بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۲۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
حجت نظری تاکید کرد
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بر ضرورت وجود یک سازمان مشخص با عنوان سازمان گردشگری شهر تهران برای اعمال سیاست و مدیریت یکپارچه در موزه‌ها و بناهای تاریخی شهرتهران تاکید کرد.
تدبیر24» حجت نظری با تذکر در صحن شورای شهر تهران گفت: امیدوارم نسل افراد ظالم و کودک‌کش مانند کسانی که بر سرنوشت مردم فلسطین حاکم شدند از کره زمین محو شود، متاسفانه جامعه جهانی هم واکنش درخوری نسبت به این موضوع نشان نمی‌دهد و من امیدوارم وجدان بیدار ملت‌ها باعث بیداری وجدان دولت‌ها شود.

وی با بیان اینکه امروز روز موزه‌ها و میراث فرهنگی است و به همین تذکرم را در همین خصوص بیان می‌کنم گفت: شهرداری تهران از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، حدود ۸۸ بنای واجد ارزش ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور یا املاک ثبت نشده اما دارای ارزش‌های فرهنگی-تاریخی- مکان رویدادی را تملک کرده و به آنها کاربری موزه، خانه-موزه و در مواردی معدود کاربری اداری یا فرهنگی همچون فرهنگسرا، کتابخانه و ... را داده است. اقدامی که در راستای بند ۲۲ماده ۵۵قانون شهرداری‌ها انجام شده و همچنین مصوباتی مثل برنامه سوم توسعه شهر تهران نیز مقوم آن بوده‌است. این اقدام با توجه به اینکه در راستای حفط هویت و پیشینه فرهنگی و تاریخی شهر بوده، قابل تقدیر است.

حجت نظری ادامه داد:اما متاسفانه برای اداره این خانه‌موزه‌ها و موزه‌ها برنامه درست و منسجم و متولی مشخصی وجود ندارد و شاهد آن هستیم که مجموعه شهرداری تهران، اداره هر موزه یا خانه موزه را به عهده یک معاونت، سازمان، شرکت و ... سپرده و همین موضوع سبب شده تا مدیریت یکپارچه‌ای برای اداره موزه‌های شهرداری تهران وجود نداشته باشد.
 
این عضو شورای شهر تهران تهران با بیان اینکه عدم مدیریت یکپارچه سبب اعمال مدیریت سلیقه‌ای در فعالیت‌ها و حتی اقداماتی نظیر بازسازی و احیای این بناها شده است، گفت: از طرف دیگر، ظرفیت عظیم این فضاها نیز مغفول مانده است. چرا که حتی امکان اجرای برنامه‌های یکسان تبلیغی برای معرفی و بازدید از این بناها برای شهروندان نیز وجود ندارد و هر بخشی به سلیقه و دلخواه خود بناها را تملک، مرمت و احیا کرده  مدیریت می‌کند.

به گفته نظری همین موضوع باعث شده که آنچنان که باید و شاید به موزه‌ها در شهرداری پایتخت پرداخته نشود و تبلیغی برای آن‌ها صورت نگیرد؛ از سوی دیگر حتی از این ظرفیت و پتانسیل مهم گردشگری تهران نیز در سایه همین مدیریت چند تکه مورد غفلت واقع شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مجموعه شهرداری تهران دو معاونت معماری و شهرسازی و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی باید به این موضوع ورود کنند اما سازوکار موجود تاکنون نتوانسته است نیازهای امروز شهر تهران را در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری برآورده کند.در همین راستا شورای پنجم شهر تهران، شهرداری را ملزم به ارائه لایحه تاسیس سازمان گردشگری کرد.

نظری افزود: حتما مستحضر هستید که با پایان یافتن کرونا و اتمام محدودیت‌های ناشی از آن، وجود چنین سازمانی با اختیارات کافی، فرصتی عظیم برای کسب درآمد پایدار از سوی مدیریت شهری و نیز ارتقا هویت فرهنگی و تاریخی شهر تهران خواهد شد که متاسفانه با گذشت بیش از سه سال از تصویب برنامه سوم پنج‌ساله توسعه شهر تهران، همچنان شهرداری هنوز از ارائه این لایحه خودداری کرده است.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: امروز هم زمزمه‌هایی مبنی بر ادغام شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و ستاد گردشگری و ایجاد شرکت  فضاهای فرهنگی و گردشگری و شورای عالی گردشگری شهرداری تهران شنیده می‌شود که با توجه به فرصت کم باقی‌مانده از عمر مدیریت شهری پنجم، باید گفت که گویا اراده‌ای در شهرداری برای ایجاد سازمان گردشگری وجود ندارد.

وی گفت: لذا به شهردار تهران تذکر می‌دهم که در این حوزه اقدامی سریع انجام دهد تا نبود سازمان گردشگری و وجود مالکان متعدد در شهرداری، بیش از این به هویت شهر آسیب نزند. وجود یک سازمان مشخص با عنوان سازمان گردشگری و اعمال سیاست و مدیریت یکپارچه در شهر تهران سبب خواهدشد تا سازوکار و ضوابطی مشخص برای دریافت بلیط موزه‌ها، برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری ایجاد شود.
انتهای پیام
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها