بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۲۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
متاسفانه براساس آمار پلیس راهور، میزان تصادفات رانندگی در ایران بسیار بالاست. اکثر این تصادفات با خسارات جانی و مالی همراه هستند.
تدبیر24»بنابراعلام بیمه دات کام، قوانین بیمه‌ای برای چنین حوادثی، بیمه شخص ثالث را در تمهیدات خود لحاظ کرده‌اند. این بیمه براساس نرخ دیه، انواع خسارات جانی و مالی را تعیین و پرداخت می‌کند.

خسارت جانی می‌تواند مترادف نقص عضو یا حتی فوت فرد باشد. در این موارد می‌توان برحسب نرخ دیه، خسارت را محاسبه و جبران کرد. حال شاید سوال شما این باشد که دیه چیست؟ نرخ دیه ۱۴۰۰ چگونه محاسبه می‌شود؟ ما در این متن به پرسش‌های شما پاسخ می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

دیه چیست؟ مبلغ دیه چگونه تعیین می‌گردد؟

یکی از مهم‌ترین مجازات جرایم در قانون جزایی، دیه است. براساس ماده ۴۸۸ قانون مجازات اسلامی، ” دیه، مقدار مال معین است که شرع اسلام برای جبران جنایات غیرعمدی، شبه عمد، خطای محض و جنایت عمدی (اگر قاضی اجرای حکم قصاص را عملی نداند) و نقص عضو مشخص می‌کند.”

انواع دیه چیست؟

دیه در شرایط مختلف، تنوع می‌یابد. دیه را براساس نوع آسیب وارده به انسان به انواع زیر تقسیم کرده‌اند:

دیه جان: آسیبی که با قصد و اختیار وارد می‌شود. بنا بر حکم شرع، این امر موجب حق قصاص برای آسیب دیده خواهد شد. فرد آسیب دیده می‌تواند از قصاص چشم‌پوشی کرده و دیه دریافت نماید.

دیه شبه عمد: فرد مجرم قصد ارتکاب جرم منجر به آسیب دارد ولی قصد او ارتکاب خود جنایت نیست.

خطای محض: نه قصد جنایت وجود دارد و نه انجام کار منجر به آن خسارت شده است. به عنوان مثال، هنگام بازی افراد، توپ، شیشه پنجره خانه‌ای را بشکند و محکم به سر فرد موجود در آن خانه خورده و سبب مرگ او شود.

طبق تعریف دیه که در بالا اشاره کردیم، اگر جرایم غیرعمدی با آسیب به جان، اعضای بدن و نقص عضو همراه باشند، با دیه معین جبران خواهد شد. مقدار دیه را شرع تعیین می‌کند.

چگونه انواع مختلف دیه محاسبه می شوند

چگونه میزان نرخ دیه تعیین می‌شود؟

همانند هر امر مادی و مالی دیگری، میزان و نرخ دیه برای مجرم و مقصر حوادث از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. توجه به نرخ فزاینده تورم، هر سال نرخ دیه رشد می‌کند.

هر ساله بعد از اعلام درصد تورم از سوی بانک مرکزی، قوه قضاییه نرخ دیه کامل انسان را تعیین می‌کند. سپس این نرخ دیه معین به ارگان‌ها و افراد اطلاع رسانی خواهد شد.

در هنگام بروز حوادث رانندگی و تصادفات، پزشکی قانونی میزان صدمات وار به فرد را به دادگاه اعلام می‌کند. سپس دادگاه با توجه به نرخ دیه در آن سال و میزان آسیب‌های وارد شده به فرد، میزان خسارت جانی را تعیین خواهد کرد.

نرخ دیه ۱۴۰۰ چگونه تعیین شد؟

در نشست خبری ۲۶ اسفند ۹۹، سخنگوی قوه قضاییه، نرخ دیه سال ۱۴۰۰ را معادل ۴۸۰ میلیون تومان اعلام کرد. مبلغ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ با افزایش ۴۵درصدی همراه بوده است.

با توجه به حکم تشدید دیه در ماه‌های حرام (ماه‌های رجب، محرم، ذی القعده، ذی الحجه)، مبلغ دیه در ماه‌های حرام ۱۴۰۰ برابر با ۶۴۰ میلیون خواهد بود. مبلغ دیه در تعیین حق بیمه پایه بعضی بیمه‌ها نظیر بیمه شخص ثالث مدنظر قرار می‌گیرد.

افزایش نرخ دیه ۱۴۰۰ و تاثیر آن بر جبران خسارات بیمه اتومبیل

خسارات جانی بیمه ثالث  متناسب با مبلغ دیه کامل مسلمان محاسبه می‌شود. تعهدات مالی بیمه شخص ثالث نیز با در نظر گرفتن ۲٫۵ درصد مبلغ دیه در ماه حرام تعیین می‌گردد.

حداقل تعهدات مالی شرکت‌های بیمه در قبال خسارات بیمه شخص ثالث معادل ۱۶ میلیون است. بیمه مرکزی سقف خسارات مالی بیمه شخص ثالث را نیز با توجه به نرخ دیه ۱۴۰۰ برابر با ۳۲۰ میلیون تومان اعلام کرد.

در صورت بروز حوادثی که تنها به خسارت مالی منجر شوند، با توجه به شرایط زیر در سال ۱۴۰۰، نیازی به کروکی پلیس و گزارش راهنمایی و رانندگی نیست:

۱. خسارت مالی کمتر از حداقل نرخ خسارت مالی: ۱۶ میلیون

۲. عدم بروز خسارت جانی

۳. مقصر و آسیب دیده حادثه رانندگی هر دو دارای گواهینامه رانندگی متناسب با وسیله نقلیه باشند.

تاثیر نرخ دیه بر بیمه‌نامه‌ها شخص ثالث

همه دارندگان وسایل نقلیه زمینی از قبیل موتورسیکلت و خودرو الزام قانونی به تهیه بیمه شخص ثالث دارند. شرکت‌های بیمه نرخ بیمه ثالث موتور و خودرو را برحسب نرخ پایه بیمه شخص ثالث تعیین می‌کنند.

نرخ پایه بیمه شخص ثالث نیز منوط به نرخ دیه انسان کامل است. اگر اجبار قانونی بیمه شخص ثالث را نادیده بگیریم، با رشد ۴۵ درصدی نرخ دیه در سال ۱۴۰۰، تعداد بالایی از افراد در خرید این بیمه با توجه به نرخ بالای آن مشکل خواهند داشت.

افزایش نرخ دیه و بالارفتن قیمت بیمه شخص ثالث، حمایت و همدلی شرکت‌های بیمه، نمایندگی‌های بیمه و سامانه‌های خرید آنلاین بیمه نظیر بیمه دات کام را برای همیاری با بیمه‌گزاران می‌طلبد.

بیمه دات کام که همواره در صدد کسب رضایت بیمه‌گزاران عزیز بوده است، با درک مسئولیت اجتماعی خود، ارائه تخفیفات بیمه شخص ثالث و بالا بردن سطح خدمات خود درصدد است که باری از دوش همه افراد جامعه مخصوصا رانندگان  بکاهد.

لذا می توان با ارجاع به تحقیقات بازار، http://www.bimeh.com را به عنوان سامانه‌ای مطرح کرد که ارزان‌ترین قیمت انواع بیمه‌ها نظیر بیمه شخص ثالث را ارائه کرده است.

به علاوه با جشنواره‌های تخفیف و پروموشن‌های خود در تلاش است که هر چه بیشتر در کنار بیمه‌گزارارن عزیز باشد. بیمه دات کام در تلاش است با چنین اقداماتی، گامی در جهت ارتقای فرهنگ بیمه و رانندگی ایمن بردارد.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها