بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۲۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
خانواده تئاتر بعد از یک سال سخت و نفس‌گیر، سال ۱۴۰۰ را با این امید آغاز کردند که شرایط قدری مساعدتر شود و فعالان این حوزه کمتر به درِ بسته بخورند با این حال در میانه تعطیلات نوروزی، به مدت دو سه روزی، تن و بدن‌شان لرزید.
تدبیر24»از اواخر اسفند ماه اعلام شد چند اثر نمایشی اجرای خود را روز هشتم فروردین سال  ۱۴۰۰ آغاز می‌کنند. هنوز خانواده تئاتر در کار تبریک سال نو و البته تبریک روز جهانی تئاتر (۷ فروردین برابر با ۲۷ مارس) بودند که ناگهان خبر رسید به دلیل تغییر وضعیت تهران از زرد به نارنجی (افزایش شیوع کرونا)، بنا بر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تمام مشاغل گروه سه که سینما و تئاتر هم جزو آن بودند، تا اطلاع ثانوی تعطیل است. طبیعتا می‌توان تصور کرد کسانی که در کل سال ۱۳۹۹ بارها فعالیت‌شان تعطیل شده بود، چه حالی پیدا کردند ولی خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد، شامگاه ۱۱ فروردین ماه مشخص شد سینما و تئاتر بعد از یک سال به مشاغل گروه دو منتقل شدند و دست‌کم فعلا شرایط کمی مساعدتر به نظر می‌رسد.

البته همین تعطیلی کوتاه مدت سبب شد نمایش‌ها با چند روز جابه جایی روی صحنه بروند و حالا قرار است تعدادی از این نمایش‌ها از فردا، یکشنبه ۱۵ فروردین ماه اجرای خود را آغاز کنند.

مجموعه تئاتر شهر سال نو را با اجرای دو نمایش آغاز می‌کند.

در تالار چهارسو، تئاتر موزیکال «جنگ و صلح» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی میثم یوسفی از روز ۱۵ فروردین راس ساعت ۱۹ و با مدت زمان ۴۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است:«در مجلس بزمی دو خانواده سازهای سنتی (ایرانی )و کلاسیک (فرنگی) در حال اجرای موسیقی هستند  که دو ساز جوان کمانچه از خانواده سازهای ایرانی و چنگ از خانواده سازهای کلاسیک رخ در رخ یکدیگر قرار گرفته و یک دل نه صد دل عاشق و واله و شیفته یکدیگر می‌شوند و با توجه به اختلافات بین فرهنگی و خانوادگی شان با ممنوعیت خانواده‌هایشان مواجه می‌شوند.»

«مِرفی» عنوان دیگر نمایش جدید مجموعه تئاتر شهر است که از روز ۱۷فروردین ماه در تالار سایه روی صحنه می‌رود.

این نمایش به نویسندگی سپیده ضیایی و کارگردانی نگین ضیایی، پیش از این در بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران به عنوان یکی از آثار برگزیده معرفی شده بود.

در خلاصه داستان آن آمده است: «در عین حال که نمی‌شه انتظار داشت اوضاع بهتر بشه، دست‌کم لزومی نداره واهمه داشته باشیم که چیزی بدتر بشه. اوضاع همیشه همونطور که هست باقی می‌مونه. به این ترتیب، خارج از وجود خود مِرفی، دست‌کم پنج نفر به مِرفی نیاز دارن.»

«مرفی» ساعت ۱۸:۴۵ با مدت زمان ۶۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

قرار است در چند روز آینده، نمایش«کنسرت مرگ گرم» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر هم اجرای خود را در تالار قشقایی آغاز کند.

«لباس جدید پادشاه» در سنگلج

اما تماشاخانه قدیمی «سنگلج» بهار خود را با اجرای نمایش «لباس جدید پادشاه» نوشته فرزاد فخری‌زاده و کار لادن نازی آغاز می‌کند. این اثر نمایشی ساعت ۱۸ به مدت زمان ۷۵ دقیقه اجرا می‌شود.

«عمو لاورورف» و «هار» به ایرانشهر آمدند

«هار» نام نمایشی است به نویسندگی، طراحی و  کارگردانی حسین پوریانی‌فر که از ۱۷ فروردین در تالار استاد سمندریان اجرا می‌شود.  

در خلاصه داستان این نمایش آمده:  این کت واک است...

نمایش «هار»  ساعت ۱۸ و سی دقیقه به مدت یک ساعت روی صحنه می‌رود.

در سالن استاد ناظرزاده هم نمایش «عمو لاوروف» از ۱۸ فروردین اجرای خود را آغاز می‌کند. نمایشی به نویسندگی و کارگردانی امیر امیری که در خلاصه داستان آن آمده:«اگر به شما بگویند فقط یک ساعت برای زندگی کردن وقت دارید چه می‌کنید؟»

این نمایش ساعت ۲۰ به مدت یک ساعت اجرا می‌شود.

قصه «باباکرم» را در تالار محراب ببینید

تالار محراب هم میزبان نمایش«باباکرم» نوشته فرهاد نقدعلی و کار وحید شاهینی است که در خلاصه داستان آن آمده: داستان زندگی باباکرم شخصیت اصلی ترانه باباکرم و چگونگی به وجود آمدن شعر و ملودی این ترانه در غالب انواع سبک‌های نمایش ایرانی از جمله تخت حوضی، تعزیه مضحک، نقالی، خیمه‌شب‌بازی، شهر فرنگی ، لال‌بازی، پیش پرده‌خوانی و غیره،این نمایش از ۱۸ فروردین ساعت ۱۸ و سی و به مدت ۱۰۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

بهار «شهرزاد» با سه نمایش شروع شد

پردیس تئاتر شهرزاد هم این روزها میزبان سه نمایش «تلخک و قندک»، «بیست تومنی» و «ریورساید درایو» است.

«تلخک و قندک» به نویسندگی داوود فتحعلی بیگی و کارگردانی شایان طهماسب‌پور ساعت ۱۸ و سی دقیقه در سالن ارکیده به صحنه می‌رود.

این نمایش راویتی کمدی و ایرانی است و سرگذشت دو نفر (شخصیت‌های سیاه نمایش) است که در جستجوی کار به هنگام کفتر پرانی برای انتخاب حاکم یک‌ساله وارد شهری می‌شوند. تلخک به امارت می‌رسد و قندک در شهر آواره می‌شود.

در سالن صنوبر نیز نمایش «ریورساید درایو» نوشته وودی آلن با ترجمه محمدرضا اوزار و کارگردانی مرتضی برزگرزادگان ساعت ۱۹ به صحنه می‌رود.

این نمایش داستان یک نویسنده هالیوودی است که در اطراف شهر یک جای خلوت با زنی قرار ملاقات دارد تا اینکه یک ولگرد کارتن‌خواب مزاحم آنها می‌شود.

در تالار صنوبر نمایش «بیست تومنی» نیز به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا آزادفر ساعت ۱۸ به صحنه می‌رود.

این نمایش که محمدرضا آزادفر تنها بازیگر آن نیز هست، داستان سه رفیق است که از کودکی با هم هستند و در زمینه تئاتر فعالیت می‌کنند و ماجراهایی برای آنها پیش می‌آید.

افتتاح رسمی عمارت نوفل لوشاتو با متنی از استادمحمد

عمارت نوفل‌لوشاتو با نمایش «شب بیست و یکم» که نخستین پروژه تئاتری تولید شده از سوی این مجموعه نمایشی است، فعالیت رسمی خود را آغاز می‌کند.

این نمایش بر اساس متنی از محمود استادمحمد با طراحی و کارگردانی مهدی رضایی و مهدی خالدی روی صحنه می‌رود که در خلاصه داستان آن آمده است: «بیست و یک روز طول می‌کشه تا خون، بشه خون مادرزاد.»

ساختمان جدید عمارت نوفل‌لوشاتو در خیابان حافظ، خیابان نوفل‌لوشاتو، نبش تقاطع رازی، پلاک ۱۸ واقع شده است.

یک مهمانی تاریخی در تماشاخانه ملک

نمایش «مشاهیر» نوشته و کارافشین واعظی از ۱۵ فروردین در تماشاخانه «ملک» روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده:  کلئوپاترا، تیمور لنگ، خیام نیشابوری، زیگموند فروید، فان بتهوون، مادام ترزا، فریدا کالو و مرلین مونرو به مهمانی اُسـتاد آمده‌اند.

 این نمایش ساعت ۱۸ و سی دقیقه و به مدت ۷۵ دقیقه اجرا می‌شود.

داستان‌هایی عاشقانه و رویایی در خانه نمایش مهرگان

«رویای یک نویسنده» کار میثم ترکمند، نمایشی است که در خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود و در خلاصه داستان آن آمده: مردم شهر در انتخابات جمع شده‌اند و رای دادند که چه کسی را بکشند تا اینکه پدر تصمیم گرفت.

این نمایش ساعت ۱۹ و سی دقیقه و به مدت ۷۰ دقیقه اجرا دارد.

«چهرازی» نوشته مهدی راستی و کار کامبیز نیک‌آمیز هم دیگر نمایش این مجموعه است که ویژه تماشاگران بالای ۱۸ سال روی صحنه می‌رود.

خلاصه داستان این نمایش به این شرح است:  آسایشگاهی که در دل آن هر شخصی به گناه‌های متفاوت سه روز دیگر می‌بایست اعدام شود، مگر اینکه عشق برگردد. چون تنها راه نجات عشق است. این نمایش ساعت ۱۷ و سی به مدت زمان یک ساعت اجرا می‌شود.

«زیر آسمان پاریس» نوشته و کار پیروز میرزایی دیگر نمایشی است که در این سالن اجرا دارد و در خلاصه داستان آن آمده: زن و مردی خوشحال در فرانسه فقط آرزو می‌کنند و هیچ وقت به آرزویشان نمی‌رسند و ...

این نمایش ساعت ۱۹ و به مدت یک ساعت روی صحنه می‌رود.

متنی از چرم‌شیر در تماشاخانه هیلاج

«همه چیز می‌گذره، تو نمی‌گذری» نمایشی است نوشته محمد چرم‌شیر که با بازی و کارگردانی حسن طبیب‌زاده  از ۱۸ فروردین در تماشاخانه «هیلاج» روی صحنه می‌رود و در خلاصه داستان آن آمده: نشسته است و با چشمانش لبخند می‌آورد. اسبش ترانه‌ای می‌خواند. شاید در این ایستگاه از تاریخ پیاده شدیم.

این نمایش ساعت ۱۹ و به مدت ۴۰ دقیقه در تماشاخانه «هیلاج» به  نشانی:  کریمخان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک ۲۲ اجرا می‌شود.

قصه «سیاه و سلطان» در تماشاخانه اهورا

«سیاه و سلطان» به نویسندگی و کارگردانی سید امیر سیدزاده نمایشی است که در تماشاخانه اهورا» روی صحنه می‌رود و داستان بدین شرح است: سلطان که به واسطه بیماری و توصیه حکیم دربار برای استحمام به چشمه‌ای شفابخش با خواص درمانی و جادویی می‌رود تا از بیماری رهایی یابد، در آنجا سیاه که برای بردن آب کنار چشمه آمده با دیدن لباس‌های پر زرق و برق آنها را پوشیده و درباریان سیاه را اشتباها به جای سلطان به کاخ می‌برند. همسر سیاه که از تاخیر سیاه نگران شده لب چشمه آمده و سلطان را که از روی اجبار لباس‌های سیاه را بر تن کرده و به روستا و خانه خود می‌برد و...

این نمایش ساعت ۱۷ و سی و به مدت هفتاد دقیقه اجرا می‌شود.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها