است. 

سهم نفت از تولید ناخالص داخلی از منفی ۷.۷ به ۰.۵ درصد افزایش یافته و نرخ رشد این بخش نیز ۳.۹ درصد رسیده است. 

علاوه براین، سهم بخش خدمات نیز از رشد اقتصادی از صفر  به منفی ۰.۲ رسیده و افزایش یافته است که نرخ رشد این بخش به منفی ۰.۳ رسیده است. 

از سوی دیگر، گروه صنایع و معادن در رشد اقتصادی ۹ ماهه سالجاری سهمی معادل ۱.۵ درصد داشته‌اند که با رشد مواجه شده و نرخ رشد آن نیز به ۶ درصد رسیده است.
 
در آخر، در این مدت سهم بخش ساختمان ۰.۲ درصد و نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما نرخ رشد آن مثبت ۳.۶ درصد شده است.
 
بنابراین، علت عمده افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (رشد اقتصادی) را باید در افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های صنعت، نفت، کشاورزی و برق، گاز و آب دنبال کرد به‌گونه‌ای سهم هر یک در تولید ناخالص داخلی ۹ ماهه اول امسال به ترتیب ۰.۹، ۰.۵، ۰.۵ و ۰.۴ درصد است.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها