بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
بنیامین نتانیاهو در اظهاراتی پس از جلسه ۶ ساعته دادگاه رسیدگی به پرونده فساد وی، دادستانی کل رژیم صهیونیستی را به "کودتا " علیه خود و حذف اسناد،نادیده گرفتن شهادت‌ها و شکایات و لو رفتن مواد بازجویی متهم کرد.
تدبیر24»بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با حمله به دادستانی کل این رژیم، وی را به "کودتا" علیه خود متهم کرد.

وی دادستان‌های این کشور را متهم کرد که با تحت پیگرد قرار دادن او، زمینه‌های اخراجش از دفتر نخست وزیری را فراهم می‌کنند.

 نتانیاهو با بیان این که دادستان‌ها در تلاش هستند تا اراده رای دهندگان را تضعیف کنند، گفت: "این همان چیزی است که تلاش برای کودتا می‌نامند."

اوایل روز دوشنبه دادگاه قدس اشغالی شاهد آغاز مرحله اثبات و ارائه ادله درباره اتهامات نتانیاهو ، ۱۶ ماه پس از تشکیل کیفرخواست علیه وی و آغاز اولین جلسه دادرسی در ۲۴ مه بود. دادگاه از نتانیاهو که متهم به فساد، رشوه خواری و نقض اعتماد عمومی است، خواست در ابتدای جلسه مقابل دادگاه حاضر شود.

دادگاه نخست وزیر اسرائیل در حالی برای رسیدگی به پرونده فساد و تخلفات مالی او از سر گرفته شده که همزمان رایزنی‌ها برای تشکیل کابینه جدید این کشور در جریان است.

برخی تحلیل گران سیاسی درباره شانس نتانیاهو برای رسیدن به پست نخست وزیری برای یک دوره دیگر تردید دارند. چرا که روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی می‌تواند با توجه به پرونده‌های فساد نتانیاهو و مخالفت قانونگذاران با اعطای یک دوره دیگر به وی، وظیفه تشکیل کابینه را به نامزد دیگری واگذار کند.

در بیانیه‌های مطبوعاتی پس از جلسه‌ای که حدود ۶ ساعت به طول انجامید، نتانیاهو دادستانی عمومی را به "سواستفاده ازقدرت و اختیارات خود" متهم کرد.

وی با بیان اینکه دادستان کل علیه وی" اقدام به کودتا" کرده، مدعی شد: "آنها جرمی را تحقیق و جستجو نکردند. آنها فقط به دنبال شکار من بودند."

نخست وزیر رژیم صهیونیستی افزود: "آنها در تلاشند نخست وزیر قدرتمندی را از راستگراها را برکنار کنند."

نتانیاهو همچنین دادستانی عمومی را به حذف و نادیده گرفتن شهادت‌ها و شکایات و درز مطالب تحقیق درحالی که تنها در اختیار آنها بوده و "تهدید شاهدان" متهم کرد.

گرچه نتانیاهو در دادگاه رسیدگی به اتهامات فساد مالی مدعی بی‌گناهی شد اما شواهد نشان می‌دهد که  وی همچنان برای زندگی سیاسی‌اش در حال جنگیدن است.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در جلسه روز دوشنبه دادگاه نتانیاهو مطرح شد، پرونده کمک به وضع مقرراتی بود که به واسطه آن، اپراتور ملی ارتباطات از راه دور اسرائیل در ازای پوشش اخبار مثبت در مورد نخست وزیر در سایت خبری والا، صدها میلیون دلار سود نصیبش شده است.

ایلان یشوا، سردبیر سابق "والا" در شهادت خود به دادگاه، گفت که صاحبان اپراتور «بزق»، او را تحت فشار قرار می‌دادند تا در کنار انتشار مطالب مثبت درباره بنیامین نتانیاهو، رقبای نخست وزیر را تخریب کند. او در ادامه گفت که صاحبان این شرکت، عکس‌ها، عناوین و حتی واژگان را انتخاب می‌کردند.

دو صاحب اپراتور «بزق» از متهمان پرونده آقای نتانیاهو هستند.

وی همچنین نتانیاهو و خانواده‌اش را متهم کرد که از سال ۲۰۱۲ درخواست‌های زیادی را با هدف تأثیرگذاری بر مطالب منتشر شده در سایت، به سردبیر تحویل داده‌اند.

یشوا گفت بیشتر درخواست‌هایی که توسط شائول آلوویچ، یکی از صاحبان "والا" دریافت شده، مربوط به لغو گزارش‌های مخالفت با نتانیاهو و همسرش و انتشار گزارش‌های حمایت از آنها بوده است.

وی افزود که صاحبان شرکت به او دستور دادند تا مطالبی درباره رقبای نتانیاهو بنویسد و به آنها لقب‌های تحقیرآمیزی بدهد. به عنوان مثال، نفتالی بنت، متحد سابق  نتانیاهو که به رقیب او تبدیل شد، «مذهبیِ بدذات» و موشه کهلون، وزیر دارایی سابق که از نژاد آفریقای شمالی است، «عرب» نامیده می‌شدند.

البته یشوا گفت که او هرگز مستقیماً با نتانیاهو صحبت نکرده و این درخواست‌ها از طرف واسطه‌ها از جمله نیر هفتز، دستیار سابق نتانیاهو که انتظار می‌رود علیه نخست وزیر شهادت دهد، ارائه شده است.

یشوا گفت: «واضح بود که من مجبور بودم به درخواست نیر تن بدهم.»

او گفت که کارمندانش از این فشارها عصبانی بودند به گونه‌ای که یکی از دبیران با توجه به نام کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، نام «کیم» را روی نخست وزیر گذاشته بود.

این پرونده یکی از سه پرونده‌ای است که نتانیاهو در آن محاکمه می‌شود و در رسانه‌ها با عنوان "پرونده ۴۰۰۰" شناخته می‌شود که در آن نتانیاهو به رشوه خواری، نقض اعتماد و کلاهبرداری متهم است.

دادستان کل رژیم صهیونیستی گفت که نتانیاهو "به طور غیرقانونی" از قدرت و اختیارات گسترده دولتی که به وی سپرده شده برای به دست آوردن مزایای نامناسب از صاحبان رسانه‌های اصلی در اسرائیل و پیشبرد اهداف شخصی خود استفاده کرده است.

نتانیاهو پیش از برگزاری جلسه دادگاه روز دوشنبه و قرائت اتهاماتش توسط دادستان، با وکلای خود نشستی برگزار کرد. او همچنین پیش از شهادت یشوا، جلسه دادگاه را ترک کرد.

در پرونده دیگری نتانیاهو متهم شده که هدایایی به ارزش صدها هزار دلار از دوستان ثروتمندش از جمله آرنون میلچان، غول فیلم سازی هالیوود و جیمز پکر، میلیاردر استرالیایی دریافت کرده است. او همچنین متهم است که برای تنظیم گزارش مثبتی در یک روزنامه مهم اسرائیلی تلاش کرده است.

موافقان و مخالفان نتانیاهو در مقابل دادگاه

در خارج از ساختمان دادگاه، ده‌ها نفر از طرفداران و مخالفان نخست وزیر با وجود حضور پر تعداد پلیس برای اعتراض جمع شده بودند؛ موضوعی که شکاف عمیق در اراضی اشغالی را برجسته می‌کند.

اگر چه ممکن است صدور حکم دادگاه ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد اما برخی تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که برگزاری این دادگاه، «یک گرفتاری شرم‌آور» برای نتانیاهو است که درخواست‌ها برای کناره‌گیری او از سمت نخست وزیری را افزایش می‌دهد.

مخالفان بنیامین نتانیاهو معتقدند سیاستمداری که با اتهامات جدی محاکمه می‌شود برای نخست وزیری نامناسب است.با این حال نتانیاهو در تلاش است تا در قدرت مانده و از جایگاهش به عنوان مانع در مقابل دادستان استفاده کند. اما این سناریو روز دوشنبه به شکل فزاینده‌ای دور از دسترس به نظر رسید.

نه متحدان نتانیاهو و نه دشمنان او اکثریت را در انتخابات به دست نیاورده‌اند.

در هر حال رئیس رژیم صهیونیستی طرف ساعات آتی کاندیدای نخست وزیری را انتخاب می‌کند که برای تشکیل ائتلاف حداکثر شش هفته مهلت دارد. اگر او احساس کند که گزینه مشخصی وجود ندارد می‌تواند موضوع را مستقیماً به کنست بفرستد و به نمایندگان دستور دهد عضوی را به عنوان نخست وزیر انتخاب کنند یا انتخابات دیگری انجام دهند.

قوانین رژیم صهیونیستی نخست وزیران تحت پیگرد را مجبور به استعفا نمی‌کند و نتانیاهو هم از این کار خودداری کرده است. از همین رو برخی مخالفان نتانیاهو از لزوم تصویب قانونی صحبت می کنند که می‌تواند یک سیاستمدار متهم را از پذیرش پست نخست وزیری منع کند؛ موضوعی که می‌تواند به رد صلاحیت بنیامین نتانیاهو پیش از انتخابات بعدی بینجامد.

برچسب ها: تدبیر24 ، نتانیاهو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها