بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۲۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
با فرارسیدن تعطیلات نوروزی گویی بخشی از مردم با بی تفاوتی نسبت به عجز و التماس مسئولان بهداشتی و درمانی کشور در حال بستن چمدان های خود برای رفتن به سفری متفاوت با طعم تلخ کرونا هستند.
تدبیر24»اکنون حدود یکسال و اندی است که دنیا درگیر ویروس همه گیر کرونا شده که با تازگی نیز این ویروس رخت نوعی بر تن کرده است. در طول این مدت موج های متعددی را از این ویروس پشت سر گذاشته ایم اما در هر بار تعدادی از عزیزان خود را نیز با این موج رهسپار دیار باقی کرده ایم.

در نهایت در طول یکسال و اندی سر و کله زدن با این مهمان ناخوانده، دستاوردها و تجاربی را نیز برای مقابله با این ویروس به دست آورده ایم که یکی از آن ها تولید واکسن می باشد. با رقابت شرکت های مختلف داروسازی برای تولید و تامین واکسن، کشورهای مختلف نیز واکسیناسیون را آغاز کرده تا بتوانند به ایمنی نسبی در برابر این ویروس دست یابند. اما علی رغم همه این تلاش ها همچنان متخصصان و متولیان حوزه بهداشت و درمان در سراسر دنیا معتقدند که پیشگیری بهترین گزینه پیش رو برای مقابله با این ویروس خوش پوش است که این روزها نیز با جهش های متعدد رخت های مختلفی را در نقاط گوناگون دنیا بر تن کرده است.

اما گویی با فرارسیدن تعطیلات نوروزی عده ای قصد دارند با بی توجهی به هشدارها و دستورالعمل های متولیان حوزه درمان کشور، به سفر رفته و آنطور که بنظر می رسد قصد دارند قرنطینه تحمیلی سال پیش را نیز جبران کنند.

مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در روز درختکاری تاکید داشتند که بنده تابع دستورالعمل های ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا هستم و امسال نیز به سفر نخواهم رفت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان منتخبان مردم از شهرهای مختلف کشور دست یاری به سمت مردم دراز کرده و آن ها نیز در کنار مسئولان بهداشتی و درمانی کشور خواستار خودداری از انجام سفرهای نوروزی شده و نسبت به تبعات انجام سفرهای نوروزی نیز هشدار داده اند. 

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و نماینده نوشهر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: استان‌های شمالی کشور به ویژه استان مازندران و غرب آن همواره مورد هدف گردشگران بودند منتها در حال حاضر چند شهر این استان در وضعیت نارنجی در وضعیت شیوع کرونا به سر می‌برند و به سمت قرمز شدن حرکت می‌کند. نگرانی آن است که با حضور مسافران وضعیت شهرهای زرد به نارنجی و نارنجی به قرمز تبدیل شود.

وی ادامه داد: قطعا با هجوم مسافران شیوع ویروس کرونا افزایش پیدا می‌کند آن هم در شرایطی که زیرساخت‌های درمانی در استان مازندران بسیار محدود است و حتی برای افراد بومی کفاف نمی‌دهد چه برسد به این‌که غیربومی‌ها و مسافران بخواهند از آن استفاده کنند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به عنوان یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان و یکی از نمایندگان غرب استان مازندران و فردی که در نظام سلامت به مردم خدمت می‌کند، از آنها می‌خواهم که در ایام نوروز همچون یک سال گذشته یار و یاور کادر بهداشت و درمان و نظام سلامت باشند.

نماینده نوشهر گفت: از مردم خواهش می‌کنم که از سفر کردن در ایام نوروز بپرهیزند به خصوص به شهرهایی که آماده ورود به وضعیت قرمز را دارد این بازی‌کردن با مرگ است این ویروس با کسی شوخی ندارد. از مردم خواهش می‌کنم که از سفر به استان‌های شمالی به ویژه استان مازندران و غرب آن پرهیز کنند تا خدایی ناکرده با وقایع ناگواری مواجه نشوند.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از رفتن به سفرهای نوروزی، بیان کرد: همان طوری که مقام معظم رهبری فرمودند رعایت دستورالعمل ها و پروتکل هایی که از سوی ستاد ملی مقابله کرونا اعلام می گردد، وظیفه ما است. نکته اساسی این است که این وظیفه به عهده یکایک ما گذاشته شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: از آنجا که مقام معظم رهبری تاکید داشتند که به سفر نخواهند رفت و تابع دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا هستند، ما نیز باید از ایشان تبعیت کرده و پروتکل های ابلاغی را دنبال کنیم. سلامتی مردم از هرچیزی بیشتر اهمیت دارد.

نماینده مردم یزد در مجلس با  بیان اینکه حدود یکسال و اندی است که کشور گرفتار این بیماری شده و تاکنون چندین پیک را نیز پشت سر گذاشته ایم، تصریح کرد: مردم در این مدت سختی زیادی را تحمل کرده و از لحاظ روحی و روانی نیز تحت فشار هستند اما این بدان معنا نیست که ما از این بیماری غافل شده و با بی توجهی به پروتکل های ابلاغی بحران دیگری را رقم بزنیم. بلکه ما با رعایت دقیق پروتکل های ابلاغی و حفظ سلامتی خود و اعضای خانواده می توانیم حداقل نشاط را برای خانواده های خود ایجاد کنیم.

جوکار  افزود: امروز نیز در آستانه فرا رسیدن نوروز انتظار می رود تا به گونه ای عمل شود که شاهد شیوع گسترده این بیماری و آغاز موج چهارم آن نبوده و زنجیره انتقال انسانی آن نیز قطع شود. ان شاءالله با رعایت دقیق پروتکل ها و دستورالعمل های ابلاغی مردم سال نو را در سلامتی آغاز خواهند کرد.

اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با ایسنا، تاکید کرد: با توجه به اینکه در بحث مقابله با کرونا هنوز به سطح ایمنی در کشورمان دست نیافته ایم، رعایت پروتکل های بهداشتی امری ضروری است. واکسنی که در داخل کشور در دست تولید است، هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده و از سوی دیگر واکسن وارداتی نیز بسیار محدود بوده و فقط برای قشر خاصی قابل استفاده است.

وی در ادامه اظهار کرد: تا زمانی که واکسیناسیون برای گروه های آسیب پذیر انجام نشده باشد و با به سطح ایمنی دست نیافته ایم، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اجرای دستورالعمل های بهداشتی تنها راه مقابله با این ویروس است. اگر در ایام نوروز سفرها به مناطق گردشگری انجام شود و شاهد ازدحام در این مناطق باشیم، شاهد موج چهارم این بیماری خواهیم بود که کنترل آن نیز به سادگی ممکن نیست.

نماینده مردم سمیرم در مجلس تصریح کرد: باتوجه به جهش های اخیر ویروس کرونا قطعا آغاز موج چهارم این بیماری خوشآیند نخواهد بود و به سادگی نیز نمی توان از آن عبور کرد چراکه بر اساس آمار ویروس جهش یافته هم قدرت انتقال سریع تری دارد و هم درمان آن پیچیده تر است. فلذا پروتکل های بهداشتی تا زمانی که واکسیناسیون انجام شود باید با جدیت دنبال گردد.

وی در ادامه به عنوان یک عضو از جامعه پزشکی کشور؛ بیان کرد: مردم ما یکسال وضعیت کرونایی را تحمل کردند و اکنون صلاح بر این است تا چندماه دیگر نیز پروتکل ها را همچنان با جدیت دنبال کرد. ان شاءالله چند ماه آینده وضعیت بهتر شده و فرصت مناسبی برای سفرهای مردم فراهم می شود. کادر درمانی کشور نیز در این مدت فشار زیادی را تحمل کرده و در ایام نوروز نیز آن ها مانند سایر افراد دوست دارند در کنار خانواده های خود وقت بگذرانند.

رضا آریان پور عضو کمیسیون بهداشت و نماینده مینودشت در مجلس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بهترین و مطمئن‌ترین راه برای پیشگیری از کرونا حفاظت شخصی یعنی استفاده از ماسک، دوری از تجمعات و نرفتن به سفرهای ضروری است.

نماینده مینودشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به در پیش‌ رو بودن ایام تعطیلات نوروز گفت: این سنت مردم ایران است که در ایام تعطیلات نوروز به دید و بازدید و مسافرت می‌روند حق‌شان این است که بعد از چند ماه کار مداوم استراحت کنند اما متاسفانه به دلیل شرایط پیش آمده این امکان در یکسال گذشته برای آنها فراهم نبود. مسافرت به معنای افزایش تجمعات است و احتمال ابتلای افراد افزایش پیدا می‌کند این یعنی مسافر به جای لذت از سفر دچار بیماری خواهد شد.

وی ادامه داد: مسافران معمولا در ایام نوروز به استان های شمالی و استان‌های دارای بناهای تاریخی می‌روند که ازدحام جمعیت برای آنها و ساکنان بومی خطرآفرین است. اگر مسافران دچار بیماری شوند مجبورند به بیمارستان مراجعه کنند قطعا در این شرایط مراقبت از بیمار سخت خواهد بود و عملا کل سفر تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد پس درخواست ما از مردم این است که تا حد امکان از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند. در نوروز و تابستان گذشته همکاری خوبی از سوی مردم صورت گرفت امیدواریم در سال ۱۴۰۰ نیز شاهد همکاری خوب مردم باشیم.

آریان‌پور مجددا از مردم خواست که از مسافرت‌های غیرضروری و سفرهای دارای جنبه تفریحی پرهیز کنند.

کمال حسین پور نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در گفت وگو با ایسنا در این زمینه تصریح کرد: باتوجه به اینکه همچنان ویروس کرونا در سطح کشور در حال چرخش بوده و متاسفانه ما روزانه شاهد فوت ۸۰ الی ۹۰ نفر از هموطنان خود هستیم و از سوی دیگر نوع جهش یافته ویروس نیز به کشور راه یافته است، ضروری است که پروتکل های بهداشتی را همچنان با جدیت دنبال کنیم.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر خاطرنشان کرد: اکنون تنها راه مقابله با این بیماری، پیشگیری از ابتلا به آن می باشد و هیچ درمان قطعی برای شکست این بیماری تاکنون کشف نشده است. ارتباط های غیر ضرور سرعت انتقال این بیماری را افزایش داده و خانواده های بیشتری را درگیر می کند. تا جایی که امکان دارد باید از تجمعات و ارتباط های غیر ضروری خودداری کرد.

حسین پور تاکید کرد: برای حفظ سلامتی خود، خانواده و جامعه باید از رفتن به سفرهای تفریحی به ویژه در ایام نوروز پرهیز شود. آیا یک مسافرت انقدر ارزش دارد که چند روزی عزیزان ما را راهی بیمارستان کند. از همه مردم تقاضا می کنیم از رفتن به سفرهای غیرضروری خودداری کرده و نوروز امسال را نیز در خانه و در کنار عزیزان خود بگذرانند. تنها راه کنترل این بیماری رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی است. 

اسماعیل حسین زهی از دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از رفتن به سفرهای نوروزی، بیان کرد: با توجه به اینکه روز به روز تعداد شهرهای قرمز کشور از لحاظ درگیری با بیماری کرونا روبه افزایش است از مردم تقاضا داریم از انجام سفرهای تفریحی در ایام نوروز خودداری کنند. متاسفانه نوع جدید این ویروس که انگلیسی می باشد وارد کشور شده و بر اساس گزارشات از ویروس ووهان چین نیز خطرناک تر است.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استان های شمالی و چنوبی کشور که در ایام نوروز مسافرپذیر نیز هستند، این روزها وضعیت شکننده ای داشته و انجام سفرهای تفریحی به این استان ها می تواند شرایط سختی را برای کادر درمانی کشور رقم بزند. امیدواریم توجه مردم به پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی همچنان ادامه داشته و ملاحضه کادر درمانی کشور را نیز کنیم.

حسین زهی تاکید کرد: از مردم تقاضا داریم از رفتن به سفرهای تفریحی و غیرضروری خودداری کرده و همچنان رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا را با توجه بیشتری دنبال کنند.

غلامرضا شریعتی نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از رفتن به سفرهای نوروزی، بیان کرد: متاسفانه ویروس کرونا همچنان در سطح کشور در حال چرخش است و وجود ویروس انگلیسی نیز خطر این بیماری را تشدید کرده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: انجام سفرهای نوروزی در این شرایط اصلا به مصلحت کشور نیست. بهتر است با رعایت پروتکل های بهداشتی و نرفتن به سفر کمی از فشار کادر درمانی کشور کم کنیم. مقام معظم رهبری نیز که هرسال در ایام نوروز به مشهد مقدس مشرف می شدند امسال فرمودند با توجه به توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا به سفر نخواهند رفت.

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: وضعیت در سطح استان مازندران بسیار شکننده است و ما نیز جزء استان هایی هستیم که ستاد مقابله با کرونا سفر به آن را ممنوع اعلام کرده است. با کوچک ترین بی توجهی به پروتکل های بهداشتی و انجام سفرهای تفریحی وضعیت تغییر کرده و قطعا کادر درمانی کشور با فشار دوچندان مواجه خواهند شد.

شریعتی  افزود: برای حفظ سلامتی خود و جامعه ضروری است که توصیه های مسئولان بهداشتی و ستاد ملی مقابله با کرونا را جدی گرفته و از انجام سفرهای تفریحی در ایام نوروز پرهیز کنیم.

رحمت الله فیروزی پوربادی نماینده مردم نطنز نیز در گفتگو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از رفتن به سفرهای نوروزی، بیان کرد: رفتن به سفرهای نوروزی و بی توجهی به پروتکل های ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا می تواند آغازگر موج چهارم این بیماری در استان های مختلف کشور بوده و سلامتی همه هموطنان را تهدید کند. برای حفظ سلامتی خود و هموطنانمان بهتر است امسال نیز مانند سال گذشته سفرهای نوروزی انجام نشده و حتی الامکان از برگزاری تجمعات و دورهمی ها پرهیز شود.

وی در ادامه اظهار کرد: بر ما نیز واجب است از مقام معظم رهبری تبعیت کرده و از هرگونه سفر غیر ضروری پرهیز کنیم.

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تجربه ثابت کرده هرچقدر تعاملات و حضور در اجتماعات بیشتر باشد احتمال شیوع گسترده این بیماری نیز افزایش می یابد. سفر رفتن نیز یکسری آزادی ها و تفریحاتی را به دنبال دارد که خود مغایر با پروتکل های بهداشتی است.

فیروزی پوربادی تاکید کرد: از مردم تقاضا داریم تا جایی که ممکن است از رفتن به سفرهای تفریحی در ایام نوروز خودداری کنند. سهل انگاری نسبت به پروتکل های بهداشتی می تواند تبعات بدی را برای جامعه به دنبال داشته باشد.

همایون سامه یح عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز اظهار کرد: متأسفانه در چند ماه اخیر شاهد جهش ویروس کرونا موسوم به کرونا انگلیسی در کشور بودیم که قدرت کشندگی و میزان انتقال آن به شدت افزایش پیدا کرده است به طوری که اگر در گذشته یکی از افراد خانواده مبتلا به کرونا می شد این احتمال وجود داشت که سایر افراد خانواده با رعایت پروتکل های بهداشتی دچار بیماری نشوند اما این شرایط درباره کرونا انگلیسی صدق نمی کند. احتمال بسیار زیاد است که اگر یکی از اعضای خانواده به کرونا انگلیسی مبتلا شد یکی از آنها از دست برود.

وی افزود: البته ما امیدواریم در خردادماه با تولید انبوه واکسن کرونا در کشور واکسیناسیون عمومی مردم شروع شود تا کشور از این بحران خارج شود. پس تا آن زمان از مردم درخواست می کنیم که صبور باشند و در ایام عید دید و بازدید نکنند. می دانیم که دید و بازدید عید و صله رحم همه جزو سنت ما است و در تمامی ادیان بر صله رحم تأکید شده اما با توجه به شرایط فعلی از مردم می خواهیم که خوددار باشند، دید و بازدید عید نکنند و به مسافرت نروند تا به تولید انبوه واکسن در کشور برسیم. قطعا از آن زمان به بعد زندگی روال عادی خود را در پیش خواهد گرفت.


علی رغم همه توصیه ها و هشدارها نسبت به آغاز موج چهارم کرونا با رفتن به سفرهای نوروزی، عده ای از مردم کوله بار سفر بسته و با حرف هایی نظیر «ما از ماسک استفاده می کنیم»، «به هتل می رویم»، «فاصله گذاری را رعایت می کنیم» ،« به مکان های شلوغ نمی رویم» در حال توجیه و قانع کردن خود هستند. 

در حالی که سرآغاز موج های قبلی کرونا نیز تجمعات و مسافرت هایی با تکیه بر این استدلال ها بوده است‌. با این تفاوت که دیگر کشور تنها با ویروس برخاسته از ووهان چین روبرو نیست و ویروس جهش یافته انگلیسی نیز در سطح کشور در حال تاخت و تاز است. 

همان طوری که تمام مسئولان متولی این حوزه هشدار داده اند آغاز موج چهارم کرونا و چرخش ویروس جهش یافته در سطح کشور تبعات سنگینی به دنبال خواهد داشت و عبور از این موج به مراتب سخت تر و پرهزینه تر از موج های قبلی این بیماری در کشور خواهد بود. حال باید از مسافران نوروزی تنها یک سوال را قبل از آغاز سفر مطرح کرد و آن این است که سفر به چه قیمت؟

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها