بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۲۳۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
لابه لای شعارهای منتخبان ششمین دوره شورای شهر تهران برای انتخاب شهرداری انقلابی ،متخصص،پاکدست و فساد ستیز،شانس جمال آبرومند برای رسیدن به کرسی بهشت بیش از پیش تقویت شده است و خبرهای غیر رسمی حکایت از تبدیل شدن او به یکی از مدعیان اصلی شهرداری تهران دارد.
آبرومند در حالی روز به روز به کرسی شهرداری تهران نزدیک می شود که عملکرد مدیریتی اش در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی با برچسب هایی چون «هلدینگ یاس»،«یاران عیسی شریفی»، «تیم قالیباف»، «رسا تجارت »و «بنیاد تعاون سپاه» دست به دست می شود.

آنطور که اعلام شده قرار است منتخبان ششمین دوره شورای شهر تهران در این دوره گزینه های پیشنهادی شهرداری تهران را براساس 10 شاخص انتخاب کنند؛«ساده زیست و پاکدست، برخوردار از روحیه مبارزه با فساد و فاقد تعارض منافع، مراقبت نسبت به اطرافیان و منتسبین و عدالت محور،آشنایی کلی با قوانین، ساختارها، فرآیندهای مدیریت شهری و شناخت تهران و مسلط بر نظام مسائل شهر تهران، قابلیت رهبری و توانایی تشکیل تیم قوی و شبکه کاری منسجم و توان بکارگیری بدنه شهرداری و مدیران جوان و قابلیت ایجاد تعاملات اجتماعی و ارتقای مشارکت و روحیه مردمی» ازجمله شاخص های اساسی انتخاب شهردار است که 21 منتخب شورای ششم در که ماه گذشته بر سر آن به تفاهم رسیده اند.
برغم این شاخص های  اما برخی خبرها از لابی های پر حجم  جمعی برای بازگشت حلقه یاس به شهرداری تهران حکایت می کند ، لابی هایی که موید سودای بازگشت این تیم به بهشت است آن هم در حالی که  قریب به 4 سال پیش با موج بزرگی از افشاگری های از شهرداری تهران رانده شدند و  جالب اینکه همچنان برخی پرونده های مربوط به آن در دستگاه قضایی مفتوح است.

•    منتقدان آبرومند چه می گویند؟
سردار جمال‌الدین آبرومند 59 سال دارد وفارغ التحصیل دکتری صنایع از دانشگاه علم و صنعت است، او تا تیرماه ۱۳۹۷ به عنوان معاون هماهنگی سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد و در عین حال، رئیس هیئت مدیره بنیاد تعاون سپاه بود. خرداد ۱۳۹۳ وقتی قرارداد ۲۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران با بنیاد تعاون سپاه امضا شد، نام آبرومند و سردار مهردادی نیز ذیل تفاهمنامه بین دو نهاد خبر ساز شد.
سردار آبرومند اما درست در زمان افشاگری های محمد سر افراز یکی از متهمان پرونده فساد هلدینگ یاس  در فضای رسانه ای به شهرت رسید . خبرسازی آبرومند اما زمانی بیشتر شد که نزدیکی او با محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران، عیان شد.

این نزدیکی زمانی بیشتر به چشم می آید که قالیباف برای نخستین باربعد از ماجرای دادگاه عیسی شریفی وطرح نام  آبرومند دراین پرونده ، او را به عنوان دستیار حوزه خدمت و پیشرفت رئیس مجلس مجددا  صاحب حکم و جایگاه کرد؛ به گونه ای که تا پیش از این چنین عنوانی در دفتر ریاست مجلس و جود نداشت.

هلدینگ یاس مجموعه ای که رازهای سربسته زیاد دارد؛ گفته می شود حجم فساد در هلدینگ یاس به قیمت سال ۱۳۹۶ حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است. این سازمان اقتصادی در معاملات کلان شهرداری تهران، صداوسیما، خریدهای خارجی سپاه و دور زدن تحریم‌ها فعال بود.

در بهار سال ۹۸ نام  آبرومند در میان مثلث فساد در اطلاعات سپاه پاسداران مطرح شد.وی همزمان رئیس هیئت مدیره بنیاد تعاون سپاه بود و به همراه مهردادی که گفته می شود مغز متفکر فعالیت‌های اقتصادی این سازمان بود، پروژه‌ها را پیش می‌برد.

به گفته محمد سرافراز، رئیس پیشین سازمان صداوسیما ، در داستان سپردن  پروژه‌ها و مزایده‌های این سازمان، چند تن از جمله  جمال‌الدین‌ آبرومند معاون وقت هماهنگی سپاه، قصد مشارکت در مزایده‌های صداوسیما داشته‌اند و مسعود مهردادی بعنوان نماینده این افراد و ارگانهای سپاه در جلسات مزایده شرکت می کرده است.

 ۱۹ فروردین سال جاری  نیز  در جریان یک گفت‌وگوی عمومی در شبکه اجتماعی کلاب‌ هاوس، محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران درباره پرونده‌های فساد دوران شهرداری محمدباقر قالیباف گفت در یک بازه زمانی کوتاه در سال ۹۳، «۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان» از اموال شهرداری تهران به شرکت رسا تجارت مبین وابسته به بنیاد تعاون سپاه واگذار شده است.

این عدد اشاره به پرونده «فساد ۱۳ هزار میلیارد تومانی» در بنیاد تعاون سپاه دارد که پیش از این از سوی عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت خاتمی افشا شده بود و اکنون از سوی عضو شورای شهر تهران تایید شد.

قرارداد اصلی همکاری شرکت رسا تجارت مبین با شهرداری تهران که منجر به چنین واگذاری‌هایی شده است، در تاریخ ۱۳ خرداد سال ۹۳ بین مسئولان شهرداری و سپاه امضا شده است. شرکت «رسا تجارت مبین» یکی از بازوهای «هلدینگ یاس» بود که زیر مجموعه بنیاد تعاون سپاه محسوب می‌شدند.

البته نباید فراموش کرد که روند رسیدگی به حجم گسترده فساد اقتصادی در پرونده هلدینگ یاس همچنان گشوده است و حساب های مورد مناقشه هنوز قطعی نشده اند و رسیدگی و حل و فصل  و روند قضایی پرونده همچنان ادامه دارد.

*دستکاری درجداول بودجه
اما ماجرای آبرومند فقط به هلدینگ یاس ختم نمی شود و با یک سرچ ساده می توان نام او را در لیست افرادی که در جداول و ارقام بودجه سال 1400 دستکاری داشتند، دید.
درواقع در این غائله هم  یکبار دیگر نام آبرومند بر سر زبان ها افتاد ،ماجرا مربوط به ماجرای دستکاری جداول و ارقام بودجه سال 1400 است؛ «جمال الدین آبرومند» دستیار ریاست مجلس در امور آبادانی و پیشرفت و الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق عضو تیمی هستند که بدون اطلاع نمایندگان در بودجه دست برده اند تغییرات صدها میلیارد تومانی را در ردیف های بودجه 1400 اعمال کرده اند.
 
سردار خبرساز گویا همچنان سودای رسیدن به صندلی بهشت را در سر می پروراند و حالا با لابی و رایزنی یاران قالیباف به عنوان یکی از گزینه های جدی شهرداری تهران نامش مطرح است.اینکه چرا  قالیباف همچنان از یار قدیمی و پرحاشیه  خود برای بازگشت به بهشت حمایت می کند ،سوالی مبهم است که پاسخ آن نیاز به واکاوی عملکرد گذشته شهرداری تهران در شورای چهار و سوم دارد؟

آنچه در این میان حائز اهمیت است رویکرد اکثریت منتخبان شورای ششم در قبال پروژه بازگشت هلدینگ یاسی ها به شهرداری تهران است آن هم در زمانی که با شعار انقلابی گری سودای فساد ستیزی در شهر تهران را در سر می پروانند و در موضع گیری هایشان مکررا بر انتخاب شهرداری متخصص و مسلط بر امور شهری و پاکدست تاکید می کنند.
برچسب ها: بهشت
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها