بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۲۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
تا پیش از شیوع کرونا سبک زندگی ناسالم بیماری‌های کوچک و بزرگ زیادی را برای مردم ایجاد کرده بود اما اکنون وضعیت تاحدودی بهبود پیدا کرده است.
تدبیر24»همه گیری کرونا، چراغ پرنوری را بر عدم موفقیت بسیاری از آمریکایی‌ها در پیروی از اصول علمی تثبیت شده بهداشت و رفاه روشن کرده است. دلایل مختلفی وجود دارد که این کشور بعنوان یکی از ثروتمندترین و پیشرفته ترین کشورها، در مقایسه با بسیاری از جوامع فقیر و کمتر مجهز، تعداد بسیار بیشتری بیمار و مرگ ‌ومیر ناشی از کرونا را ثبت کرده است.

آمریکایی‌های مسن به طور ویژه مورد آسیب جدی از سوی ویروس کرونا قرار گرفته‌اند. هنگامی که موارد ابتلا به این بیماری در پایان سال گذشته افزایش یافت، کرونا به علت اصلی مرگ‌ومیر بیماران قلبی و سرطانی، تبدیل شد. اما در حالی که اکنون هیچ کسی نمی‌تواند جلوی گذر زمان با این وضعیت را بگیرد، چندین عامل مهم، خطر ابتلا به عفونت و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را در میان جمعیت زیادی از آمریکایی‌ها افزایش داده است.  بسیاری از مردم وابستگی نادرستی به انواع داروها بدون تجویز پزشک دارند.

بعد از پیری، چاقی دومین عامل اصلی مرگ در میان افرادی است که به کووید۱۹ آلوده و به شدت بیمار می‌شوند. اکنون هفتاد درصد بزرگسالان آمریکایی دارای اضافه وزن هستند و بیش از یک سوم آنها چاق هستند. دو خطر عمده دیگر برای مرگ‌ومیر چنین بیمارانی ، دیابت نوع ۲ و فشار خون بالاست که اغلب نتیجه وزن اضافی است. این اضافه وزن نیز به نوبه خود نشان‌دهنده عادات غذایی و ورزشی ناسالم است.

نظرسنجی هریس، که در اواخر فوریه برای انجمن روانشناسی آمریکا انجام شد، نشان می‌دهد که ۴۲ درصد از پاسخ‌دهندگان در طول همه‌گیری به طور متوسط ​​۲۹ کیلو وزن اضافه کرده‌اند که خطر ابتلا به کووید در آنها را افزایش می‌دهد. بنابراین از این وضعیت چه چیزی یاد می‌گیریم؟

تام ویلسکک، وزیر جدید کشاورزی، یک هفته پیش در نشریه‌ای به صراحت اظهار داشت: ما نمی‌توانیم از نظر چاقی سطح مشخصی برای مردم داشته باشیم. ما نمی‌توانیم سطح تعداد مبتلایان به دیابت را در کشور خود تعیین کنیم. ما نمی‌توانیم سطح مشخی برای بیماری مزمن داشته باشیم ... این به معنای واقعی کلمه ،کشور ما را فلج خواهد کرد.

تولید دام نه تنها سهم عمده‌ای در گرم شدن کره زمین دارد بلکه بیشتر تولیدات آن تبدیل به غذاهای سریع(فست‌فود) و ارزان قیمت می‌شود؛ غذاهایی که اغلب به سرعت تهیه شده و می‌تواند مردم را به سوی  پرخوری سوق دهند. چنین تغذیه‌ای خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت ، فشار خون و بیماری‌های کلیوی را نیز افزایش می‌دهند. اما هیچ نوع یارانه‌ای برای انواع میوه‌ها و سبزیجات وجود ندارد که بدن افراد با مصرف آنها بتواند با اختلالات آسیب پذیرتر در برابر ویروس کرونا مقابله کند.

پزشکان معتقدند اکنون و با همه‌گیری کرونا، زمان آن فرارسیده که سیستم‌های غذایی در کشور اصلاح شود. وقتی غذاها و میان‌وعده‌های پرکالری در خانه وجود دارد دشوار است که در مقابل مصرف آنها، آنهم در زمان خانه‌نشینی و قرنطینه مقاومت کرد. در کمال تعجب، در این زمان مقدار مصرف سیگار بیشتر نشد.

بیش از آنکه همه‌گیری موجب اضافه وزن آمریکایی‌ها شود، مصرف غذاهای فرآوری شده و فست فود وزن بسیاری از شهروندان را بالاتر از اندازه معمول افزایش داده بود. قند، چربی و کالری فراوان اصلی ترین مواد موجود در رژیم غذایی بسیاری از شهروندان آمریکایی را تشکیل می‌دهد و همین امر زمینه‌سازی خطرناک آنها برای ابتلا به نوع شدید کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن است.
برچسب ها: تدبیر24 ، کرونا
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها