بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۲۳۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱


تاریخچه سی پی یو های Intel ، شرکتاینتلیکی از بزرگترین و معروفترین تولید کننده های CPU یا واحد پردازش مرکزی است که در سال ۱۹۶۸ تاسیس شد . اولین پردازنده اینتل مدل ۴۰۰۴ بود که درسال ۱۹۷۱ روانه بازار شد که سرعت کلاک ۷۴۰KHz داشته و در ابعاد ۱۰ میکرون ساخته شد .

بعد از آناینتلپردازنده هایی با قدرت و سرعت کلاک بالاتر و کاهش اندازه ساخت که مدل های ۸۰۰۸ و ۸۰۸۰ و ۸۰۸۵ از آن دسته اند . اینتل معماری X86 را ابداع ودر سال ۱۹۷۸ با مدل ۸۰۸۶ روانه بازار کردو بعد از آن در سال ۲۰۰۸ پردازنده های جدید خود را با نام متفاوت Core i روانه بازار کرد که در ادامه به بررسی این سری معروف از پردازنده های اینتل می پردازیم .

معرفی مدل نسل و سریCPUهای اینتلCore i:

CPU های سری Core i سه مدل دارد که به نامهای Core i3 و Core i5 و Core i7 شناخته می شوند .

تاریخچه و نسل های سی پی یو های Intel سری Core i اینتل را میتوان از اولین عددی که بعد از مدل CPU ذکر میشود تشخیص داد مثلا اگر پردازنده شما Intel Core i5-6500 باشد از سمت چپ اولین رقم بعد از مدل CPU یعنی ۶ نشان دهنده آن است که CPU شما از نسل ۶ است . البته در مورد CPU های نسل اول این روند فرق دارد چون به جای ۴ رقم سه رقم در پشت مدل CPU دارد به طور مثال Intel Core i7-960 نسل اول است . در قسمت بعدی نام CPU های نسل ۲ به بالا سه رقم دیگر هم وجود دارد که شماره SKU است البته لازم به ذکر است که این نسل ها معماری های متفاوتی دارد که با اسامی مختلف مشخص می شوند که آنها را در زیر به اختصار توضیح میدهیم :

سال ۲۰۰۸ نسل اول: معماری نِهِیلِم (Nehalem)، فرآیند ساخت یا لیتوگرافی ۴۵ نانومتری

سال ۲۰۱۱ نسل دوم: معماری سندی بریج (Sandy Bridge)، فرآیند ساخت یا لیتوگرافی ۳۲ نانومتری

سال ۲۰۱۲ نسل سوم: معماری آیوی بریج (Ivy Bridge)، فرآیند ساخت یا لیتوگرافی ۲۲ نانومتری

سال ۲۰۱۳ نسل چهارم: معماری هسول (Haswell)، فرآیند ساخت یا لیتوگرافی ۲۲ نانومتری

سال ۲۰۱۴ نسل پنجم: معماری برادول (Broadwell)، فرآیند ساخت یا لیتوگرافی ۱۴ نانومتری

سال ۲۰۱۵ نسل ششم: معماری اسکای‌لیک (Skylake)، فرآیند ساخت یا لیتوگرافی ۱۴ نانومتری

سال ۲۰۱۶ نسل هفتم: معماری کبی لیک (Kaby Lake)، فرآیند ساخت یا لیتوگرافی ۱۴ نانومتری

سال ۲۰۱۷ نسل هشتم: معماری کنون‌لیک (Cannonlake)، فرآیند ساخت یا لیتوگرافی ۱۰ نانومتری

سال ۲۰۱۸ نسل نهم احتمالی: معماری آیس لیک (Ice Lake)، فرآیند ساخت یا لیتوگرافی ۱۰ نانومتری

سال ۲۰۱۹ نسل دهم احتمالی: معماری تایگر لیک (Tiger Lake)، فرآیند ساخت یا لیتوگرافی ۱۰ نانومتری

تفاوت این نسل ها با هم بغیر از افزایش سرعت پردازش ،کم شدن مصرف انرژی هم هست و هم چنین اینتل فر آیند ساخت یا لیتو گرافی پردازنده های خود و پردازنده های گرافیکی یا GPU مجتمع شده با CPU را نیز برای هر نسل ارتقا داده است . به غیر از این اعداد و ارقام در آخر مدل CPU های سری Core i یک یا دو حرف هم نوشته میشود که به اختصار آنها را توضیح میدهیم :

در CPU های سری Core i حرف K نشان دهنده آنلاک بودن CPU برای اورکلاکینگ آن است . حرف T پردازنده های مناسب کاربران مختلف با مصرف بهینه است . حرف M پردازنده های موبایل برای لپ تاپ و اولترا بوک ها است . حرف H پردازنده های موبایل با گرافیک قدرتمند و حروف HK پردازنده های آنلاک به همراه گرافیک قدرتمند است . حروف HQ پردازنده های چهار هسته ای با گرافیک قدرتمند و در آخر حرف U پردازنده های کم مصرف هستند که قدرت پردازنده هم به نسبت مصرف کم آن کاهش یافته است .

از نسل پنجم به بعد اینتل حرف H را جایگزین حرف M کرده است پس نتیجه میگیریم که پردازنده های سری U کم مصرفترین و سری HK و HQ جزو پر مصرفترین ها هستند پس هر چه پردازنده قوی تر می شود مصرف انرژی بالاتر رفته و عمر باطری نیز کاهش می یابد .

در نتیجه برای خرید لپ تاپ استوک و لپ تاپ دست دوم دقت کنید که برای کارهای معمولی از سری U و برای کارهای سنگین محاسباتی یا اجرا و لذت بردن از بازیها ی مختلف از سری HQ یا HK تهیه کنید .

قبل از اینکه به فناوری های مختلف پردارزنده های اینتل بپردازیم به تعریف حافظه CASH میپردازیم CASH حافظه ای است در داخل CPU است که سرعت انتقال اطلاعات در آن بسیار بالا و سریع است این حافظه به همراه CPU و GPU در یک تراشه مجتمع شده تا سرعت دسترسی پردازنده به آن آسان تر و سریعتر باشد پردازنده از این حافظه برای نگهداری و دخیره سازی اطلاعات دستورات در حال پردازش خود استفاده میکند یعنی اطلاعاتی که مرتبا و دائما نیاز دارد را در حافظه کش ذخیره میکند به جای اینکه از هارد سخت (H.D.D) یا رم آنها را بخواند .

فناوری در CPU های سری Core i

۱ HYPER THREAD :

این فناوری با شبیه سازی هسته ها امکان اجرای دو دستور همزمان را در یک هسته به پردازنده میدهد یعنی سیستم عامل دستگاه دو هسته مجازی را به جای هر هسته آدرس دهی میکند . لازم به ذکر است هر چه تعداد هسته ها بیشتر باشد دستورها یا تسک های بیشتری به صورت همزمان پردازش می شود .

۲ TURBO BOOST :

فناوری اختصاصی اینتل می باشد که در زمان انجام کارهای سنگین به کار می آید بدین معنا که زمانیکه حجم زیادی از دستورات به پردازنده ارسال می شود بصورت موقت فرکانس عملیاتی یا سرعت کلاک پردازنده بالاتر میرود تا این دستورات با سرعت بالاتری پردازش شوند . همان طور که گفته شد فرکانس به صورت موقت بالاتر میرود و مجددا پس از انجام کار به همان حالت اولیه باز میگردد . پردازنده هایی که از این فناوری پشتیبانی میکنند در صفحه مشخصات فنی ، عددی در مقابل عبارت TURBO BOOST ذکر میشود که فرکانس حداکثری است که پردازنده در این حالت با آن کار میکند .

خرید لپ تاپ ارزان با بهترین کیفیت ، ضمانت اصالت و گارانتی تعویض را با خرید اینترنتی لپ تاپ در فروشگاه آ اس پ تجربه کنید.


برچسب ها: سی پی یو های Intel
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها