بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۲۲۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
مصرف بعضی مواد خوراکی علاوه بر طعم و مزه خوب، می‌تواند خطر مرگ و میر ناشی از انواع بیماری‌ها را در انسان تا حد قابل توجهی کاهش دهد.
تدبیر24»اینکه بزرگسالان به مقدار کافی میوه و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه خود مصرف نمی کنند کاملا اثبات شده است. این مساله به تضعیف قوای جسمی و سلامتی بدن فرد می‌انجامد. اما داده ها در مورد چگونگی تأثیر مصرف میوه و سبزیجات بر میزان مرگ و میر محدود و متناقض است. دقیقاً مشخص نیست که برای تداوم سلامتی در درازمدت باید روزانه چه مقدار از این محصولات بخوریم.
 
یک تیم پزشکی به سرپرستی دکتر دونگ دی وانگ در بیمارستان بریگام و دانشکده پزشکی هاروارد، رابطه بین مصرف میوه و سبزیجات و مرگ‌و‌میر را بررسی کردند. محققان داده‌های این مطالعه را از اطلاعات بدست آمده بیش از ۶۶هزار زن از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۴ و تحقیق دیگری با بیش از ۴۲هزار مرد از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۴ جمع آوری کردند. آنها شامل شرکت کنندگانی بدون ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان در هنگام شروع مطالعات بودند. شرکت کنندگان هر دو یا چهار سال به سوالات مربوط به رژیم غذایی خود پاسخ می دادند.
 
این تیم یک فراتحلیل انجام داده و داده‌های آن را با نتایج منتشر شده از ۲۴ مطالعه دیگر ترکیب کرده است. بودجه این کار توسط انستیتوی ملی سرطان (NCI) ، موسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI) و انستیتو ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی (NIDDK) تأمین گردید. نتایج آندر تاریخ اول مارس ۲۰۲۱ مشخص و منتشر شد. 
 
بر اساس نتایج بدست آمده، همانطور که انتظار می رفت، با افزایش مصرف میوه و سبزی، مرگ و میر کاهش یافت. خوردن به طور متوسط پنج وعده در روز با ۱۳٪ کاهش خطر مرگ نسبت به خوردن فقط دو وعده در روز همراه بود. این در حالی است که بیش از پنج وعده در روز با کاهش بیشتر خطر مرگ و میر افراد همراه نبود.
 
مصرف میوه و سبزیجات ارتباط تنگاتنگی با مرگ‌و‌میر دارد. کمترین خطر مرگ‌ومیر تقریباً دو وعده در روز برای میوه و سه وعده در روز برای سبزیجات بود. برای مقایسه، بزرگسالان در آمریکا به طور متوسط یک وعده میوه و 1.5 وعده سبزیجات در روز مصرف می‌کنند.  فراتحلیل ورت گرفته از ۲۶ مطالعه که در مجموع بیش از ۱.۸ میلیون شرکت کننده در آن شرکت داشتند نیز نتایج مشابهی با دو مطالعه قبلی را نشان داد.
 
هنگامی که محققان علل فردی مرگ را بررسی کردند، دریافتند که مصرف بیشتر میوه و سبزیجات با کاهش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری های قلبی-عروقی و تنفسی همراه است. خوردن میوه بیشتر، نه سبزیجات، با کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان همراه بود. در مقابل، مرگ‌ومیر ناشی از بیماری های تخریب‌کننده عصبی با مصرف میوه و سبزی ارتباطی نداشت.
 
در حالی که این نتایج برای اکثر انواع میوه‌ها و سبزیجات صدق می‌کند، استثناهای خاصی نیز وجود دارد. مصرف سبزیجات نشاسته دار مانند نخود فرنگی و ذرت، با کاهش مرگ‌ومیر همراه نبود. همچنین مصرف سیب‌زمینی یا آب‌میوه نیز ارتباطی با مرگ مصرف‌کننده آن نداشت. محققان در این بررسی صرفا ارتباط بین رژیم غذایی و مرگ و میر را بررسی کردند. اگرچه آنها سایر فاکتورهای مربوط به سلامتی مانند سن و فعالیت بدنی را هم در نظر گرفتند اما رژیم‌های غذایی افراد را کنترل نداشتند. بنابراین، نتایج نمی تواند ثابت کند که خوردن میوه و سبزیجات بیشتر، خطر مرگ را کاهش می دهد. 
 
در عین حال، توصیه‌های برگرفته از نتایج تحقیقات آنها حاکی از آن است که مصرف دست‌کم ۵ وعده میوه و سبزیجات در یک شبانه روز می  تواند کمک شایانی به سلامتی افراد در سنین مختلف کرده و در بلندمدت خطر ابتلا به بیماری‌ها مرگبار را کاهش دهد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها