بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۲۳۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
تسمه تایم یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است که مراقبت از آن اهمیت زیادی دارد.

از آن جایی که پاره شدن تسمه تایم باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای خودرو می‌شود، توجه به عمر مفید و تعویض به موقع آن، از نکات مهم در نگهداری از خودرو است. اینکه تسمه تایم چیست و عوارض پاره شدن آن در خودرو کدام است، مطلبی است که به آن خواهیم پرداخت.

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم یک تسمه پلاستیکی است که در داخل موتور خودرو قرار دارد و میل‌لنگ را به سوپاپ‌ها یا میل سوپاپ‌ها متصل می‌کند. عملکرد تسمه تایم، در واقع تنظیم زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌هاست و با هر چرخش میل‌لنگ، میل سوپاپ را نیز یک دور می‌چرخاند. تسمه تایم با به چرخش درآوردن سوپاپ‌ها، بخشی از احتراق داخلی موتور را بر عهده دارد. پس می‌توان گفت بدون وجود تسمه تایم خودرو اصلا روشن نمی‌شود. در بعضی خودروها به جای تسمه تایم، زنجیر تایم قرار داده شده است. به دلیل عمر طولانی‌تر زنجیر تایم در بسیاری خودروها به جای تسمه استفاده شده است. اما سروصدای زیاد و هزینه‌بر بودن تعمیر زنجیر تایم، باعث شد تا این قطعه جای خود را به تسمه تایم بدهد.

پاره شدن تسمه تایم چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

در داخل سیلندر خودرو، سوپاپ و پیستون قرار دارند که با تنظیم زمان‌بندی توسط تسمه تایم، برخوردی با هم ندارند. با پاره شدن تسمه تایم این قطعات به هم برخورد کرده و اولین قطعه‌ای که آسیب می‌بیند، خسوپاپ‌های خودرو هستند. همین موضوع باعث اختلال در عملکرد خودرو می‌شوند. حالا اگر این اتفاق در دور بالای موتور ایجاد شود، سیلندرها نیز آسیب می‌بینند.

علائم خرابی تسمه تایم

با خرابی تسمه تایم، موتور باید بیشتر کار کند تا بتواند خودرو را به حرکت درآورد. این فشار به موتور باعث خارج شدن دود زیاد از اگزوز می‌شود.

پاره شدن تسمه تایم باعث ایجاد صدای قیژ قیژ در خودرو می‌شود. اگر هر از گاهی تسمه تایم را چک کنید، متوجه استهلاک دندانه‌های آن خواهید شد. به مرور زمان دندانه‌های تسمه دچار خوردگی شده و معیوب می‌شوند.

اگر خودرو در هنگام شتاب‌گیری به دور موتور مورد نظر نرسد، نشان‌دهنده تنظیم نبودن موتور است. یکی از دلایل این موضوع، استهلاک تسمه تایم یا شل بودن آن است.

یکی از اولین علائم خرابی تسمه تایم، استارت نخوردن خودرو است. برای بررسی دلایل روشن نشدن خودرو، تسمه تایم را باید بررسی کرد.

چه زمانی باید تسمه تایم را عوض کرد؟

با مشاهده علائم ذکر شده، باید تسمه تایم را به سرعت عوض کرد تا مشکلات جدی برای خودرو پیش نیاید. اما به جز این موارد، باید به کارکرد خودرو و سال تولید تسمه تایم نیز توجه کرد. با توجه به کارکرد خودرو می‌توان زمان تعویض تسمه تایم را تخمین زد. معمولا زمانی که ماشین حدود ۶۰ هزار کیلومتر کار کرده باشد، زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است. اما گاهی خودرو برای مدت طولانی کار نکرده است. معمولا حداکثر تا ۵ سال بعد از تولید تسمه تایم می‌توان از آن استفاده کرد. بنابراین، بدون توجه به کار نکردن خودرو باید به سال تعویض تسمه تایم دقت داشت.

البته بحث کارکرد خودرو در مورد برندها و مدل‌های مختلف متفاوت است. مثلا تسمه تایم پراید باید بعد از ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض شود در حالیکه تسمه تایم تندر ۹۰ بعد از ۴۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد. عمر مفید تسمه تایم خودرو را باید در دفترچه راهنمای خودرو جستجو کرد.

کلام آخر

قطعاتی در خودرو وجود دارد که در صورت عدم توجه به تعویض به موقع، خسارت‌های سنگینی به مالک وارد خواهند کرد. تسمه تایم یکی از این قطعات است. با دقت به عملکرد صحیح این قطعه، هم باعث عملکرد صحیح موتور خواهید شد و هم از آسیب‌های جدی جلوگیری خواهید کرد.

برچسب ها: تسمه تایم
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها