بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۲۳۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸

در ماه می سال 2020، تیمی از برنامه نویسان که از جمله آنها می توان به گاوین وود، یکی از بنیان گذاران اتریوم، اشاره کرد، ارز دیجیتال پولکادات یا همان ارز دات را به بازار عرضه کردند.

این رمز ارز منحصر به فرد با استفاده از و الگوریتم ها و کارکردهای بیت کوین و همچنین بهترین آلت کوین های پیش از خود توسعه آنها، تلاش دارد تا به هدف خود که همان اینترنت غیرمتمرکز است دست یابد.

دات ارز چیست؟

دات ارز یکی دیگر از ارزهای متکی بر فناوری بلاک چین است که تفاوت آن با سایر ارز های دیجتال، نحوه معماری آن برای دستیابی به میزان بیشتری از معاملات و تراکنش ها است.

به این منظور دات ارز نه یک بلاک چین تک، بلکه اکوسیستم و مجموعه به هم پیوسته ای از رشته های مختلف بلاک چین است. زنجیره اصلی این رمز ارز که با نام زنجیره رله هم شناخته می شود، وظیفه تامین امنیت برای کل مجموعه را بر عهده دارد. زنجیرهای کناری زنجیره اصلی که با نام پاراچین شناخته می شوند هم وظیفه افزایش کارایی شبکه را بر عهده دارند.

نکته قابل توجه این است که هر کدام از این پاراچین ها، خود یک بلاک چین هستند که می توانند متناسب با یک کارکرد خاص بهینه شوند. برای مثال یک پاراچین را می توان برای ذخیره سازی فایل ها، دیگری را برای خدمات مالی و سومی را برای ارتباطات بهینه سازی کرد.

پل های اتصال دهنده آخرین قطعه های پازل این ارز دیجیتال هستند که امکان اتصال پاراچین های آن را به شبکه های خارجی مانند بلک چین بیت کوین یا اتریوم فراهم می آورند. به عبارت دیگر دات ارز نه تنها از اکوسیستم خود حمایت می کند، بلکه با شبکه های بیرونی هم تعامل می کند و به این ترتیب امکان ارتباط با سکوهایی را فراهم می آورد که در شرایط عادی نمی توان با آنها ارتباط برقرار کرد.

مقیاس وسیعتر

در این اواخر شبکه های بیتکوین و اتریوم به ترتیب توانایی انجام چیزی در حدود 3 و 15 تراکنش در ثانیه را داشته اند. برای داشتن مقیاسی در این زمینه که بتوانید به آن راجوع کنید، به خاطر داشته باشید که سرویس مالی ویزا چیزی در حدود 4840 تراکنش در ثانیه دارد.

به عبارت دیگر مشکلی که رمز ارزها با آن روبرو هستند، مشکل مقیاس عملکرد است. رمز ارزهایی مانند اتریوم و بیت کوین در حال تلاش برای حل این مشکل هستند اما ارز دات در زمینه حل این مشکل از سایر رمز ارزها جلوتر است. در تئوری، دات ارز با استفاده از ساختار پاراچینی خود توان انجام تراکنش های بیشتری در واحد زمان دارد.

توانایی های بالقوه دات ارز

برای درک بهتر نحوه کارکرد دات ارز، اجازه دهید تا آن را با یک مثال توضیح دهیم. تصور کنید که پاراچین الف برای ذخیره سازی فایل هایی مانند مدارک حرفه ای و پاراچین ب برای دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در پاراچین الف طراحی شده است.

یک قرارداد هوشمند به صورت اتوماتیک توانایی های شما را بررسی می کند. در این میان ماهیت امن بلاک چین هم ضامن درستی و قانونی بودن این فرایند است. اگر شما توانایی های نام برده شده در قرارداد را داشته باشید آنگاه قرارداد هوشمند به صورت خودکار پیشنهاد شغلی را به شما ارائه می دهد.

در ادامه همین سناریو، فرض کنید که پاراچین پ برای جمع آوری اطلاعاتی مانند اطلاعات دوربین ها و سنسورها از طریق اینترنت و پاراچین ج هم برای بهینه سازی انواع خدمات مالی مانند پرداخت حقوق بهینه سازی شده اند.

بعد از پذیرش شغل ازسوی شما و زمانیکه وارد محل کار می شوید، پاراچین پ با جمع آوری اطلاعات ورود و خروج شما به محل کار، اطلاعات مرتبط با ساعت حضور در محل کار رابه قرارداد هوشمند انتقال می دهد. پاراچین ب هم با استفاده از پارامتر حقوق ساعتی ذکر شده در قرار داد، مبلغ حقوقی که شما کسب کرده اید را محاسبه و به پاراچین ج اطلاع می دهد. در این مرحله پاراچین ج هم حقوق شما را از حساب کارفرما به حساب شما واریز می کند.

با استناد به این مثال مشاهده می کنید که دات ارز با هدف غیرمتمرکز سازی اینترنت طراحی شده است. علاوه بر این توانایی دات ارز برای استفاده از اکوسیستمی از بلاک چین ها، محدوده کارکرد آن را افزایش می دهد.

خرید دات ارز

سرمایه گذاران می توانند دات ارز را از طریق صرافی های دیجیتالی مانند وب سایت و اپ صرافی حاجیان تهیه کنید. اما نکته ای که در مورد این ارز دیجیتال باید در خاطر داشته باشید این است که بر خلاف بیت کوین یا سایر ارز های دیجیتال، امکان استخراج آن به روش ماینینگ وجود نداد.

ساختار شبکه ای دات ارز به گونه ای است که برای دستیابی به دات ارز های بیشتر باید مقدار خاصی از این ارز را در اختیار داشته و روی هم بگذارید. به عبارت دیگر دارندگان ارز دات در برابر قرار دادن دارایی خود در شبکه و افزایش اعتبار آن، با دریافت ارز بیشتر تشویق می شوند.

سرمایه گذاری در دات ارز

از شرایط بازار اینگونه بر می آید که رمزارز دات، می تواند یک سرمایه گذاری بالقوه عالی در سال 2021 باشد. قیمت ارز دات در پایان سه ماهه سوم سال 2020 به 4.35 دلار رسید و این عدد، سه ماه بعد از آن یعنی در 31 دسامبر 2020 به عدد 9.29 دلار رسید. این مقدار در پایان ژانویه 2021 به 16.12 دلار و در پایان فوریه 2021 عدد 33.61 دلار بود.

اگرچه در زمان تهیه این مقاله، قیمت ارز دات 23.56 دلار است اما با توجه به کاهش ارزش کلی رمزارزها، به نظر می آید که رتبه نهم فعلی ارز دات در بازار رمزارزها نماینگر آینده بالقوه روشن برای این ارز دیجیتال است.


با این همه ارائه پاسخی واضح و روشن دربرابر آیند دات ارز و ارزش سرمایه گذاری در آن کار دشواری است. این رمز ارز هنوز از جمله ارزهای دیجیتال جوان به حساب می آید و برای اثبات موفقیت خود همچنان به گذر زمان نیاز دارد.

همانطور که مشاهده کردید، دات ارز به برنامه نویسان این امکان را می دهد تا بدون نگرانی از جلب توجه استخراج کنندگان، اپلیکیشن ها و چین های خود را عرضه کنند. به علاوه، این ارز دیجیتال از سال 2017 تا کنون تقریبا 200 میلیون دلار را صرف جذب استعدادهای برتر برای توسعه و بازاریابی کرده است.

موضوع موثر دیگر، شاخص های فراوان دیگری هستند که نوید آینده مثبت این ارز را می دهند. از جمله این شاخص ها می توان به برنامه های توسعه ای پیش بینی شده برای دات ارز، از جمله اتصال آن به بیت کوین اشاره کرد.

خبر خوب این است که دات ارز در حال حاضر هم سهم بازار خوبی از دنیای ارزهای دیجیتال دارد و این موضوع آن را به یک ارز دیجیتال با ارزش سرمایه گذاری تبدیل می کند. خبر خوب دیگر احتمال عرضه این ارز دیجیتال در تعداد بیشتری از بازارها و امکان استفاده محتمل از آن در موقعیت ها و مکان های مختلف است.

سخن آخر

در حال حاضر دات ارز یکی از نوآورانه ترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار رمزارزها است. راه حل های ارائه شده توسط این ارز امکان رشد سریعتر بازار ارزهای دیجتال را فراهم آورده است.

علاوه بر این دات ارز به دلیل ساختار غیر متمرکز خود، به کاربران و دارندگان خود اجازه می دهد تا نقش فعال تری در شبکه داشته باشند. آنها می توانند به سادگی و از طریق ذخیره سازی دات ارز در شبکه، سهمی در اداره این ارز بازی کنند. دات ارز نمایش دهنده روش جدیدی از تعامل میان شبکه های بلاک چین و افزایش مقیاس کاربرد آنها در استفاده روزمره است.

تمام این عوامل باعث می شود که بتوانیم دات ارز را به عنوان یک گزینه مطلوب برای سرمایه گذاری در نظر بگیریم.

برچسب ها: سرمایه گذاری
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها