بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۲۳۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۸
در تهران هر روز حوادث بسیاری رخ می دهد، آتش سوزی های گسترده و جزیی، طوفان، رعد و برق، زمین لرزه، تصادفات و حوادث مربوط به پمپ بنزین ها و.. این در حالی است که اگر از یک شهروند تهرانی سوال کنیم تهران را چند مخاطراه احتمالی تهدید می کند، درباره بعضی از این مخاطرات اطلاعاتی ندارند.


تدبیر24»احمد بختیاری در گفت و گو با ایسنا در خصوص میزان اگاهی و آمادگی شهروندان تهرانی دربرابر مخاطرات و بحران های احتمالی پایتخت گفت: آماده سازی ساکنان یک شهر در برابر حوادث یکی از فاکتور های مهم آمادگی در برابر بحران ها است. 

وی ادامه داد: این در حالی است که برخی شهروندان تهران حتی نمی دانند که چه مخاطراتی در تهران وجود دارد. در شهری که شهروندان نمی دانند چه حوادثی ممکن است رخ دهد پس قطعا برای آن آماده نیستند. 

مدیر عامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران گفت: شاید شهروندان درباره زمین لرزه ای احتمالی که تهران را تهدید می کند اطلاعات داشته باشند، اما این فقط یکی از مخاطراتی است که تهران را تهدید می کند. همین باعث می شود که حین وقوع حوادثی از جمله پلاسکو رفتار شهروندان نادرست بود و نیرو های امدادی برای رسیدن به ساختمان با دردسر روبرو شوند. 

این مدرس امداد و نجات با بیان اینکه در دنیا ۴۳ حادثه طبیعی و انسان ساز ممکن است رخ دهد گفت: حادثه سیل هم انسان ساز و هم طبیعی است؛ طبیعی آن است که بر اثر بارش رخ می دهد و انسان ساز بر اثر باز کردن سد به وجود می آید. حوادث فروچاله، نشست زمین، طوفان و.. حوادثی است که می تواند در تهران رخ می دهد. احتمال وقوع حدود ۳۱ حادثه طبیعی و انسان ساز در تهران وجود دارد. 

وی ادامه داد: از آن جایی که این مخاطرات را نمی شناسیم، پس اقدامات قبل، حین و بعد از آن را هم بلد نیستیم. 

بختیاری اظهار کرد: شهر تهران نیز تاب آوری و زیرساخت برای دوام آوردن در برابر حوادث را ندارد. می بینیم که حین وقوع یک طوفان سنگ های ساختمان می ریزد، یا وسایل یک کارگاه ساختمانی به بیرون پرت می شود، چرا که فردی که در این کارگاه کار می کند حتی ذهنیت این را هم ندارد که طوفان یکی از مخاطرات تهران است. 

وی افزود: پس به راحتی می توان گفت که تهران در برابر حوادث آماده نیست، چرا که نه در دانشگاه، نه در مدرسه، نه در رسانه ها و.. نگفتند که ساکنانتهران شما با این تعداد از حادثه رو برو هستید. برخی از شهروندان حتی فرق میان رانش و فروریزش را نمی دانند، این در حالی است که در این خصوص باید فرهنگ سازی شود. 

مدیر عامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران اظهار کرد: حدود سال ۹۵، قرار شد سند خطرپذیری شهر تهران آماده شود که به پنج حادثه تهران در آن اشاره شد. برای هر کدام از محله ها این مخاطرات نوشته شد که کدام محله از سوی کدامیک از این مخاطرات تهدید می شود. اما متاسفانه اطلاع رسانی آن، آنطور که باید انجام نشد. 

وی ادامه داد: با این شرایط آسیب پذیری بسیاری در برابر حوادث داریم. مثلا ملارد زلزله رخ می دهد و ترافیک تهران قفل می شود. 

بختیاری با اشاره به انبار نفت شهران گفت: بر اساس مصوبات قرار بود این انبار نفت جا به جا شود اما این اتفاق نیفتاد. 

وی در خصوص حوادث تهران گفت: در تهران همانند بسیاری شهرها مخاطراتی طبیعی زلزله، سیل، فروریزش، رانش، رعد و برق، طوفان، بهمن و.. اتفاق می افتد. سال گذشته در تهران بهمن اتفاق افتاد اما برخی اصلا تصور این را هم نداشتند که امکان دارد این حادثه در تهران رخ دهد؛ یا مثلا وقتی می گوییم خطر سیل تهران را تهدید می کند برخی می پرسند که چطور ممکن است سیل در تهران رخ دهد. 

بختیاری ادامه داد: در بخش انسان سازها از انبار نفت تا انبار صنایع موشکی و... وجود دارد که ممکن است دچار آسیب شوند. این ها باعث رخداد حادثه می شود. همچنین حوادث حمل و نقلی نیز در تهران رخ می دهد. حوادث آتش سوزی ساختمان ها، مراتع و.. نیز از مخاطرات تهران است. 

مدیرعامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران در خاتمه با تاکید بر لزوم آموزش ایمنی در همه سنین به ویژه دانش اموزان تاکید کرد:  باید ایمنی در مدارس آموزش داده شود .

انتهای پیام

برچسب ها: تهران
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها