بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۲۲۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
تحقیقاتی که تاکنون درباره تاثیرات مکمل روغن ماهی بر پیشگیری یا درمان برخی بیماریها از جمله زوال عقل انجام شده بسیار کوچک و غیرسازنده بوده است.
تدبیر24»دوباره این کلید را کجا گذاشتم؟ برای چه به این اتاق آمدم؟ اگر تنها ماده‌ای مفید مانند مکمل روغن ماهی مصرف کنید می‌توانید به اسانی به یاد بیاورید که قرار بود چه کاری را در چه زمانی انجام دهید. دلیل آن درگیر شدن تمام بخش‌های مغزی شما در یک فرآیند کاری است.

در حالی که تحقیقات در مورد مکمل‌های روغن ماهی چندان روشن نیست اما مساله واضح‌ آن است که مصرف روغن ماهی از طریق غذا (مانند قرار دادن ماهی قزل‌آلا در میان وعده‌های غذایی هفتگی) برای مغز شما مفید است. آگاروال، متخصص اپیدمیولوژی تغذیه و استادیار طب داخلی در مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو در این خصوص می‌گوید: به طور کلی، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ماهی به سلامت شناختی افراد کمک کرده و مانع از کاهش توانایی‌های شناختی می‌گردد. و خبر خوب این است که شما ممکن است فقط با یک وعده ماهی در هفته بتوانید از این مزایای ارزشمند و فوق‌العاده بهره مند شوید.

به برخی دلایل وجود مزایای چشمگیر ماهی برای مغز می‌توان اشاره کرد: روغن ماهی حاوی برخی از اسیدهای چرب امگا 3، به ویژه
EPA (اسید ایکوزاپنتانوئیک) و DHA (اسید دوکوزاهگزانوئیک) است.  شما می‌توانید از طریق خوردن ماهی تازه یا غذاهای دریایی یا مصرف مکمل، روغن ماهی را مصرف کرده و خاصیت آن را به بدن‌تان تزریق نمایید. البته این نکته نیز حائیز اهمیت می‌باشد که در حالی که روغن ماهی حاوی دو نوع مختلف امگا 3 است اما همه امگا ۳ها در روغن ماهی نیستند.

وقتی صحبت از ظرفیت شناختی می شود، امگا۳ نقش مهمی در ساختار و عملکرد مغز دارد و به همین ترتیب، این ماده مغذی نقش مهمی در خنثی‌سازی اختلالات شناختی ایفا می‌نماید.سوال اینجاست که
آیا روغن ماهی به حافظه کمک می کند؟ پاسخ بله است، از آنجا که اسیدهای چرب امگا۳ موجود در ماهی از سلامت مغز پشتیبانی کرده ، این مواد مغذی از عملکرد این اندام حیاتی بدن نیز حمایت می‌کنند - که البته شامل تفکر و حافظه نیز می‌باشد.

دکتر اگاروال در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: ما شواهد خوبی در مورد مصرف ماهی و نقش آن در سلامت مغز داریم. آنالیز گروه‌های بزرگسال سالم نشان می‌دهد که مصرف بیشتر ماهی با کاهش میزان حافظه در طول زمان و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر همراه است.

در مطالعه منتشر شده در نشریه آمریکایی اپیدمیولوژی در ماه مه ۲۰۱۸ که داده های ۲۳۶۸۸ نفر را از پنج گروه همگن بررسی کرده، افراد مسن که چهار بار یا بیشتر در هفته ماهی مصرف می‌کنند در طی چهار تا نه سال پیگیری، کاهش حافظه کمتری دارند؛ در مقایسه با افرادی که به طور معمول کمتر از یک وعده در هفته مصرف می‌کنند. محققان می‌گویند افرادی که این ماده غذایی را به مقدار مناسب برای خود فراهم کرده‌اند توانایی شناختی معادل مغزی را دارند که چهار سال جوان‌تر است. مطالعه دیگری که در فوریه ۲۰۱۶ در JAMA منتشر شد، نشان داد که مصرف متوسط ​​غذاهای دریایی نسبت به مصرف کمتر، با خطر کمتر ابتلا به نشانگان بیماری آلزایمر همراه است.

مصرف ماهی حداقل یک بار در هفته یکی از مولفه‌های اصلی رژیمی است که روند کاهش شناختی و آلزایمر را با گذشت زمان و افزایش سن، کاهش می‌دهد. مهم است که توجه داشته باشیم که تحقیقاتی که تاکنون انجام شده، نشان می‌دهد خوردن ماهی از حافظه و مراکز تفکر مغز پشتیبانی می کند. هنگامی که صحبت از مکمل‌های روغن ماهی می شود، تحقیقات انجام شده تاکنون هیچ مزیتی از مکمل‌ها در مورد کاهش رشد شناختی یا جلوگیری از بیماری آلزایمر پیدا نکرده است.

آیا روغن ماهی افراد را باهوش تر می‌کند؟
روغن ماهی که از خوردن مقادیر ماهی سالم در هفته دریافت می کنید برای مغز شما مفید است. این واضح است. اما لزوماً اینگونه نیست که مقادیر بیشتری روغن ماهی (یا افزایش مصرف روغن ماهی با مکمل ها) لزوما توانایی‌های شناختی شما را بالاتر و فراتر از خواصی می‌برد که صرفاً دریافت کافی روغن ماهی از مصرف خود ماهی خواهید داشت.

دستورالعمل‌های غذایی ۲۰۲۵-۲۰۲۰ برای آمریکایی‌ها توصیه می‌کند که بزرگسالان هر هفته ۸ اونس غذای دریایی مصرف کنند؛ معادل دو وعده ۴ اونسی ماهی یا غذای دریایی در هفته
. البته لازم به ذکر است که این توصیه برای سلامت کلی بدن حالتی ایده‌آل محسوب می شود و حتی اگر هر هفته فقط یک وعده ماهی مصرف کنید، به هر حال برای مغز سودمند است.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها