بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۲۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
نتایج تحقیقات جدید دانشگاه کنت و دانشگاه لیدزبکت انگلستان نشان داده است که احساس شرم و ننگ در تصور ابتلا به کووید-۱۹ با رعایت کمتر فاصله اجتماعی و احتمال کمتر گزارش ابتلا به این بیماری به مقامات و تماس‌های پنهانی در ایتالیا، کره جنوبی و ایالات‌متحده همراه شده است.
تدبیر24»نتایج این مطالعه نشان داد، افرادی که به واکنش دولت خود نسبت به بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ اعتماد دارند و احساس  همبستگی متقابل دارند، احتمال بیشتری وجود دارد که ابتلا به کووید-۱۹ را به مقامات و آشنایان گزارش دهند.

در ایتالیا و کره جنوبی، افراد همچنین اگر به واکنش دولت خود به بیماری همه‌گیر اعتماد کنند، به احتمال زیاد از قوانین فاصله اجتماعی پیروی می‌کنند، در حالی که در ایالات‌متحده آمریکا، اعتماد به رعایت فاصله اجتماعی منجر نمی‌شود. این مورد را می‌توان با رفتار دولت سابق توضیح داد که بر ارزش‌های احترام به اقتدار و سیاست «آمریکایی مقدم است» تاکید می‌کرد و توصیه‌های علمی و فاصله اجتماعی را مورد تحقیر قرار می‌داد.

بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان با اجرای اقدامات قرنطینه با درجات مختلف به همه‌گیری کووید-۱۹ واکنش نشان داده‌اند اما برای موثر بودن، این اقدامات باید به همکاری شهروندان متکی بود. این یافته‌ها حاکی از آن است که ارزش‌های سلسله مراتب و وابستگی متقابل از سوی دولت‌ها که مردم را به اطاعت وادار می‌کنند، نتیجه معکوس می‌دهد و حتی باعث می‌شود که مقامات کمتر بتوانند موارد جدید را ردیابی و آزمایش کنند چون افراد کمتر از این قوانین پیروی می‌کنند. این به نوبه خود می‌تواند بر سلامت عمومی تاثیر منفی داشته باشد.

این تحقیق به سرپرستی دکتر جیووانی تراواگلینو (دانشگاه کنت) و دکتر چانکی مون (دانشگاه لیدزبکت) انجام شد و به اهمیت همکاری و همبستگی در توضیح انطباق افراد با هنجارهای فاصله اجتماعی اشاره دارد.

دکتر تراواگلینو گفت: «تحقیقات ما اهمیت مدیریت احساس شرم مرتبط  با کووید-۱۹ که شاید تلاش مقامات را برای کنترل آن تضعیف می‌کند، برجسته کرده است. دولت‌ها و تصمیم‌گیرندگان با تمرکز بر اهمیت انسجام اجتماعی و قابل اعتماد بودن در تلاش برای مقابله با همه‌گیری و مدیریت واکنش‌های عمومی ممکن است به شفافیت و انطباق بهتری برسند.»

دکتر مون گفت: «در این تحقیق، ما تشخیص دادیم که نقش اعتماد به دولت‌ها و احساسات خودآگاه (شرم و گناه) عوامل تعیین‌کننده‌ای برای رعایت  فاصله اجتماعی و تصمیم به گزارش ابتلا به بیماری به مقامات بهداشتی یا آشنایان است. هنگامی که دولت‌ها و تصمیم‌گیرندگان در رابطه با کووید-۱۹ سیاست‌ها و مقرراتی را وضع می‌کنند، باید توجه داشته باشند که انگ زدن یا سرزنش مردم به دلیل ابتلا به این ویروس می‌تواند به‌طور بالقوه نتیجه معکوس دهد. تلاش دولت‌ها برای تقویت اعتماد، شاید عامل اصلی عبور از بحران ویروس کروناست.»

نتایج این تحقیق با عنوان «رعایت و خوداظهاری در طول بیماری همه‌گیر کووید-۱۹: مطالعه بین فرهنگی از احساس اعتماد و خودآگاهی در ایالات‌متحده، ایتالیا و کره جنوبی» توسط Frontiers در مجله Psychology منتشر شده است.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها